چرا باید قهوه بخوریم؟

کدخبر: ۲۹۱۷۴۸
اقتصادنیوز: محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف روزانه قهوه می تواند خطر ابتلا به دیابت را در افراد تا حد زیادی کاهش دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سایت نیک صالحی؛ قهوه یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در جهان است. ایرانیان به دلیل مصرف چای کمتر از قهوه استفاده می کنند. اما امروز ما در نیک صالحی می خواهیم برخی از شگفت انگیزترین  خواص قهوه  را برای شما عنوان کنیم که به خوردن آن مشتاق شوید. با ما همراه باشید

مهمترین خواص قهوه

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه می‌تواند خطر فیبروز کبد، هپاتیت و دیابت نوع ۲ را کاهش داده و از طرفی خطر سرطان پروستات و حتی بیماری آلزایمر و سکته‌ی مغزی را به حداقل برساند. در واقع این کافئین موجود در قهوه است که به عنوان یک ماده‌ی موثر این خاصیت را دارد اما سایر منابع کافئین مانند چای سبز، چای طبیعی و شکلات می‌توانند در کاهش خطر بیماری‌های عادی، مؤثر باشند.

طی تحقیقی، ۱۷۷بیمار در یک بازه‌ی شش ماهه مورد آزمایش قرار گرفتند. تقریبا نیمی از این گروه مرد و نیمی دیگر زن بودند و حدود ۱۱۲ بیمار در بین آنها، هپاتیت مزمن داشتند.

تمامی شرکت‌کنندگان ۳۰۸ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کردند، چیزی معادل ۲.۲۵ فنجان قهوه در روز. در پایان محققان دریافتند که مصرف زیاد کافئین با کاهش فیبروز هپاتیتی مرتبط است.در تحقیقاتی دیگر محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف کافئین باعث کاهش میزان اسید اوریک می‌شود. همانطور که می‌دانید اسید اوریک یکی از عوامل گواتر و التهاب مفاصل است.

خواص قهوه

اصلی ترین خواص قهوه

اخیرا یافته‌های دانشمندان درباره‌ی کافین نشان داده که چای و قهوه‌ی بدون کافئین هم می‌تواند خطر دیابت‌ها را کاهش دهد. هر فنجان قهوه می‌تواند خطر دیابت را تا ۷ درصد و نیز خطر سرطان پروستات را به خاطر تاثیری که بر قند خون، انسولین و متابولیسم گلوکز دارد کاهش دهد. افرادی که قهوه‌ی بیشتری می‌خورند نسبت به افرادی که هیچ‌وقت قهوه نمی‌خورند، خطر سرطان پروستات پیشرونده در آنها تا ۶۰ درصد کمتر است

بد نیست بدانید اگر هر روز قهوه بنوشیم چه اتفاقی در بدن ما رخ می‌دهد؟

نوشیدنی خوش طعم و خوش بوی قهوه این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است تا جایی که بسیاری از دوستداران قهوه حاضر نیستند روزی را بدون نوشیدن آن به پایان برسانند. قهوه هم مانند هر ماده ی غذایی دیگری فواید و مضراتی دارد و نکته ی مهم، رعایت تعادل در مصرف آن است.

خواص قهوه

مهمترین خواص قهوه

۱- احتمال بروز سرطان و دیگر بیماری ها را کاهش می دهد

مصرف روزانه ی قهوه ی خالص (قهوه ای که به صورت خالص و بدون هیچ مواد افزودنی مستقیماً از داخل مخزن قهوه ساز برداشته و سرو می شود) احتمال ابتلا به بعضی بیماری ها را کم می کند. مصرف متعادل قهوه (روزانه ۳ تا ۵ فنجان) باعث کاهش مرگ و میر ناشی از عوامل مختلف، کم شدن خطر ابتلا به دیابت نوع دو و کاهش خطر بروز بیماری های پارکینسون، زوال عقل، التهاب شدید کبدی (سیروز کبدی) و برخی سرطان ها مثل کبد و رحم می شود.

در حقیقت کارشناسان به دلیل خواص قهوه در جلوگیری از چنین بیماری هایی، به آن «داروی معجزه گر» می گویند. در اصل این نوشیدنی لذت بخش کمک می کند تا عمر طولانی تری داشته باشیم. با این حال، کارشناسان تأکید دارند که این فواید بیشتر در قهوه ی خالص کافئین دار وجود دارد و اگر می خواهید از آنتی اکسیدان موجود در آن بهره ببرید، نباید آن را به همراه خامه و شکر بنوشید.

همچنین بخوانید :  درست یا غلط باورهای رایج در مورد تغذیه

۲-  روحیه را بهبود می بخشد

کافئین موجود در قهوه به طور مستقیم بر مغز تأثیر می گذارد. این تأثیر به ویژه زمانی که میزان مصرف قهوه کم باشد (حدود ۷۶ میلی گرم) مشهود خواهد بود. کافئین در برخی فعالیت های مثبت مغز نقش دارد، مثل بهبود هوشیاری ذهنی و دقت، کمک به تمرکز و بهبود روحیه. با تقویت روحیه، افسردگی هم کاهش می یابد و خطر اقدام برای خودکشی کم می شود. طبق پژوهشی در سال ۲۰۱۳، کسانی که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه ی کافئین دار مصرف می کردند، خطر خودکشی در آن ها به میزان ۴۵ درصد کمتر شد. احتمالا به دلیل آنکه اثر محرک کافئین به بهبود روحیه کمک می کند.

فواید نوشیدن قهوه

۳- خاطرات را بهتر تثبیت می کند

علاوه بر تأثیر مثبت قهوه بر هوشیاری، دقت، تمرکز و روحیه ، پژوهشی جدید از اثر این نوشیدنی در تثبیت خاطرات حکایت دارد. در این تحقیق، ۲۴ ساعت بعد از اجرای آزمایش، کافئین باعث افزایش بازدهی شد و محققان به این نتیجه رسیدند که کافئین خاطرات بلند مدت را بهتر تثبیت می کند. با این حال، باید توجه داشت که مصرف بیشتر کافئین لزوما بهتر نیست و همیشه بازدهی را بالا نمی برد.

۴- کمک می کند ورزشکار بهتری باشید

ورزشکاران می توانند از هر دو وجه ذهنی و فیزیکی مزایای قهوه بهره مند شوند. کافئین طبیعی موجود در قهوه، عملکرد فیزیکی را به ویژه در خصوص تمرینات هوازی و استقامتی بهبود می بخشد. مقدار توصیه شده برای این منظور، ۲ تا ۶ میلی گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است، یعنی برای مثال ۱ تا ۴ فنجان قهوه ی دم کرده برای شخصی با ۶۸ کیلوگرم وزن مناسب است. کافئین در نهایت عملکرد را در ورزش های بلند مدت و کوتاه مدت بهبود می بخشد. به علاوه، مصرف کافئین سبب می شود گیرنده های مغز بخش های شناسایی کننده ی ماده آدنوزین در مغز را غیر فعال کنند. آدنوزین ماده ای شیمیایی است که باعث ایجاد احساس خستگی می شود. کافئین احساس خستگی و درد را کاهش می دهد.

۵- افراط در مصرف قهوه، اثری منفی بر روال عادی زندگی دارد

افراط در مصرف این نوشیدنی، در برخی افراد عوارض جانبی منفی ای در پی خواهد داشت، مثل اضطراب، وحشت زدگی، خواب ناآرام، بی خوابی و وابستگی به کافئین. افرادی که به مصرف کافئین وابستگی دارند، ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از آخرین دوز کافئین، می توانند حالت «ترک اعتیاد به کافئین» را تجربه کنند.این حالت ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت رفع می شود و اصلی ترین نشانه ی آن سردرد است. زیاده روی در مصرف کافئین حتی می تواند منجر به مرگ شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید