آمریکا، تنش با تمام دنیا

کدخبر: ۲۸۵۱۲۶
اقتصادنیوز- روند اقدامات واشنگتن در قبال کشورهای دیگر از جمله در عرصه تجارت جهانی تنش آفرینی با ایران نشان می دهد آمریکا اکنون در یک سوی گود ایستاده و دیگر کشورهای دنیا نیز پیش روی این کشور صف آرایی کرده اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا مشکلات از زمانی شروع شد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و تندروهایی نظیر جان بولتون مشاور کاخ سفید و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، قدرت را در اختیار گرفتند، روی کار آمدن این تیم موجب شد تا واشنگتن وارد بزرگترین نبرد تجاری با کشورهای دیگر در طول تاریخ خود شود.

** آمریکا و دیگر قدرت های دنیا
از مسایل سیاسی که بگذریم نشانه های فراوانی وجود دارد که ثابت می کند آمریکا تقریبا با همه اقتصادهای بزرگ دنیا از چین گرفته تا ژاپن و اتحادیه اروپا درافتاده است.
ترامپ هم در بوق و کرنا کرد که آمریکا در نبرد تجاری با کشورهای دیگر به آسانی پیروز می شود اما نه تنها اینطور نشد بلکه شرایط به گونه ای رقم خورد که کار و کاسبی شرکت ها و تولید کنندگان در نقاط مختلف دنیا به هم ریخت و بسیاری شغل های خود را از دست دادند و قیمت ها به شکل سرسام آور افزایش یافت.
با این حساب شرایط کاملا نشان دهنده آن است که آمریکا وارد یک جنگ تمام عیار چند جانبه تجاری با کشورهای مختلف دنیا شده است و بعید به نظر می رسد قدرت مقابله همزمان با همه را داشته باشد و این مسیری نیست که عاقبتش برای واشنگتن خوشایند باشد.

** تعرفه های آمریکا علیه کشورها
آمریکا فشار بر کشورهای دیگر را تقریبا از سال 2017 میلادی با تعرفه بر روی ماشین های لباسشویی و سلول های خورشیدی شروع کرد. 
کره جنوبی، مکزیک و چین از جمله کشورهایی بودند که خیلی زود هدف قرار گرفتند آمریکا اعلام کرد که 20 درصد روی بیش از یک میلیون دستگاه ماشین لباسشویی تعرفه وضع می کند و پس از دو سال آن را به 50 درصد افزایش می دهد برای سلول های خورشیدی هم 30 درصد تعرفه در نظر گرفته شد.
این تعرفه های سنگین شروع یک سونامی و موج وحشیانه تجاری علیه کشورهای دیگر بود و ندای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا از این زمان شدت گرفت و بتدریج کشورهای مختلف به جبهه واحدی برای رویارویی با آمریکا ملحق شدند.

**تعرفه های ممتد بر روی کالاهای مختلف
از این مرحله که گذشت آمریکا تعرفه های را بر روی کالاهای بیشتری در نظر گرفت و اعمال تعرفه برای محصولاتی چون آلومینیم و فولاد را در دستور کار قرار داد.
کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک در این بخش از نبرد تجاری روبروی آمریکا صف آرایی کردند و همزمان اعلام کردند که به همان نسبت تعرفه هایی را بر روی صدها کالاهای وارداتی از آمریکا در نظر می گیرند و تعرفه های متقابل از 10 تا 25 درصد برای یکدیگر در نظر گرفتند.

**صنعت خودرو عرصه تازه نبردها
آمریکا تهدید کرد که روی خودروها و قطعات وارداتی از اروپا و ژاپن هم تعرفه های سنگینی وضع خواهد کرد و علت آن را حراست از منافع و امنیت آمریکا عنوان کرد.
خودروسازان بزرگی که همگی از کشورهای متحد آمریکا هستند از آن زمان به این طرف نگران این شرایط بوده اند زیرا چنین تعرفه هایی می تواند روی نزدیک به 200 میلیارد دلار از خودروهای وارداتی به آمریکا اعمال شود.
با این حساب حالا کشورهایی نظیر کره جنوبی و ژاپن و اروپایی ها به دنبال آن هستند که راهی برای مقابله با آمریکا پیدا کنند و تهدید کرده اند که در نظر گرفتن این تعرفه ها بدجوری روابط طرفین را پرتنش خواهد کرد.

** تنش آفرینی با ایران 
یکی دیگر از اقدامات ترامپ و تیم او، تنش آفرینی در خلیج فارس به ویژه با ایران است، این کشور با اعزام ناوهواپیمابر و بمب افکن به دنبال دامن زدن به نا امنی در منطقه و تنش آفرینی است. اقدامات ترامپ در این زمینه به حدی تندروانه بود که کنگره و سنا این کشور از مقامات دولتی خواستند تا در این زمینه توضیح دهند.
به دنبال این نشست بود که اعضای کنگره آمریکا گفتند مقام های دولتی سعی کردند در جلسه توجیهی با قانونگذاران آنها را قانع کنند که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست.
پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا پیش از این جلسه دلیل اعزام ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» و همچنین بمب افکن های B-52 به منطقه خلیج فارس را با هدف بازدارندگی در مقابل ایران عنوان کرده بود.

**آمریکا یک طرف، جهان یک طرف
امروز مشخصا آمریکا دستکم در عرصه تجاری در مقابل اراده جهان قرار گرفته است. شاید کشورهای دنیا هنوز راهی کاملا مناسب برای مقابله با این زیاده خواهی ها پیدا نکرده اند اما می کوشند تا در برابر فشارهای آمریکا مقابله کنند.
متوقف ماندن مذاکرات تجاری چین و آمریکا پس از یازده بار برگزاری نشست های مختلف نتیجه شکست راهبردهای ضد تجاری آمریکا علیه کشورهای دیگر است.
اعزام نمایندگانی از سوی ژاپن، کره جنوبی و اروپا به آمریکا برای جلوگیری از اعمال تعرفه های تجاری و رایزنی های فراوان طرفین نشان می دهد اگر آمریکا بخواهد اراده تجاری اش را بر دیگران تحمیل کند آن زمان این جبهه جهانی با اقتدار بیشتری روبروی واشنگتن قد علم خواهد کرد.
امروز کشورهای مختلف دنیا بر این باورند که باید با یکجانبه گرایی مقابله کرد آنها خواستار اصلاحاتی در سازمان تجارت جهانی برای حفظ این سازمان در برابر خواسته های قلدرمابانه آمریکا هستند.
در چین این کشور تهدید کرده است که هر اقدامی علیه خود را تلافی خواهد کرد و از منافع مشروع شرکت هایش حراست به عمل خواهد آورد.
اروپایی ها آماده رویارویی با تعرفه های آمریکا هستند و گفته اند که در برنامه راه ابریشم با چین همکاری می کنند.
در کره جنوبی و ژاپن تلاش ها برای رویارویی با تعرفه های فزاینده آمریکا در جریان است و این کشورها گفته اند که تسلیم زیاده خواهی ها نخواهند شد.
کشورهای دیگر نظیر روسیه، هند، پاکستان و آسیای جنوب شرقی را نیز نباید فراموش کرد که همگی سیاست های ضد تجاری آمریکا را برای خود خطرناک می دانند و گفته اند که نمی توانند به آمریکا باج بدهند.
چارچوب نظام تجاری جهان بعد از چندین دهه شکل گرفته است و بعید به نظر می رسد که اراده ترامپ و همراهانش برای باج گیری از کشورهای دیگر با اولویت دادن به منافع آمریکا بتوانند باعث عقب نشینی کشورهای دیگر شود و آنها را به حاشیه براند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید