خیابانی پشت چراغ قرمز بهارستان؛ هشتمین وزیر ناکام روحانی در کسب رای اعتماد

کدخبر: ۳۵۵۳۶۷
اقتصادنیوز؛ با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس یازدهم به حسین مدرسی خیابانی، وزیر پیشنهادی صمت، وی به هشتمین گزینه معرفی شده از سوی روحانی برای تصدی کرسی وزارت تبدیل شد که در جلب اعتماد پارلمان ناکام ماند.
 خیابانی پشت چراغ قرمز بهارستان؛ هشتمین وزیر ناکام روحانی در کسب رای اعتماد

به گزارش اقتصادنیوز، امروز 22 مرداد 99 نمایندگان مجلس با 140 رای مخالف، 104 رای موافق 10 رای ممتنع (از مجموع 254 رای ماخوذه) با حضور «حسین مدرس خیابانی» در وزارت صنعت معدن و تجارت مخالفت کردند.

با رای عدم اعتماد به مدرس خیابانی او هشتمین گزینه ای شد که در دوران ریاست جمهوری روحانی  به مجلس معرفی شده اما نتوانسته اعتماد اکثریت نمایندگان را جلب کند. 

مطلب مرتبط:
>>>> دفاع قاطع مدرسی خیابانی از عملکردش در وزارت صمت
>>>> مجلس به مدرس خیابانی اعتماد نکرد /۱۴۰ رأی منفی در سبد وزیر پیشنهادی صمت

رای عدم اعتمادها در دو دولت روحانی

در دولت اول حسن روحانی، مجلس نهم به سه وزیر پیشنهادی او رای نداد، محمدعلی نجفی برای وزارت آموزش و پرورش، جعفر میلی‌منفرد برای علوم و مسعود سلطانی‌فر برای وزارت ورزش مجوز حضور در کابینه  از سوی نمایندگان مجلس کسب نکردند.

در دولت یازدهم رضا فرجی دانا، وزیر علوم نخستین وزیری بود که پس از استیضاح رای اعتماد پارلمان را دریافت نکرد. دو گزینه پیشنهادی روحانی برای جانشینی وی یعنی «محمود نیلی احمدآبادی» و «فخرالدین احمد دانش آشتیانی» نیز نتوانستند رای اعتماد مجلس دهم را بدست آورند.

رضا صالحی امیری وزیر دیگری بود که در دولت حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شد و نتوانست از سد پارلمان عبور کند.

 در کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو تنها گزینه‌ای بود که اعتماد نمایندگان مجلس دهم را به دست نیاورد.

وزرای پیشنهادی دو دولت روحانی که موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشدند نام وزارت‌خانه
محمدعلی نجفی آموزش و پرورش
جعفر میلی‌منفرد علوم، تحقیقات و فناوری
 مسعود سلطانی‌فر​​ ورزش و جوانان
محمود نیلی احمدآبادی علوم، تحقیقات و فناوری
فخرالدین احمد دانش آشتیانی علوم، تحقیقات و فناوری
رضا صالحی امیری فرهنگ و ارشاد اسلامی
حبیب‌الله بی‌طرف نیرو
حسین مدرسی خیابانی صمت

رأی اعتماد‌ها در دولت‌های روحانی

با وجود اینکه 8 وزیر دولت دوازدهم به دلایلی از جمله استعفا، استیضاح یا برکناری از ادامه حضور در کابینه بازماندند، اما همگی گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهوری به جز مورد آخر یعنی حسین مدرس خیابانی موفق به جلب اعتماد اعضای پارلمان شده بودند. 

سیدمحمد بطحایی آموزش و پرورش استعفا داد و محسن حاجی میرزایی جانشین وی شد. پس از استیضاح و برکناری مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند رای اعتماد مجلسی‌ها را به دست آورد.

 همچنین سعید نمکی، به عنوان جانشین سیدحسن قاضی‌زاده وزیر مستعفی بهداشت، محمد اسلامی جایگزین عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی، و کاظم خاورزی که با استعفای محمود حجتی از وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی شد، موفق به کسب رای اعتماد مجلسی‌ها شده‌اند.

 محمد شریعتمداری که خود از وزارت صمت استعفا داده بود به عنوان جانشین علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای اعتماد گرفت. همچنین رضا رحمانی موفق به کسب رای اعتماد مجلس دهم برای جانشینی وزارت صمت شد. هرچند رضا رحمانی به نخستین وزیر معزول در دولت‌های حسن روحانی تبدیل شد و گزینه پیشنهادی برای جانشینی وی در وزارت صمت نیز موفق به کسب رای اعتماد در مجلس یازدهم نشد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید