کدام ماسک‌ها از نظر سلامتی به شما آسیب می‌رسانند+عکس

کدخبر: ۳۵۵۶۷۱
اقتصادنیوز: طبق مطالعات تازه برخی از ماسک‌های مورد استفاده توسط شهروندان آسیب‌های جدی به سلامت آنان وارد می‌کند.
کدام ماسک‌ها از نظر سلامتی به شما آسیب می‌رسانند+عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا  دانشمندان دانشگاه "دوک" تکنیک ساده ای را برای آزمایش اثربخشی پارچه ها و طراحی های مختلف ماسک صورت در کاهش انتشار قطرات تنفسی در هنگام صحبت کردن نشان داده اند. این تحقیقات به طرز حیرت انگیزی نشان می دهد که برخی ماسک های صورت نه تنها محافظت کمی در برابر بیماری ایجاد می کنند، بلکه حتی نپوشیدن آنها می تواند بهترتر از پوشیدنشان باشد.

با ادامه شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ در بسیاری از نقاط جهان، ماسک های صورت به یک ضرورت اجتماعی برای رعایت بهداشت عمومی تبدیل شده اند و با توجه به کمبود ماسک های جراحی و ماسک های تنفسی N۹۵ که عموما به درستی مورد استفاده کادر درمان قرار می گیرند و کمتر به عموم مردم می رسند، معمولاً از عموم مردم خواسته می شود در صورت بیرون رفتن از خانه و قرار گرفتن در فضاهای مشترک و مکان های عمومی از هر چه ممکن است برای پوشاندن صورت خود استفاده کنند.

ماسک های صورت خانگی در حالت ایده آل باید دو تا سه لایه داشته باشند، اما در غیاب پارچه مناسب برای تهیه ماسک خانگی، بسیاری از مقامات بهداشتی در سرتاسر جهان استفاده از گزینه های دیگری از قبیل روسری، باندانا یا دستمال گردن را پیشنهاد داده اند و برخی از متخصصان می گویند: هرگونه ماسک صورت یا پوششی بهتر از هیچ چیز است.

بنابراین "اریک وستمن" از دانشکده پزشکی دانشگاه دوک تلاش کرد تا بفهمد کدام یک از ماسک های صورت برای خریداری توسط یک سازمان غیرانتفاعی که به جوامع فقیر در معرض خطر کمک می کند، مناسب است. وی دریافت که بازار، پُر از محصولاتی است که ادعا می کنند خارق العاده اند اما هیچ روشی برای آزمایش اثربخشی این ماسک ها وجود ندارد.


بنابراین "وستمن" از همکار خود "مارتین فیشر" که مدیر مرکز تصویربرداری پیشرفته نوری و طیف سنجی دانشگاه دوک است، کمک خواست. آنها با استفاده از تعدادی از مواد آزمایشگاهی متداول که همگی در بازار در دسترس هستند، یک سیستم ارزان قیمت و ساده ساختند تا بتوانند میزان کارایی ماسک های مختلف در جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی را در حین صحبت کردن بررسی کنند.

"فیشر" توضیح داد: ما می خواستیم روشی ساده و کم هزینه بسازیم که بتوانیم از آن برای آزمایش ماسک های مختلف استفاده کنیم و آن را با دیگران در جامعه به اشتراک بگذاریم. قطعات دستگاه آزمایش در دسترس و ساده هستند و می توانند اطلاعات مفیدی در مورد اثربخشی ماسک ها ارائه دهند.

محققان برای اثبات کارایی روش جدید خود، تعدادی از ماسک های متداول آزمایش کردند. این آزمایش شامل یک بلندگو بود که ماسک ها روی آن قرار داده می شدند و یک جمله ضبط شده را به مدت ده ثانیه تکرار می کرد و در عین حال، یک لیزر هر قطره ای را که از ماسک عبور می کرد، نمایان می کرد.

"فیشر" می گوید: ما می دانیم که وقتی مردم صحبت می کنند، قطرات کوچکی از دهانشان خارج می شود، بنابراین بیماری می تواند تنها با صحبت کردن و بدون سرفه یا عطسه نیز گسترش یابد. ما همچنین می توانیم ببینیم که برخی از پوشش ها و ماسک های صورت در مسدود کردن ذرات دفع شده بسیار بهتر از سایرین عمل می کنند.

تعجب ندارد که یک ماسک N۹۵ که به شکل مناسب روی صورت قرار گرفته است، موثرترین کاهش را در انتشار قطرات دارد و ماسک جراحی نیز با فاصله اندکی پشت آن قرار می گیرد. در عین حال، اغلب ماسک های پارچه ای خانگی آزمایش شده نیز نتایج مثبتی را نشان دادند و باعث جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی با فاصله نه چندان زیادی از ماسک های جراحی می شوند.

اما این تصور که هر چیزی بهتر از هیچ چیز است، درست نیست و متأسفانه همه انواع پوشش های صورت در کاهش انتشار قطرات مؤثر نیستند. به عنوان مثال پارچه های بافتنی و بانداناها به طور قابل توجهی در کاهش حجم قطرات منتشر شده از دهان عملکرد ضعیفی دارند. اما نتایج حاصل از آزمایش دستمال گردن های جدید که این روزها به عنوان ماسک نیز استفاده می شوند، تعجب محققان را برانگیخت.

"وستمن" درباره نتایج آزمایش دستمال گردن می گوید: این تصور که هر چیزی بهتر از هیچ است، صحیح نیست، چرا که تعداد ذرات ساطع شده از دستمال گردن ها شبیه به حجم دیده شده در آزمایش های بدون ماسک است.

وی افزود: ما دریافتیم که این پوشش، قطرات بزرگ تنفسی را به ذرات کوچک خرد می کند و اینگونه آنها بیشتر در هوا می مانند و راحت تر در هوا جابجا می شوند. 


این تحقیق نتیجه گیری می کند که پوشیدن این نوع ماسک نه تنها مفید نیست بلکه می تواند مضر هم باشد و استفاده از آن نسبت به نزدن ماسک خطر بیشتری برای انتقال بیماری دارد. اما این نتیجه هنوز فرضیه است و تحقیقات صریحا اثبات نمی کنند که پوشیدن دستمال گردن باعث افزایش انتقال ویروس می شود. در عوض، این تحقیقات نشان می دهد که جمله رایج این روزها مبنی بر اینکه پوشیدن هر چیزی بهتر از هیچ چیز است، می تواند درست نباشد.

همچنین این مطالعه نشان می دهد که ماسک های N۹۵ در حالی که از پوشنده به خوبی محافظت می کنند، لزوما برای افراد اطراف پوشنده این نوع ماسک ایمن نیستند، زیرا دریچه این ماسک باعث ایجاد جریان هوای قوی در بیرون ماسک می شود. به همین دلیل است که اخیراً دستورالعمل های به روز شده استفاده از این نوع ماسک را توصیه نمی کنند.

"فیشر" می گوید: برای درک اینکه چه نوع ماسک هایی در مقابله با کووید-۱۹ بهینه هستند، کار بیشتری لازم است، اما در کوتاه مدت امیدواریم که این روش ساده که توسط دانشگاه دوک تهیه شده است، توسط سازندگان ماسک مورد استفاده قرار گیرد تا محصولاتی را که تولید می کنند، به سادگی آزمایش کنند.

این مطالعه جدید در مجله Science Advances منتشر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید