آیا شایعه‌ها در مورد بیل گیتس واقعیت دارند؟

کدخبر: ۳۳۵۰۲۶
اقتصاد نیوز:در مورد بنیان‌گذار مایکروسافت در حال حاضر شایعه‌های زیاد و تئوری‌های توطئه در فضای اینترنت در چرخش‌اند. کدام‌یک شایعه‌ها بی‌اساس‌اند و آیا در برخی رگه‌هایی از واقعیت نهفته است؟
آیا شایعه‌ها در مورد بیل گیتس واقعیت دارند؟

به گزارش اقتصاد نیوز، بیل گیتس، بنیانگذار شرکت مایکروسافت، پیش‌تر در اظهارنظری، پیامدهای پاندمی کرونا در جهان امروز را "همه‌گیری اول" نامیده بود و تأثیر آن را با تاثیر "جنگ جهانی دوم" بر انسان در قرن گذشته مقایسه کرده بود. گیتس هشدار داده بود که این همه‌گیری و پیامدهای آن، سال‌های درازی با ما خواهد بود.  

او در سال ۲۰۱۵ هم در یکی از نشست‌های همایش جهانی "تِد"، نه سلاح اتمی که "ویروس" و "پاندمی" را بزرگترین تهدید آینده بشر نامیده بود. 

حالا با شیوع کرونا و تلاش برای تهیه واکسنی علیه این بیماری، شایعات در مورد گیتس هم بالا گرفته است.

گیتس در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه (۲۶ آوریل)، با سی‌ان‌ان انجام داد گفت: «کسانی هستند که می‌خواهند به این مسئله با عینک سیاسی و نه با عینک علمی نگاه کنند.» بنیاد بیل و ملیندا گیتس سال‌هاست که برای بهبود شرایط بهداشت و درمان در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. 

خبرگزاری آلمان در مقاله‌ای در مورد بیل گیتس، یکی از ثروتمندترین مردان جهان، به ادعاها و شایعه‌های زیادی که در مورد او در فضای اینترنت در حال چرخش است، پرداخته و آنها را راستی‌آزمایی کرده است:

شایعه نخست: 

بیل گیتس می‌خواهد در روند مقابله با ویروس جدید، میکروچیپ‌هایی در بدن مردم جاسازی شود (میکروچیپ ایمپلنت) تا به این ترتیب کنترل کامل را به دست بگیرد.

سنجش شایعه: ارتباط دادن نادرست مباحث به یکدیکر

واقعیت چیست؟

واقعیت این است که گیتس در ماه مارس گذشته نوشت، زمانی خواهد آمد که "گواهینامه‌های دیجیتال" اطلاعاتی در اختیار خواهند گذاشت؛ در این مورد که مثلا چه کسی پس از ابتلا به ویروس کرونا از بیماری جان سالم به در برده یا علیه بیماری واکسینه شده است (البته در صورتی که تا آنزمان واکسن موجود باشد). این گفته‌ها با اطلاعات مربوط به دیگر پروژه‌های کاملا متفاوت مورد حمایت نهاد او، آمیخته شده است. برای نمونه می‌توان به تحقیقات بر روی تشخیص دیجیتال، تکنیکی که واکسن را در تابش مادون قرمز بر روی پوست بدن نشان می‌دهد یا روش‌های پیشگیری از بارداری، با کاشت میکروچیپ‌ها اشاره کرد. این پروژه‌ها هیچ ارتباطی با ویروس کرونا ندارند.

شایعه دوم: 

گیتس سازمان جهانی بهداشت را تأمین مالی می‌کند

ارزیابی شایعه: در این مورد اغراق شده است. همزمان باید گفت، نهاد گیتس واقعا یکی از بزرگترین اهداکنندگان به این سازمان است. 

واقعیت چیست؟

واقعیت این است که در سال مالی ۲۰۱۹- ۲۰۱۸  کمک‌های مالی بنیاد گیتس به ارزش ۳۶۷ میلیون ۷۰۰ هزار دلار به پروژه‌های سازمان جهانی بهداشت سرازیر شد. به این ترتیب این بنیاد پس از آمریکا با ۵۵۳ میلیون دلار، بزرگترین اهداکننده به این سازمان بود و کمک‌های مالی نهاد گیتس تا ۸ /۹ درصد از کمک‌های مالی با اهدافی تعیین‌شده را تشکیل می‌داد که ۷۷ درصد از بودجه سازمان جهانی بهداشت را تشکیل می‌دهند. منتقدان احتمال می‌دهند که گیتس زمینه‌هایی که این کمک‌ها باید در آن هزینه شوند را مشخص و به این ترتیب برای این سازمان جهانی تعیین مسیر کرده است.  

شایعه سوم: 

گفته می‌شود که نهاد گیتس تأمین مالی تهیه واکسن کرونا را به عهده گرفته است، البته به همراه ثبت حق انحصاری آن.

ارزیابی شایعه: فاقد هرگونه پایه و اساس

واقعیت چیست؟

سند و مدرکی که برای اثبات این ادعا به آن اشاره می‌کنند، ثبت حق انحصاری مؤسسه‌ای مورد حمایت این بنیاد در سال ۲۰۱۵ با عنوان "کرونا ویروس" است. اما در مورد این مؤسسه، مسئله نه "ویروس کرونا سندروم حاد تنفسی ۲" که تهیه واکسن علیه یک نوع ویروس  طیور از خانواده ویروس‌های کروناست. 

شایعه چهارم: 

بچه‌های گیتس واکسینه نشده‌اند 

ارزیابی شایعه: منابع نامعلوم

واقعیت چیست؟

واقعیت این است که گفته می‌شود که پزشک پیشین گیتس در دهه‌ی ۹۰ میلادی در جریان یک سمپوزیوم در سیاتل چنین چیزی تعریف کرده است. اما نه جایی نامی از این پزشک برده می‌شود و نه گفته می‌شود، در کدام گردهمایی چنین سخنی گفته شده است. مشخص نیست چه کسی این شایعه‌ را برای نخستین بار پخش کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید