​آیا الان وقت خرید خودرو است؟

کدخبر: ۲۸۷۱۲۸
​اقتصاد نیوز:خرید خودرو برای آن دسته از افرادی که مصرف کننده بوده و قصد دلالی ندارند به یک معضل بزرگ تبدیل شده و معمولا تاخیر در خرید نیز برایشان گران تمام شده و در حالیکه در سال گذشته با بودجه خود امکان خرید خودروهای داخلی و خارجی خوبی را داشتند ولی حالا با همان بودجه به خودروهای نازل‌تری رسیده‌اند که باعث شده تا کارشناسان و فعالان بازار در مورد بهترین روش و وقت خرید خودرو نظر دهند.
​آیا الان وقت خرید خودرو است؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از چرخان، محمدرضا نجفی‌منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو در مصاحبه‌ای پیرامون وضعیت بازار خودرو گفت: در حال حاضر دلالان در بازار خودرو حضور دارند و طبیعتا با توجه به تاثیر گسترده بحث خودرو در جامعه افراد زیادی را دخیل کرده است. در سال گذشته شاهد کاهش 40 درصدی تولید بودیم و امسال نیز هنوز خودروسازان به تولید مد نظر خود نرسیده‌اند که دلیل آن بحث کمبود قطعات بوده و به همین دلیل شاهد جولان دلالان در بازار هستیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر بازار خودرو با یک حباب 20 تا 30 درصدی روبرو است و طبیعتا به مردم توصیه می‌کنیم که در حال حاضر به این بازار حبابی وارد نشوند و خرید خودرو را به تعویض بیاندازند چرا که در وزارت صمت جلساتی برگزار شده و تصمیماتی برای افزایش تولید خودروسازان اتخاذ شده است که با رونق گرفتن تولید در خودروسازان قطعا شاهد زیان در خرید خودرو خواهیم بود. اگر بخواهیم در مورد علت این حباب نیز صحبت کنیم بحث نقدینگی روزافزون کشور است که در حال حاضر روزانه هزار میلیارد به آن افزوده می‌شود! طبیعی است که در نبود تولید این نقدینگی موجب افزایش قیمت کالا خواهد شد.

نجفی‌منش در ادامه با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن در بازار خودرو گفت: در همین رابطه نیز باید بگوییم که تغییرات نرخ ارز با تغییرات قیمت خودرو علی الخصوص انواع وارداتی‎ها برابری می‌کند. با افزایش نرخ ارز قیمت مواد اولیه و دستمزد و …. نیز بالا رفته و طبیعتا منجر به افزایش قیمت تمام شده خودرو نیز می‌شود.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته شورای رقابت با ارائه فرمولی برای قیمت گذاری خودرو باعث شد تا خودروسازان علیرغم میل باطنی به آن عمل کرده و ضرر 20 هزار میلیارد تومانی را متحمل شوند. همین زیان باعث شده تا خودروسازان امکان پرداخت بدهی خود به قطعه سازان را نداشته باشند و قطعه سازان نیز به دلیل کاهش قدرت مالی قادر به تولید قطعه نبودند و از سوی دیگر به دلیل تحریم شاهد افزایش قیمت قطعات و مواد اولیه بودیم.

نجفی منش در ادامه به خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازان اشاره کرد و گفت: در سال جاری تولید خودرو وجود داشته است ولی به دلیل کمبود قطعه آن‌طور که باید به دست مشتری نرسیده است. در حال حاضر بیش از 170 هزار خودرو در سطح پارکینگ خودروسازان وجود دارد که مشکل قطعه دارند و مشکل اکثر آنها قطعات الکتریکی است که توسط دو کشور تولید شده و ما به دلیل تحریم‌ها قادر به تامین آنها نیستیم. خودرو بیش از 3 هزار قطعه دارد که هیچ کشور قادر به داخلی سازی 100 درصدشان نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید