بچه‌ها فیلسوف نیستند

کدخبر: ۲۸۵۷۴۰
اقتصادنیوز: عادل بزدوده گفت: انرژی بچه‌ها باید تخلیه شود. در جایی نیاز به تخلیه‌ی هیجانات مثل خندیدن، جیغ زدن و... است. همه‌ی این‌ها به شرطی است که نویسنده، بازیگر و کارگردان بدانند که قصد ندارند از بچه‌ها فیلسوف بسازند. یک جایی ما باید جلوتر از تماشاگر باشیم و آداب آمد و شد را به تماشاگر یاد دهیم.

به گزارش اقتصادنیوز، عادل بزدوده با کارهای عروسکی و کودک شناخته شده است و بهترین خاطرات کودکی ما را رقم زده است. او در گفتگو با ستاد خبری جشنواره کودکآنلاین برگزاری جشنواره‌هایی را که به بهانه تولید آثار کودک برگزار می‌شود، فی النفسه کار مثبتی می‌داند؛ «مطمئنا هر جشنواره‌ای که یک عده‌ای را دور هم جمع می‌کند و سعی می‌کنند کاری انجام دهند، اتفاق خوبی است چون از ابتدا با هدف مشخصی شروع به کار کرده است. کسانی که در این جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، می‌دانند باید چطور کار کنند و این نکته‌ی قابل اهمیتی است.» 

به عقیده او، برگزاری این دست از جشنواره‌ها امری ضروری است و یکی از مهم‌ترین کارکردهایش، آشنایی مردم و خانواده‌ها با کار کودک.

  عادل بزدوده به عنوان فردی که سال‌ها است با کار کودک عجین شده است، استاندارد‌ها و ویژگی های یک کار خوب کودک را می‌شناسد و تقسیم‌بندی مشخصی برای تولید کارهای کودک دارد؛ «برای کودکان و نوجوانان چند نوع برنامه و نمایش وجود دارد. از نمایش‌های مفرح گرفته تا نمایش‌هایی که کودکان و نوجوانان را به فکر وادار می‌کند. همه‌ی نمایش‌ها نباید به شکل آموزشی تولید شوند، به هر حال باید انرژی بچه‌ها تخلیه شود. در جایی نیاز به تخلیه‌ی هیجانات مثل خندیدن، جیغ زدن و... است. همه‌ی این‌ها به شرطی است که نویسنده، بازیگر و کارگردان بدانند که قصد ندارند از بچه‌ها فیلسوف بسازند. یک جایی ما باید جلوتر از تماشاگر باشیم و آداب آمد و شد را به تماشاگر یاد دهیم. مشکل ما این است دغدغه‌هایمان کوتاه مدت است، اگر بلند مدت باشد و هر گروهی که در حوزه‌ی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند؛ بداند که باید چطور کار کند و با آگاهی اثری را تولید کند، مشکلی به وجود نمی‌آید. تقریبا بیشتر کسانی که در حوزه‌ی کودک مشغول به کار هستند، بعد تفریحی و پیش پا افتاده‌ای را مدنظر دارند اما باید بچه‌ها را بشناسیم و با شناخت اخلاق و روحیات آن‌ها کار کنیم و به تامل و تفکر وادارشان کنیم. بیشتر گروه‌های تئاتری فاقد بینش و مطالعه در حوزه‌ی کودکان هستند و صرفا به دلیل اینکه می‌توانند برای بچه‌ها شادی بخش باشند، تولید می‌شوند اما هر اثری باید به درستی تولید شود.» 

او عقیده دارد که باید هدف پیش از برگزاری جشنواره و مراسم‌ها در نظر گرفته شود و این طور به نظر می‌رسد که متولیان کودک آنلاین با یک برنامه‌ریزی دست به برگزاری چنین رویدادی زده اند؛ «این یک اتفاق دوست داشتنی است و به سرعت می‌تواند در جذب مخاطب موفق عمل کند. مرچندایز کردن محصولات یک اثر نمایشی کار ساده‌ای نیست. اما اگر گروهی متوجه باشد که به چه طریقی و با چه سبکی تبلیغ کند، موفق خواهد بود.»  

از منظر او تولید اثر کودک یکی از سخت‌ترین کارهای یک هنرمند است. بچه‌ها به همان سادگی که جذب کاری می‌شوند، از آن زده هم می‌شوند و نمی‌توان انتظار داشت که بچه‌ها همه چیز را چشم بسته قبول کنند. باید نسبت به اثری که قرار است به تولید برسد شناخت کافی داشته باشیمَ آن‌ را در معرض نمایش بگذاریم و اجازه دهیم آن‌ها که صاحب نهایی کالا یا اثر هستند تصمیم بگیرند. راه همیشه برای تولید همواره است به شرط اینکه بدانیم چه چیزی می‌خواهیم و به چه دلیلی تولید می‌کنیم.»

نخستین جشنواره فیلم کوتاه و وب سری کودک‌آنلاین به دبیری سیدجمال هادیان در چهار فاز فراخوان ایده، انتخاب ایده‌های برتر، مشارکت در تولید ایده‌ها و انتخاب تولیدات برتر برگزار می‌شود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید