این استان بیشترین نمک را مصرف می کنند

کدخبر: ۲۸۴۷۰۲
اقتصادنیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه کمپین ملی کنترل فشار خون از 27 اردیبهشت تا 15 تیرماه با شعار بدانیم و اقدام کنیم به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود، گفت: سال ۹۸ اولویت و مهمترین برنامه وزارت بهداشت، کنترل فشار خون در نظر گرفته شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز  دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: در سال 2017، بالغ بر 10 میلیون نفر در سطح جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند.

وی با اشاره به روند فزاینده مرگ ناشی از فشار خون بالا در ایران اضافه کرد: در ایران 97 هزار نفر در سال 2017 بر اثر بیمارهای مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی در ادامه با اشاره به حقایقی قابل توجه درباره بیماری فشار خون، خاطرنشان کرد: بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های قلبی، بیماری های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران است.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی با اعلام اینکه براساس پیمایش ملی در سال 2016، حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران از فشار خون بالا رنج می برند گفت: از میان حدود 16 میلیون بیمار، 60 درصد آنان از بیماری خود اطلاع دارند و فقط نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند و همچنین فشار خون فقط 19 درصد از این بیماران کنترل می‌شود.

دکتر دهقانی با بیان اینکه از سال 1990 الی 2016، شیوع پرفشاری خون در ایران، حدود 3 برابر شده است افزود: با بروزرسانی سختگیرانه راهنمای بالینی انجمن قلب آمریکا در سال 2017 (AHA-2017)، بیش از نیمی از جمعیت ایران (53.7 درصد) دچار پرفشاری خون هستند.

وی با اشاره به درصد شیوع پر فشاری خون در سطح ملی (براساس فشار خون سیستولیک بیشتر از 140 یا دیاستولیک بیشتر از 90) گفت: حدود 30 درصد افراد در ایران از فشار خون بالا رنج می برند که در زنان حدود بیش از 28 درصد و در مردان بیش از 25 درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه شیوع فشار خون در خراسان جنوبی پایین تر از کشور است ولی دریافت درمان فشار خون بالا وضعیت مناسبی نسبـت به کشور ندارد، اشاره ای به فواید درمان فشار خون داشت و گفت: اگر فشارخون را به اندازه 10 mm Hg کاهش دهیم، آنگاه خطر سکته قلبی 15درصد ، نارسایی قلبی 50 درصد، سکته مغزی 38 درصد و خطر مرگ 10درصد کاهش می یابد.

دکتر دهقانی، شیوع فشار خون بالا در جمعیت بالای 30سال استان خراسان جنوبی براساس گزارش سامانه سیب در سال 1397 را حدود 20.7 درصد و کمتر از شیوع کشوری با رقم 21.6 درصد اعلام کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به درصد شاخص های مرتبط با بیماری فشارخون، با بیان اینکه مصرف نمک در استان خراسان جنوبی زنگ خطر ما برای فشار خون بالا است، گفت: متاسفانه بالاترین میزان مصرف نمک در کشور مربوط به استان خراسان جنوبی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: میانگین مصرف نمک در کشور 9.54 گرم در روز است که این میزان در خراسان جنوبی 10.79 گرم می باشد.

دکتر دهقانی با اشاره به اهداف کاربردی کمپین ملی کنترل فشار خون گفت: کاهش وقوع مرگ و حوادث قلبی - عروقی زودرس ناشی از فشار خون بالا و کاهش هزینه های ناشی از فشار خون بالا در بخش سلامت از این اهداف است.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی ادامه داد: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پر فشاری خون در کشور و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا از اهداف کلی این برنامه است.

وی خاطرنشان کرد: تمام افراد 30 سال و بالاتر ساکن در کشور و بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه های سنی گروه هدف این طرح است.

رییس دانشگاه با اشاره به ساختارهای اجرایی کمپین ملی کنترل فشار خون در سطح کشوری، استانی و دانشگاهی و برنامه هایی که در هرسطح انجام شده است گفت: فرد 30 سال و بالاتر شامل فردی است که تاریخ تولد او قبل از 1368/12/29 باشد و در تاریخ مقرر به پایگاه های برنامه ملی مراجعه کند. همچنین مادران باردار با هر سنی واجد شرایط شرکت در طرح هستند.

دکتر دهقانی با اعلام اینکه این برنامه در دو مرحله برگزار می شود که مرحله آموزش و اطلاع رسانی از 27 اردیبهشت تا پایان برنامه است، گفت: مرحله غربالگری نیز از 17خرداد تا 15 تیرماه سال جاری خواهد بود.

وی با اشاره به اجرای الکترونیک بسیج ملی کنترل فشارخون گفت: مراجعه حضوری به واحدهای شبکه بهداشت و درمان کشور، مراجعه حضوری به سایر واحدهای ارائه کننده خدمات بهداشتی درمانی یا پایگاه های موقت غربالگری فشارخون بالا و  غربالگری غیر حضوری به روش خود اظهاری و ثبت در وب سایت به آدرس salamat.gov.ir راه های مشارکت در برنامه است.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی با بیان اینکه در تمامی واحدهای تحت پوشش علوم پزشکی بیرجند در شهرها و روستاها این برنامه با مشارکت اعضای تیم سلامت و دانشجویان رشته های پزشکی، پرستاری، بهداشت و مامایی طرح اجرا می شود، گفت: 381 هزار و 815 نفر جمعیت بالای 30 سال در استان است که انتظار می رود غربالگری بیش از 190 هزار نفر انجام شود.

دکتر دهقانی، انتظارات خود برای اجرای بهتر طرح را نیز مساعدت در اجرای مرحله اول و دوم توسط دستگاه های اجرایی، دولتی و غیر دولتی دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید