هم‌زیستی در خانه‌نشینی کرونایی نیاز به «حواس پرتی» دارد!

کدخبر: ۳۳۸۹۴۵
اقتصادنیوز : یک روان درمانگر گفت: نخستین گام در مدیریت خانه‌نشینی کرونایی همزیستی مسالمت آمیز با اطرافیان و پاسخگویی به نیاز و کاهش اضطراب‌های یکدیگر است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،سارا اکبرزاده چگونگی رفتار با اطرافیان در زمان خانه نشینی کرونایی اظهار داشت: در حالی که شیوع بیماری کووید ۱۹ بالاجبار بیشتر مردم را به خانه نشینی ناخواسته سوق داده، نباید نگاه ها را تنها معطوف به افراد بیمار یا مستعد بیماری معطوف کرد بلکه باید راهی برای همزیستی مسالمت آمیز با اطرافیان و پاسخگویی به نیاز و کاهش اضطراب‌ها که امکان دارد هر لحظه بیشتر شود،‌ پیدا کرد. 

وی‌ گفت: در مواقع بحرانی برای کاهش استرس بهتر است درباره چگونگی تقسیم زمان و مکان، با یکدیگر گفت وگو کرد زیرا عدم وجود حریم خصوصی برای هر کسی که حصر گروهی یا به عبارتی قرنطینه را تجربه می‌کند، علی رغم انزوا ، بسیار سخت است. 

این متخصص رفتارشناختی افزود: افراد در خانه نشینی باید توجه کنند در این شرایط، رفتار مغز شبیه به خواب زمستانی برخی حیوانات می‌شود، هنگامی که مغز در معرض نور محدود و محرک‌های محدود محیطی قرار می‌گیرد، کندتر می‌شود تا انرژی کمتری مصرف کند. از این رو بیشتر افراد در قرنطینه در چنین مواقعه ای از گفت و گو و مکالمه دوری می کنند و اولین اقدام نگاه به درون و خودآگاهی از واقعیت پیرامون است. 

وی با بیان اینکه در زمان خانه نشینی باید تا جایی که ممکن است با فکر عمل و از تصمیم گیری عجولانه پرهیز کرد،‌ اظهار داشت: وقتی با هم اتاقی‌ها یا اعضای خانواده خود درگیر می شوید، با دقت فکر کنید که واقعاً چه می‌خواهید و چه احساسی دارید و سپس آن حقیقت را به جای اظهار نظرهای عجیب و غریب، برای یکدیگر بیان کنید.

اکبرزاده تصریح کرد: در زمان خانه نشینی داشتن ساختار به افراد امکان می‌دهد احساس نکنند که دیگران مرتباً آنها را زیر نظر دارند. می توان زمان‌هایی را برای سرگرمی و صحبت کردن و تماشای فیلم با هم گذراند و زمانی را هم برای کارهای خود به تنهایی قرارداد. 

این رواندرمانگر اظهارداشت: چنانچه با اطرافیان خود بر سر مسائل کوچک به تعارض رسیدید، در این مواقع فقط به یک حواس‌پرتی ساده نیاز است. یا اینکه می‌توان اتاق را ترک کرد. به ورزش یا نقاشی پرداخت، یک بازی جدید و  یا مطالعه کتاب و مجله مشغول شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید