کارشناس دانشگاه آکسفورد:

کرونا قبل از چین درکل جهان وجود داشته است

کدخبر: ۳۴۷۷۲۶
اقتصادنیوز؛ یکی از استادان دانشگاه آکسفورد انگلیس درباره شواهدی از وجود ویروس کرونا در سایر نقاط جهان پیش از شیوع در چین گفت.
کرونا قبل از چین درکل جهان وجود داشته است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ کی از استادان دانشگاه آکسفورد انگلیس درباره شواهدی از وجود ویروس کرونا در سایر نقاط جهان پیش از شیوع در چین گفت.

«تام جفرسون» مدرس ارشد مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد آکسفورد و استاد مهمان در دانشگاه نیوکاسل گفت: فکر می‌کنم ویروس قبلاً هم اینجا بوده—منظور از اینجا همه جا است. ویروسی خفته که شرایط محیطی آن را فعال کرده است.

وی در ادامه گفت: یک مورد اوایل فوریه در جزایر فالکلند وجود داشته است. خب، از کجا آمده بوده؟ در هشتمین روز سفر یک کشتی مسافربری که از جورجیای جنوبی به بوئنوس آیرس می‌رفته، وقتی در حال حرکت به سمت دریای «ودل» بوده، اولین مورد مشاهده شده است. آیا این ویروس در غذای آماده‌ای بوده که یخ‌زدایی شده و ویروس در آن فعال شده است؟

این دانشمند افزود: در خصوص آنفلوانزای اسپانیایی هم چیزهای عجیبی مثل این اتفاق افتاده است. در سال ۱۹۱۸ حدود ۳۰ درصد جمعیت ساموآ غربی بر اثر آنفلونزای اسپانیایی جان خود را از دست دادند، این در حالی بوده که هیچ ارتباطی با دنیای بیرون نداشتند.

وی با تاکید بر این که این شواهد در حال افزایش نشان می‌دهد که ویروس کرونا قبل  از این که در آسیا بروز پیدا کند، همه‌جا بوده، گفت: توضیح این مسائل تنها می‌تواند این باشد که عوامل از جایی نمی‌آیند یا به جایی نمی‌روند. آن‌ها همیشه اینجا هستند و چیزی باعث خیزششان می‌شود، شاید تراکم جمعیت یا شرایط محیطی و این چیزی است که ما باید به دنبال آن باشیم.

به گزارش خبرگزاری «شینهوا»، هفته گذشته یک ویروس‌شناس اسپانیایی اعلام کرد ردپای کروناویروس جدید در نمونه پسماند مایعی که در ماه مارس ۲۰۱۹—یعنی ۹ ماه قبل از شیوع کرونا در چین—در بارسلونا جمع‌آوری شده بود، کشف شد.

موسسه ملی بهداشت ایتالیا هم ماه گذشته اعلام کرد فاضلاب‌های شهر میلان و تورین در ۱۸ دسامبر حاوی شواهدی از وجود کرونا بوده‌اند که این تاریخ مدت‌ها قبل از اعلام نخستین مورد ابتلا در این کشور است که زمانی کانون این بحران در اروپا و جهان محسوب می‌شد.

از اواخر دی ماه ۱۳۹۸ که شیوع ویروس کرونا در ووهان چین خبرساز شد، اظهارنظرها درباره زمان آغاز شیوع ویروس کرونا و منشا آن یکی از جنجالی‌ترین موضوعات بوده است. در این بین، مقام‌های آمریکایی بارها به چین درباره «مخفی کاری» درباره شیوع ویروس کرونا اتهام زده و حتی رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا این ویروس را «ویروس چینی» توصیف کردند.

اتهام‌زنی‌های آمریکایی‌ها به چین با واکنش مقام‌ها و رسانه‌های چین مواجه شده و آنها تئوری‌های واشنگتن درباره منشا کرونا را «احمقانه و کذب» خوانده‌اند.

چندی پیش نیز محققان دانشگاه هاروارد مدعی شدند زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در ووهان، دسامبر ۲۰۱۹ (۱۰ آذر تا ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸) نبوده و قبل از آن هم کرونا شیوع  یافته بود.

در بخشی از این تحقیق آمده است: «اگرچه ما نمی‌توانیم تایید کنیم که افزایش میزان (رفت و آمدها به بیمارستان ووهان در ماه آگوست سال گذشته) مستقیما در رابطه با ویروس جدید بوده اما شواهد ما دیگر تحقیقات را که نشان می‌دادند پیدایش (کرونا) قبل از شناسایی آن در بازار فروش حیوانات زنده هونان (در ووهان) حادث شده بود، تایید می‌کند».

«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحقیق دانشگاه هاروارد گفت: «به نظر من مسخره است، بسیار مسخره است که بر اساس بررسی‌های ساختگی چنین نتیجه‌گیری شود».

تاکنون دستکم ۱۱ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۲۵۹ نفر از مردم سراسر جهان به کرونا آلوده شده‌اند و از آن میان ۵۳۷ هزار و ۴۸۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و ۶ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۳۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند. آمریکا همچنان در صدر کشورهای جهان با بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید