6 اشتباه رئیس کمیسیون امنیت ملی در یک سخنرانی

کدخبر: ۲۹۶۰۶۵
اقتصادنیوز: سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مراسمی برای تقدیر از عوامل سریال گاندو که در حاشیه نماز جمعه شهر قم برگزار شده، به طرز تعجب‌آوری حاوی اطلاعات اشتباه است.

شش اشتباه رئیس کمیسیون امنیت ملی در یک سخنرانی 

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در حاشیه مراسم تقدیر از عوامل سریال پرحاشیه گاندو که به طور عمده در خصوص پرونده جیسون رضاییان ساخته شده بود؛ یک سخنرانی داشته که تعداد اشتباهات آن از فردی در جایگاه ریاست کمیسیون امنیتی مجلس و نیز با سابقه ذوالنور، تعجب‌آور است. این یک راستی‌آزمایی است از آنچه او در این سخنرانی گفته و ایرنا متن آن را پوشش داده است:

1. سریال گاندو مردم را با تلویزیون آشتی داده است

راستی‌آزمایی: طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، مجموعه تلویزیونی «گاندو» حدود ۴۴ درصد بیننده داشته است. این در حالی است که در همین سال گذشته و طبق نظرسنجی همین مرکز، مخاطبان پیگیر برنامه خندوانه ۶۴.۱ درصد، مسابقه برنده باش ۴۸ درصد و برنامه‌های حالا خورشید و کودک شو هرکدام ۴۲ درصد بودند. در این شرایط، واقعا می‌توان گفت سریالی که میزان بیننده آن 2 درصد بیش از «کودک شو» بوده است؛ توانسته مردم را با تلویزیون آشتی دهد؟

2. این گفته وزیر خارجه که دشمن با 2 عدد بمب می‌تواند تمام قدرت نظامی ایران را نابود کند سبب شد تا ایران برای خنثی‌سازی حرف این فرد مسئول، بخشی از توان شهرک موشکی خود را به جهانیان نشان دهد.

راستی‌آزمایی: فارغ از اینکه محمدجواد ظریف دست کم دو بار در همان زمان ایراد این سخنرانی در دانشگاه تهران در این خصوص صحبت کرد و منظور خود را شفاف کرد؛ در اینجا یک اشتباه تاریخی از سوی ذوالنور صورت گرفته است. زمان سخنرانی ظریف مهر ماه سال 1392 بود و نخستین تصاویر از شهر موشکی سپاه، مهر ماه 1394 منتشر شد. بعید است که سپاه، که نیروی نظامی چابکی است؛ برای پاسخ به یک سخنرانی نامناسب از سوی فردی مثل وزیر امور خارجه، 2 سال تاخیر داشته باشد!

3. این که وزیری مدعی شده فساد اقتصادی سرتاپای کشور را گرفته به این معنی است که به دشمن چراغ سبز می‌دهد که شما می‌توانید با تحریم اقتصادی، قیمت محصولات مصرفی را بالا ببرد.

راستی‌آزمایی: مشخص نیست که ذوالنور به سخن کدام وزیر اشاره می‌کند اما این سخنان از فردی که خود در آذرماه 1397، مشکل اصلی کشور را «فساد» دانسته بود و حتی به نوعی پیش‌بینی کرده بود که مردم به خاطر پر شدن ظرفیتشان از این فساد به «خیابان» بیایند؛ عجیب است. سخنان ذوالنور در در تالار امام خمینی(ره) پردیس فارابی دانشگاه تهران در نشستی با موضوع شفافیت آرای نمایندگان را بخوانید: 

«از اول انقلاب تاکنون مشکل کمبود یا نبود نداشتیم بلکه مشکل اصلی فساد است و اگر زمانی شرایطی پیش آمد و مردم به خیابان آمدند به معنای عناد و دشمنی مردم با انقلاب و حکومت نیست بلکه ظرفیت آن‌ها به سر رسیده است. باید جایی صدای ترکیدن زالوهایی که خون مردم را مکیده‌اند و چاق شده‌اند به گوش مردم برسد تا اعتماد مردم برگردد... نارضایتی اصلی مردم از فساد و تبعیض است. چنین نیست که فکر کنیم از نظر مردم گروهی خوبند و گروهی بد. مردم می‌گویند این‌ها سر و ته یک کرباس هستند و از بالا تا پایین و این جریان یا آن جریان برایشان هیچ فرقی ندارد.»

4. رئیس جمهور، رئیس دفتر ریاست جمهوری و مابقی افراد دخیل در رابطه با مساله نفوذ اگر ادعای پاکدستی دارند بروند شکایت کنند و از شفاف سازی در این رابطه نترسند.

راستی‌آزمایی: ذوالنور روحانی است و لابد جزو اصول اولیه در درس قواعد فقه، اصل برائت را خوانده است. اصلی که می‌گوید هیچ کس مجرم نیست مگر اینکه در دادگاه جرم او ثابت شده باشد. حال جالب است که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است اگر رئیس جمهور، رئیس دفتر ریاست جمهوری و مابقی افراد دخیل در رابطه با مساله نفوذ، ادعای پاکدستی دارند، باید شکایت کنند و به دادگاه بروند. این یعنی از نظر ذوالنور اصل بر تهمت زدن است مگر اینکه فرد بتواند در دادگاه پاکدستی خود را ثابت کند! 

5. اگر مساله نفوذ در کشور واقعیت نداشت آمریکا برای آزادی جیسیون رضائیان یک میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه پرداخت نمی‌کرد.

راستی‌آزمایی: عجیب نیست که ذوالنور در جلسه تقدیر از عوامل سریال گاندو چنین سخنی را گفته چرا که این اطلاعات ناقص در این سریال نیز نمایش داده شده است. واقعیت این است که آمریکا در قبال آزادی جیسون رضائیان یک میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه پرداخت نکرده است. این مبلغ، بخشی از محکومیت آمریکا در یک پرونده حقوقی در ابتدای انقلاب بوده که به همراه 7 تاجر ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌ها زندانی شده بودند با چهار زندانی آمریکایی مبادله شدند. بنابراین ادعای مبادله یک زندانی با یک میلیارد و 700 میلیون دلار بدون مطرح کردن ریشه آن پول و البته بدون اشاره به سایر زندانیان مبادله شده، به نظر با هدفی سیاسی  صورت گرفته است. 

6. افرادی مانند سید امامی، سیامک نمازی، دری نجف آبادی (منظور دری اصفهانی است) و موسوی (احتمالا منظور موسویان است) از اعضای تیم مذاکرات هسته ای جاسوس قطعی نهادهای امنیتی آمریکا و کشورهای دیگر بودند. 

راستی‌آزمایی: از رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید پرسید در شرایطی که حتی یک جلسه دادگاه برای کاووس سید امامی تشکیل نشد؛ چگونه به این نتیجه رسیده که وی جاسوس قطعی نهادهای امنیتی آمریکا و کشورهای دیگر بوده است. از آن بالاتر، در شرایطی که در دادگاه مشخص شد که سید حسین موسویان، صرفا به اتهام اخلال در امنیت ملی به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم شده است و نه در عنوان جرم او و نه در میزان مجازات او اثری از جرم جاسوسی نبود؛ چطور باز هم ذوالنور معتقد است که موسویان جاسوس قطعی بوده است؟

دو سوال دیگر

در عین حال در مورد دو بخش دیگر از سخنرانی ذوالنور نیز می‌توان سوالاتی مطرح کرد

1. مساله برجام مصداق بازری از نفوذ بود...خطر نفوذ و برجام به حدی مهم بود که حتی رئیس قوه مقننه نیز دچار اشتباه محاسباتی می‌شود.

سوال: مذاکرات برجام اگرچه توسط دولت صورت گرفته اما نتیجه آن در مجلس و شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است. آیا آقای ذوالنور معتقد است که اکثریت مجلس شورای اسلامی و نیز اعضای شورای عالی امنیت ملی (شامل سران سه قوه، دو نماینده از رهبر انقلاب، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، مسئول امور برنامه و بودجه و وزیران امور خارجه و کشور و اطلاعات) مورد نفوذ دولت قرار گرفتند؟ البته ذوالنور دست کم در مورد یک نفر یعنی علی لاریجانی به صراحت ابراز عقیده کرده و گفته نفوذ باعث شده که « حتی رئیس قوه مقننه نیز دچار اشتباه محاسباتی» شود. 

2. مسئولان دولت در رابطه با مساله برجام کوچکترین تضمینی از طرف غربی نگرفته است.

سوال: از رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس باید پرسید که دقیقا چه منظوری از کلمه «تضمین» دارد. هم‌چنین از او باید پرسید که تاکنون کدام کشور در عرصه روابط بین‌الملل برای تعهدات بین‌المللی خود تضمین داده است که طرف غربی در برجام آن را به ایران بدهد. در حال حاضر دعوایی میان روسیه و آمریکا بر سر پیمان استارت وجود دارد. آمریکا از این پیمان کنترل تسلیحاتی بیرون آمده است. حال آیا روسیه که یکی از ابرقدرت‌های جهانی است توانسته تضمینی برای آن از آمریکا بگیرد؟ خیر. تنها راه خروج از این پیمان بوده است. کاری که ایران هم با کاهش تعهدات خود که اتفاقا طبق برجام صورت می‌گیرد قدم در مسیر آن گذاشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید