وضعیت بازار مسکن/بخریم یا بفروشیم؟

کدخبر: ۳۳۴۵۸۶
اقتصادنیوز : انتظار بسیاری از تحلیلگران این است که قیمت مسکن افزایش پیدا کند، اما برخی دیگر معتقدند قیمت مسکن در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و دیگر پتانسیلی برای رشد وجود ندارد این دو تحلیل متعارض در بازار باعث شده تردید‌هایی درباره قیمت‌گذاری مسکن وجود داشته باشد و یکی از دلایلی که افراد فعلا تمایلی ندارند وارد معامله شوند همین این دو تحلیل است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویداد24 ، این روزها مهم‌ترین چالش بازاریابی مسکن اعتماد خریداران به رعایت اصول بهداشتی است که باعث عدم اجازه بازدید از خانه‌هایی می‌شود که افراد در آن سکونت دارند؛ ضمن آنکه دفاتر مشاوران املاک اغلب با توجه به شنیده‌هایی از برخورد و پلمب واحدهای هم‌صنفی خود که در روزهای گذشته مشغول فعالیت شده بودند، ترجیح دادند دفاتر خود را بسته نگه دارند و این موضوع باعث نگرانی افرادی شده که این روزها به دنبال خانه می‌گردند.

در شرایط کنونی صاحبخانه‌ها به بهانه بحران ویروس کرونا و آسیب‌های اقتصادی، قیمت اجاره و رهن مسکن را بالا برده‌اند تا از این طریق بتوانند بخشی از سودی که به آنها تعلق نگرفته را جبران کنند.

این موارد باعث شده بازار مسکن نسبت به سال گذشته تغییر کند. مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن وضعیت این بازار را بررسی کرده و می‌گوید: این روز‌ها تماس‌ها و جستجو‌ها برای خرید و اجاره مسکن کاهش پیدا کرده که این موضوع سه دلیل عمده دارد، اولین نکته و مهمترین آن شیوع ویروس کروناست، تعداد زیادی از خانه‌ها که از قبل در فایل بازدید املاک برای بخش خرید یا اجاره و رهن وجود داشته که افرادی در آن ساکن هستند و آن‌ها هم تمایلی ندارند اشخاص وارد منزلشان شوند تا بتوانند از ورود ویروس کرونا به داخل منزل خود جلوگیری کنند ضمن آنکه افرادی هم که به دنبال خرید یا اجاره خانه‌ای هستند در این روز‌ها چندان تمایلی ندارند خیلی به جا‌های مختلف سر بزنند و بچرخند.

 این کارشناس حوزه مسکن ادامه می‌دهد: به طور سنتی در فروردین ماه هر ساله نقل و انتقالات کمتری انجام می‌شود، زیرا بازار در حالت ابهام به سر می‌برد امسال نیز با توجه به شرایطی که در کشور حاکم شده این ابهام بیشتر از سال‌های گذشته شده و افراد اصلا نمی‌توانند حدس بزنند که قیمت‌ها به چه صورت خواهد بود و چه تغییراتی خواهد داشت، بر این اساس هم فروشندگان فعلا ترجیح می‌دهند دست نگه دارند و خریداران چندان تمایلی به خرید ندارند.

 سلطان محمدی ادامه می‌دهد: در بخش اجاره هم موجران و هم مساجران برای معاملات دست نگه داشته‌اند و این تحلیلی که در بازار وجود دارد باعث کاهش حجم معاملات در بازار شده است؛ البته تعطیلی بنگاه‌های مسکن نیز که فعلا ادامه دارد، سومین عامل است.

 او در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز برای بازار مسکن (اجاره و خرید) برای امسال کاهش قیمت‌هاست یا افزایش آن؟ می‌گوید: چشم‌انداز قیمت مسکن افزایشی است، زیرا وضعیت تورمی پیش بینی می‌شود به دلیل تعطیلی‌ها و مشکلات اقتصادی که وجود دارد ضمن آنکه نرخ بهره بانکی کاهش پیدا کرده و مردم دسترسی به سود‌های مورد انتظار خود را ندارند و سود‌های کوتاه مدت که بانک‌ها پیش از این می‌دادند دیگر وجود ندارد و بسیار کم شده و به حدود ۱۰ درصد و کمتر رسیده است.

 او می گوید: همچنین در مورد نرخ سپرده بلند مدت هم مردم زیاد تمایلی به سرمایه گذاری چند ساله در این بخش ندارند و همین موضوع باعث شده برخی از افراد سرمایه‌های خود را به سمت بورس ببرند و آنگونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد بورس افزایش خوبی را تجربه کرده و در دو ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. البته بخش دیگری از سرمایه هم معمولا به سمت بازار مسکن سرازیر می‌شود به طور سنتی بسیاری از ایرانی‌ها بازار مسکن را سپری در برابر تورم می‌بینند.

 او ادامه می‌دهد: برای امسال برخی از این تحلیل‌ها اینگونه است که افراد انتظار دارند قیمت‌ مسکن نیز رو به افزایش برود؛ به ویژه اینکه طی دو سال گذشته عرضه مسکن بسیار کاهش پیدا کرده، به خصوص در شهر تهران عرضه بسیار کمتر شده است و در سه سال گذشته این روند نزولی بوده است و امسال نیز پیش بینی می‌شود این رویه ادامه داشته باشد و عرضه مسکن در تهران زیاد نباشد.

 این کارشناس مسکن ادامه می‌دهد: قیمت‌های تمام شده هم افزایش پیدا کرده و در بخش دستمزد‌ها هم آنچه شاهد آنیم این است که قیمت فولاد و بسیاری از کالا‌های دیگر ساختمانی نیز رشد داشته‌اند.

انتظار بسیاری از تحلیلگران این است که قیمت مسکن افزایش پیدا کند، اما برخی دیگر معتقدند قیمت مسکن در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و دیگر پتانسیلی برای رشد وجود ندارد این دو تحلیل متعارض در بازار باعث شده تردید‌هایی درباره قیمت‌گذاری مسکن وجود داشته باشد و یکی از دلایلی که افراد فعلا تمایلی ندارند وارد معامله شوند همین این دو تحلیل است.

 سلطان محمدی می‌گوید: از آن زمان تاکنون ما دو دوره رکود را پشت سر گذاشته‌ایم و جزئیات مسائل مربوط به خانه‌های خالی هم به درستی اعلام نشده و انتظار این بود که با سامانه‌ای که طراحی می‌شود اطلاعات بهتری بدست بیاید، اما تجربه‌ای که در کشور‌های مختلف وجود دارد این است که اینگونه سامانه‌ها برای بدست آوردن اطلاعات خانه‌های خالی خیلی تاثیر ندارد و همیشه مالکان روش‌هایی دارند تا خود را از تور مالیاتی نجات دهند و بعید است که این عوامل تاثیر قابل توجهی در بازار داشته باشندو در مجموع بعید به نظر می‌آید که این موضوع تاثیر قابل توجهی در بازار بگذارد که حجم عظیمی از خانه‌های خالی وارد بازار شود و روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد زیرا انتظار واقع بینانه‌ای نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید