ترامپ بولتون را قربانی انتخابات می‌کند؟

خطر بزرگ «جان بولتون» برای ترامپ

کدخبر: ۲۸۷۱۱۸
اقتصادنیوز؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اخیراً متوجه نکته مهمی در نظرسنجی های انتخاباتی شده و آن اینکه او حتی در میان برخی جمهوریخواهان سنتی محبوبیت لازم را ندارد. ممکن است ترامپ بر سر برکناری بولتون از کاخ سفید، با جمهوریخواهان سنتی و برخی سران این حزب وارد معامله شود.
خطر بزرگ «جان بولتون» برای ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر؛ در حالی که اکثریت قریب به اتفاق دموکراتها قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری آینده به رقیب دموکرات ترامپ رای دهند، حدود یک چهارم جمهوریخواهان، نظر مساعدی نسبت به انتخاب مجدد ترامپ ندارند، که چنین عدم توازنی می تواند منجر به سقوط رئیس جمهور جنجالی آمریکا از قدرت شود.

به عنوان مثال، نظرسنجی اخیر "Bendixen & Amandi" که نتایج آن در نشریه «پولیتیکو» منتشر شده، نشان می دهد که در ایالت حساس و سرنوشت ساز «فلوریدا» که پیروزی در آن برای نامزدهای هر دو حزب سنتی آمریکا بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود، حداقل ۲۳ درصد جمهوریخواهان این ایالت حاضر نیستند آرای خود را مجدداً به سود ترامپ به گردش در بیاورند.

ترامپ به خوبی می داند که بیشتر مخالفان جمهوریخواه وی، مربوط به طیف سنتی این حزب هستند. در بین جمهوریخواهان سنتی، افرادی مانند «لیندسی گراهام»، «رند پال» و… طی سالهای گذشته مخالفت خود را با بسیاری از رفتارها و سیاستهای ترامپ علنی کرده اند.

رئیس جمهور آمریکا هم اکنون درگیر محاسبات متعدد و پیچیده ای است که عملاً آینده سیاسی اش را رقم خواهد زد. این محاسبات عمدتاً حول بقا یا حذف زوج جنگ طلب کاخ سفید در جریان است.

اگر او «مایک پمپئو» را از قدرت برکنار کند، بخش زیادی از آرای طرفداران «تی پارتی» را از دست می دهد، اما از سوی دیگر، بخشی از آرای جمهوریخواهان سنتی ناراضی را به خود اختصاص خواهد داد.

نکته جالب توجه اینکه؛ چنین ریسکی در قبال «جان بولتون» کمتر خواهد بود! چرا که بر خلاف پمپئو که حمایت بیشتر اعضای تی پارتی را پشت سر خود دارد، بولتون از حمایت مطلق نو محافظه کاران (طیفی که بولتون به آن وابسته است) برخوردار نیست.

ضمن اینکه؛ حضور بولتون در دولت ترامپ، با وجود مخالفت «جرج واکر بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا چندان برای مشاور امنیت ملی فعلی دولت ترامپ کم هزینه نبوده است!

در چنین شرایطی، ممکن است ترامپ بر سر برکناری بولتون از کاخ سفید، با جمهوریخواهان سنتی و برخی سران این حزب وارد معامله شود. او در صورتی که اطمینان یابد در ازای از دست دادن آرای بخشی از نومحافظه کاران، آرای جمهوریخواهان سنتی را به دست خواهد آورد، در برکناری مشاور امنیت ملی خود درنگ و تردیدی نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید