شهروندان از خرید مرغ و ماهی خُرد شده خودداری کنند

کدخبر: ۳۲۹۰۱۴
اقتصادنیوز : مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: شهروندان برای جلوگیری از آلوده‌شدن به ویروس کرونا، مرغ و ماهی را به‌صورت بسته‌بندی، خریداری و از تقاضای خُرد کردن آن در فروشگاه‌ها خودداری کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ایرنا ،شهرام موحدی اظهار داشت: تاکنون موردی مبنی بر انتقال ویروس از دام به انسان گزارش نشده است اما احتمال انتقال فیزیکی و مکانیکی آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان از خرید مرغ فله‌ای به‌صورت ران و سینه اجتناب ورزند، اضافه کرد: مردم باید برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا، مرغ و ماهی را بصورت بسته کامل بخرند و به هیچ عنوان تقاضای خُرد کردن آن را نکنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه اینکار با هدف حفظ سلامت مردم انجام می شود، ادامه داد: شهروندان از خرید تخم مرغ‌ فله‌ای و بومی نیز خودداری و در شرایط کنونی از تخم مرغ های سلفون کشیده و بهداشتی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ماهی، گوشت قرمز و مرغ بصورت اولیه پاک هستند و این فرآورده‌های دامی در مرحله نخست ناقل ویروس کرونا نیست اما ممکن است در مرحله‌ قطعه‌بندی در واحدهای عرضه، ویروس وارد آنها شود و می‌تواند از طریق میزِ آلوده یا توسط کارگری که اقدام به این کار می‌کند، منتقل شود.

موحدی تاکید کرد: مصرف‌کنندگان گوشت گرم مرغ را همان گونه که در مراکز بسته‌بندی بصورت بهداشتی بسته‌بندی شده، خریداری و از باز کردن بسته آن در واحد عرضه به جد خودداری کنند.

وی با بیان‌اینکه دامپزشکی نظارت‌ بسیار شدیدی در کشتارگاه‌ها و مراکز قطعه‌بندی دارد، افزود: تامین و تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی در شرایط کنونی از مهمترین اقدامات حوزه دامپزشکی است و گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و عسل به‌وفور در بازار وجود دارد.

موحدی خاطرنشان کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیاری در پیشگیری از بیماری کرونا دارد، فرآورده‌های دامی و پروتئینی موجب ارتقا ایمنی می شود و شهروندان در استفاده از این مواد کوتاهی نکنند.

وی از شهروندان خواست فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مُعتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز، مراتب را با سامانه پاسخگویی سراسری دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ در میان گذارند.

 مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اظهار داشت: به مصرف کنندگان فرآورده های خام دامی اطمینان می‌دهیم که این مواد پروتئینی ناقل ویروس نیست و پس از پخت و پز کامل براحتی می توانند آن را استفاده کنند.

اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.

این استان با داشتن بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام، یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور محسوب می شود.

استان اصفهان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و فرآوری فرآورده های خام دامی است.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌اینکه ۳۴۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند، اعلام کرده است: تاکنون ۱۸ تَن از بین آنها بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید