معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد؛

برآورد هزینه‌های درمان کرونا

کدخبر: ۳۳۳۲۵۵
اقتصادنیوز: معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به تغییرات صورت گرفته در زمینه پروتکل‌های ابلاغی به مراکز درمانی و برخی مطب‌ها، گفت: از هفته گذشته بازگشایی مطب‌ها برای رسیدگی به بیماران سرپایی و مزمن اتفاق افتاد، این درحالی است که همچنان گسترش خدمات تله مدیسین و پزشکی از راه دور از اولیت‌های جدی ما است تا بیماری به شکل مداوم مجبور به مراجعه حضوری به پزشک نباشد.
برآورد هزینه‌های درمان کرونا
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران،‌ ضمن تبریک روز آزمایشگاه،‌گفت: یکی از مهمترین بخش‌هایی که در بحران کرونا به کمک ما آمادند همکاران آزمایشگاه بودند به شکلی که در شرایطی که بسیاری از کشورها آزمایشگاه کافی برای تست کرونا ندارند، ما توانستیم 117 آزمایشگاه در این شرایط راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های جدید برای اتمام تعطیلات، تصریح کرد: همزمان با آغاز بازگشایی‌ها و اتمام تعطیلات، میزان بستری بیماران ما در بیمارستان‌ها نیز کاهش یافت. از هفته گذشته بازگشایی مطب‌ها برای رسیدگی به بیماران سرپایی و مزمن اتفاق افتاد؛ این درحالی است که همچنان گسترش خدمات تله مدیسین و پزشکی از راه دور از اولویت‌های جدی ما است تا بیماری به شکل مداوم، مجبور به مراجعه حضوری به پزشک نباشد.

وی افزود: البته همچنان برخی خدمات مانند خدمات دندانپزشکی غیر ضروری و اعمال جراحی زیبایی و غیر اورژانسی همچنان اجازه فعالیت ندارند و از مردم نیز می‌خواهیم تنها در موارد اورژانسی به دندانپزشکی ‌مراجعه  کنند. 

مشکلی در زمینه فاکتورهای انعقادی خون وجود ندارد

جان بابایی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص بیمارانی که مشکلات فاکتور انعقادی خود دارند، گفت: در زمینه خون و فرآورده‌های خونی و فاکتورهای انعقادی مشکلی نداریم. سال گذشته شرایطی وجود داشته که حتی برای بیماران خاص هم در این زمینه مشکلی وجود نداشت. بیماران با مشکل انعقادی همانند قبل در بیمارستان‌های دولتی درمان می‌شوند. در حال حاضر گزارشی از کمبود فاکتورهای انعقادی نداریم.  البته مشکلی در زمینه ایموگلوبین وریدی وجود داشت که در زمان کرونا مصرف آن افزایش یافت.

وی افزود: البته بیمارستان‌ها به گروه‌های تخصصی مربوطه هم نیاز دارند و اگر بیماران به فاکتورهای انعقادی نیاز داشته باشند، این خدمات در همه بیمارستان‌ها ارائه نمی‌شود و این کار به علت حفظ جان بیمار است. علت انتقال بیمار به بیمارستان مشخص، این است که تیم ارائه خدمت در بیمارستان مقصد تخصص لازم را دارند و این به نفع بیمار است که در بیمارستان مجهزتری خدمات را دریافت کند. دریافت خدمت توسط بیمار در بیمارستانی که تخصص مربوطه یا زیرساخت مناسب را ندارد، به صلاح نیست. از گذشته هم بسیاری از خدمات در مراکز تخصصی بالاتر انجام می‌شود و اجازه نمی‌دهیم برخی از این خدمات در بیمارستان‌های کوچک‌تر انجام شود و این کار برای حفظ جان بیمار است.

اعلام رسمی در مورد تعدیل نیرو در بیمارستان‌های خصوصی نداشتیم

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالی درباره تعدیل نیروی بیمارستان‌های خصوصی اظهار کرد: ما مسئول درمان و فرآیند ارائه خدمت هستیم و فرآیند خدمت رسانی بیمارستان‌ها را مدیریت و نظارت می‌کنیم و ممکن است تعدیل نیرو در بیمارستان‌های خصوصی اتفاق افتاده باشد البته تاکنون اعلام رسمی در این خصوص نداشته‌ایم و ما حق مداخله نداریم و باید توجه داشت که قوانین کار در کشور حکم فرما است.

جان بابایی ادامه داد:‌ تعدیل نیروهای درمانی که سال ها است خدمت می‌کنند، به دلیل سختی شرایط یک یا ۲ ماه و کاهش درآمد بیمارستان، اخلاقی و حرفه‌ای نیست و عملا این حق برای پرسنل وجود دارد که از طریق نظام پزشکی و اداره کار، موضوع را پیگیری کنند. اینکه وزارت بهداشت در لغو پروانه بیمارستان یا مسئولیت فنی ورود کند، امکان ندارد و این کار مبادی قانونی متفاوتی دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آمار شهدای سلامت گفت: بیشترین آمار مبتلایان و شهدای سلامت را در چهار هفته اول داشتیم و خوشبختانه آمار شهدای سلامت به دلیل در دسترس بودن وسایل حفاظتی کاهش پیدا کرده است، چرا که دلیل اصلی از بین رفتن کادر درمان در روزهای اول در دسترس نبودن لوازم حفاظتی بود که اکنون همه بیمارستان‌ها وسیله حفاظتی کافی دارند.

هزینه‌های درمان کرونا

جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره هزینه درمان کرونا اظهار کرد: متوسط هزینه درمان کرونایی‌ها برای هر پرونده ۴.۵ میلیون در بخش مراقبت ویژه و 2.5 میلیون در بخش عادی است . البته دو هزینه به ما وارد شده که قسمت اعظم آن جبران نشده است. یکی مربوط به لوازم حفاظتی است که جزو هزینه سرباری بیمارستان محسوب می‌شود. ما ۹۰ درصد پول درمان را از بیمه‌ها می‌گیریم و عناوین این پول‌ها مربوط به جزء فنی، هتلینگ و دارو است. در ارائه خدمت کرونا به ازای هر تختی که خدمات معمولی کرونا ارائه می‌دهد لوازم حفاظتی حدود ۲۰۰ هزار تومان و در بخش‌های ویژه  بیش از ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌کنیم زیرا برای همه کارکنان آی سی یو مکلف هستیم که لوازم حفاظتی کامل تهیه کنیم، هرچند سازمان برنامه و بودجه کمک کرده، اما قسمت اعظم هزینه‌ها باقیمانده است.

وی ادامه داد: هزینه دیگری که جزو مشکلات جدی ما هم هست و از اوایل اسفند ۹۸ شروع شده، کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها است. زیرا در این مدت اعمال جراحی غیراورژانسی تعطیل شده و ۸۸۰ بیمارستان زیر بار کرونا رفته‌اند و خدمات غیراورژانسی که جزو خدمات گران‌تر هستند تقریبا به حداقل رسیده و به همین علت درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است. برخی بیمارستان‌ها درآمد اختصاصی‌شان به ۳۰ تا ۴۰ درصد قبل از کرونا رسیده است. درآمد بین ۵۵ تا ۶۵ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی از محل درآمد اختصاصی بیمارستان است و بیمارستان‌ها چرخه اقتصادی دانشگاه‌ها را می‌چرخانند که کاهش درآمد اختصاصی در عملکرد بیمارستان‌ها تاثیر می‌گذارد.

جان بابایی درباره آمار ترک کار کادر درمان اظهار کرد: ما در سیستم دولتی آمار ترک کار نداشتیم و همکاران ما حتی به مرخصی نرفتند و در مشهد همکاران ما شیفت‌های طولانی مدت داشتند و ۵۰ روز بود در خط مقدم مقابله با کرونا بودند که به دنبال تبدیل وضعیت آن‌ها هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح هر خانه یک پایگاه سلامت اظهار کرد: این طرح در دو شهر کاشان و سمنان به شکل پایلوت در حال اجرا بود و همین بسیج ملی مقابله با کرونا به نوعی از بستر طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برخواسته است. در قسمتی از این طرح، حضور دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی را نیز شاهد بودیم. از سوی دیگر در تکمیل طرح مقابله با بیماری کرونا یک اینترن پزشکی موظف شد تا پس از ترخیص بیمار از بیمارستان، پیگیر حال او بوده و شرایطش را بررسی کند.

جان بابایی درخصوص پرداخت حقوق کارکنان حوزه بهداشت و درمان کشور نیز تصریح کرد: این بخش نیز مانند سایر بخش‌های دولتی به عهده دولت است و تاکنون مشکلی در پرداخت حقوق کارکنان گزارش نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص دستگاه کرونایاب، گفت: بنده در جریان نیستم که آیا این دستگاه مجوز لازم را دریافت کرده یا خیر؟ اما، این دستگاه حتما باید تایید و بعد ابلاغ شود. حتی تست سرولوژیک هم در مرحله آزمایش است. در حالی‌که هم کیت و هم تست رپید آن در کشور تولید می‌شود، تا زمانی که تایید نشود، نمی‌توانیم به مردم اعلام کنیم.

جان بابایی در خصوص تدوین دستورالعمل‌هایی برای آغاز بازگشایی‌ها، گفت: در معاونت بهداشت حدود دو هفته تلاش شبانه روزی انجام شده تا دستورالعمل‌ها برای بازگشت به کار اصناف تهیه شود. این پروتکل‌ها در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است. این پروتکل‌ها با مشاغل و اصناف هم هماهنگ شده و بعد تدوین شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره استفاده از حمل و نقل عمومی پایتخت اظهار کرد: این موضوع هم به معاونت بهداشت بر می‌گردد و برای مترو هم پروتکل وجود دارد. به هیچ عنوان این موضوع که ناوگان حمل و نقل عمومی خارج از ظرفیت خود پذیرای مسافران باشد را نخواهیم پذیرفت و نباید اتفاقی بیفتد که زحمات همکاران ما در حوزه بهداشت برای تهیه پروتکل‌های بهداشتی نادیده گرفته شود.

چگونگی تامین اقلام حفاظتی در بیمارستان‌ها

وی در پاسخ به سوالی درباره تامین لوازم حفاظتی برای بیمارستان‌ها گفت: بخشی از این لوازم حفاظتی از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به شکل رایگان و بخشی توسط هیات امنای ارزی به صورتی که بخشی از آن رایگان است، تامین می‌شود. همچنین ، قسمتی هم توسط مردم و خیرین تامین شده است. اکنون در نیمی از این لوازم تجهیزاتی توسط خیرین تامین شده که به صورت رایگان به بیمارستان‌ها اهدا شده است. توجه کنید که اولویت اول ما این است که همکاران پزشک و پرستار ما لوازم حفاظتی خوبی داشته باشند تا بتوانند به مردم خدمات ارائه دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش تعداد بیماران با وجود برخی بازگشایی‌ها، ادامه داد: قطعا هر مداخله‌ای که اتفاق می‌افتد و هر گروهی که برای رفع محدودیت آزاد می‌شوند، احتمال افزایش تعداد بیماران وجود دارد. به هر حال سیاست گذاری برای اجازه به کار اصناف داده شده است. اکنون تخت‌های خالی در استان‌ها وجود دارد، اما این‌که بیمارستان‌ها در صورت پیک جدید بیماری  پاسخگو هستند یا خیر؟ قابل پیش بینی نیست. وقتی هر گروهی آزاد می‌شوند باید حداقل دو هفته صبر کنیم تا اثر آن را مشاهده کنیم.

وی افزود: دوره کمون بیماری می‌تواند تا ۱۴ روز ادامه داشته باشد و وقتی گروهی از مشاغل آزاد می‌شوند اواخر هفته دوم ممکن است با بار بیماری مواجه شویم. امیدواریم مواردی که منجر به افزایش بار بیماری می‌شود اتفاق نیفتد. رفت و آمد بین شهری به طور خاص نمی‌تواند باعث افزایش بیماری شود، اما اگر در فضای کسب و کار یا فضای اجتماعی این حضور بیشتر اتفاق بیفتد قطعا آمار بیماری بالاتر خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه دو گروه نسبت به سایرین باید با تاخیر وارد جامعه شوند، اظهار کرد: یکی گروه‌های حلقه انتقال مثل دانش آموزان و دانشجویان هستند و گروه دوم نیز افراد مسن و کسانی هستند که ضعف سیستم ایمنی بدن دارند و خطر ابتلا و فوت در آنها بیشتر است. این گروه‌ها باید آخرین گروه‌هایی باشند که وارد جامعه می‌شوند.

ماجرای انتقال ایرانی از ایتالیا

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره انتقال دانشجویان ایرانی از ایتالیا گفت: این دانشجویان نزدیک به ۵۰ روز در ایتالیا در قرنطینه بودند و افراد سالمی هستند. وزارت بهداشت باید حتما گواهی سلامت را برای این افراد صادر کند و در نتیجه باید مدتی تحت نظر باشند تا علامت‌دار بودن یا نبودن آنها مشخص شود چون این افراد در ایتالیا در قرنطینه بودند شاید سیاست متفاوتی در مورد آنها در نظر گرفته شود. این افراد بیمار نیستند و مدتی تحت نظر خواهند بود تا ببینیم که علامت دار هستند یا خیر؟. فعلا چون هم در ایتالیا قرنطینه بوده و هم علامت ندارند، نمونه گیری از آنها انجام می‌شود.

نحوه تامین پانسمان بیماران "ای بی"

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: فردا محموله‌ پانسمان بیماران ای بی هم وارد کشور می‌شود و حداقل تا ۶ ماه آینده پانسمان این بیماران تامین خواهد شد. البته ذخایری هم داریم و تمهیداتی برای سایر بیماران خاص دیده شده است تا بتوانیم داروهای بیماران خاص را از بودجه صندوق ذخیره ارزی که مجوز آن را مقام مقام معظم رهبری صادر فرمودند برای یک سال ذخیره کنیم.

جان بابایی گفت: بیش از هزار طرح تحقیقاتی در بیمارستان‌های ما در زمینه کرونا انجام می‌شود. کار تحقیقاتی اصول مشخصی در جهان دارد. هر دارویی که هنوز اثربخشی آن به اثبات نرسیده ابتدا باید در قالب طرح پژوهشی باشد. قبل از اثربخشی، باید عوارض سمی دارو رد شود وقتی دارو در بیمارستان استفاده می‌شود ما باید مطمئن باشیم که عوارضی برای بیمار ندارد.

وی ادامه داد: کسانی که ارائه خدمت را انجام می‌دهند نیز باید مشخص باشند و ما مکلف هستیم بعد از کارآزمایی بالینی در حجم بالا، نتیجه را به کمیته علمی ببریم تا در صورت اثربخش بودن آن، درمان را در پروتکل بگذاریم. کمیته علمی هر هفته دو جلسه دارد. در هیچ جای دنیا داروی قطعی و درمان قطعی و اختصاصی برای کرونا در نظر گرفته نشده و همه داروها مربوط به سایر بیماری‌ها بوده و اساس همه درمان‌های فعلی، مراقبت از بیمار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید