توطئه جامعه اطلاعاتی آمریکا علیه ترامپ؟/ تغییرات مشکوک در قوانین اطلاعاتی آمریکا

کدخبر: ۳۰۵۳۲۱
اقتصادنیوز؛ جامعه اطلاعاتی آمریکا تنها چند روز پیش از ماجرای اوکراین‌گیت، اسناد لازم برای پذیرش افشاگری‌ها را به گونه‌ای تغییر داده که ارائه اطلاعات از سوی فردی که شاهد عینی وقایع نبوده نیز مورد قبول این جامعه واقع می‌شوند.
توطئه جامعه اطلاعاتی آمریکا علیه ترامپ؟/ تغییرات مشکوک در قوانین اطلاعاتی آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ چندی پیش گزارش شد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تماس تلفنی که اواخر ماه ژوئیه با همتای اوکراینی خود داشته، از این رئیس‌جمهوری درخواست کرده که درباره احتمال "فساد" جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش تحقیقاتی انجام دهد. این مساله اکنون هدف تحقیقات استیضاح ترامپ قرار گرفته است.

طبق قوانین آمریکا، برای پذیرش یک افشاگری از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا، اطلاعات ارائه شده باید دست اول بوده و از سوی شاهد عینی وقایع بیان شوند اما اخیرا تغییری در این رویه اعمال شده که بنا بر آن، الزامی برای بیان اطلاعات بدون واسطه و دست‌اول برای پذیرش آن‌ها وجود ندارد. این تغییر به طرز مشکوکی بدون اعلام علنی و در زمانی نزدیک به ثبت شکایت یک مقام افشاگر اطلاعاتی آمریکا علیه دونالد ترامپ صورت گرفته است.

افشاگری که این شکایت را تنظیم کرده در نامه خود به آدام شف و ریچارد بر، روسای کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا آورده است: من شاهد عینی اکثر این وقایع نبوده‌ام.

به نوشته وبسایت فدرالیست، این شکایت همچنین از اخباری که در دسترس عموم قرار دارند به عنوان مدرک بسیاری از ادعاهایش استفاده کرده است و این مساله سوالاتی را درباره رفتار جامعه اطلاعاتی آمریکا در قبال ثبت این شکایت علیه ترامپ بر می‌انگیزد.

هر گاه یک افشاگر شکایتی را تنظیم می‌کند، فرمی موسوم به فرم "افشای نگرانی فوری" باید پر شود تا شکایت مورد نظر به ثبت برسد.

بخشی که از این فرم حذف شده بنا بر الزامات قانون اساسی در این سند ذکر شده بود.

به گفته شان دیویس از مجله اینترنتی "فدرالیست"، گزینه‌های ذکر شده در این فرم نشان می‌دهند که این سند در ماه اوت ۲۰۱۹ مورد تجدید نظر قرار گرفته است اما تاریخ دقیق این اقدام مشخص نیست. شکایتی که علیه دونالد ترامپ بر سر درخواست از همتای اوکراینی‌اش برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن صورت گرفته و به تحقیقات استیضاح او منجر شده، در ۱۲ اوت ۲۰۱۹ به ثبت رسیده است. این فرمِ تغییر یافته نیز در تاریخ ۲۴ سپتامبر و چند روز پیش از انتشار علنی این شکایت منتشر شده است.

در نسخه پیشین این فرم بخشی وجود داشت درباره "الزام دست‌اول بودن اطلاعات" که توضیح می‌داد، اطلاعاتی که دست‌اول نباشند و از سوی شاهدی عینی بیان نشده یا بر مبنای شک و تردید باشند، از سوی بازرس کل جامعه اطلاعات غیرقابل قبول خواهند بود.

این الزام بر اساس بندی از قانون اساسی آمریکا در این فرم قرار گرفته بود که متهم همواره باید اجازه داشته باشد از اتهام‌زنندگان خود سوال کند.

با این حال سندی که مورد تجدید نظر قرار گرفته، شامل چنین بندی نیست و به جای آن گزینه‌ای دارد که به افشاگر اجازه می‌دهد به دست‌اول نبودن اطلاعاتش اقرار کند. به گفته دیویس از وبسایت "فدرالیست"، چنین گزینه‌ای در فرم شکایتی که علیه ترامپ ثبت شده علامت نخورده است اما در این شکایت ده‌ها اشاره به مقامات نام‌برده نشده وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید