رویترز خبر داد:13 کشور علیه آمریکا

تنها حامی آمریکا در شورای امنیت علیه ایران

کدخبر: ۳۵۷۰۷۳
13 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله رییس دوره ای شورا با بازگشت تحریم ها علیه ایران مخالفت کرده اند و تنها حامی این کشور دومینیکن است.
تنها حامی آمریکا در شورای امنیت علیه ایران
منابع خبری گزارش داده‌اند ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش‌ نامه‌هایی با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مخالفت کرده‌اند.

به گزارشفارس به نقل از رویترز  ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با نگارش نامه‌هایی به رئیس شورای امنیت مخالفت خودشان را با تلاش آمریکا برای بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز  افزود اعضای شورای امنیت در این نامه‌ها که به رویت این رسانه رسیده تصریح کرده‌اند آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و قادر به استفاده از مفاد این توافق برای احیای تحریم‌ها علیه ایران نیست.

این رسانه انگلیسی، این اقدام را به عنوان منزوی‌تر شدن آمریکا در مسیر حرکت به سمت احیای تحریم‌ها علیه ایران تفسیر کرده است.

رویترز نوشته در فاصله ۲۴ ساعتی که از اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه می‌گذرد، بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس نامه‌هایی در مخالفت با اقدام آمریکا نوشته‌اند.

تنها عضو شورای امنیت که علاوه بر خود آمریکا در مخالفت با اقدام این کشور علیه ایران نامه ننوشته جمهوری دومینیکن است. این کشور در قطعنامه چند روز پیش نیز تنها کشوری بود که در کنار آمریکا ایستاد.

دولت آمریکا روز پنجشنبه (۲۱ اوت/۳۰ مرداد) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

خبرگزاری رویترز نوشته با روندی که آمریکا آغاز کرده، قاعدتاً تمامی تحریم‌های سازمان ملل باید نیمه شب ۱۹ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۰ بامداد ۲۹ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته شوند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

اکنون چه می‌شود؟

طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۵ برای تأیید برجام صادر شده، چنانچه هیچ‌یک از اعضای شورا به فاصله ۱۰ روز بعد از دریافت شکایت درباره عدم پایبندی به برجام قطعنامه‌ای برای تمدید رفع تحریم‌ها پیشنهاد نکند، رئیس شورای امنیت باید ظرف ۲۰ روز آینده چنین قطعنامه‌ای ارائه کند.ایالات متحده قادر خواهد بود این قطعنامه را وتو کند و استدلال صریح‌تری را مطرح کند که تحریم‌ها علیه ایران باید مجدداً اعمال شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید