هشدار سازمان ملل درباره مردم لبنان

کدخبر: ۳۵۸۷۵۳
کمیته امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در غرب آسیا (اسکوا) هشدار داد، احتمالا نیمی از ساکنان لبنان تا پایان سال جاری میلادی نتوانند نیازهای غذایی اصلی خود را تامین کنند. همزمان دولت موقت لبنان از افزایش تعداد قربانیان انفجار بندر بیروت به ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ زخمی خبر داد.
هشدار سازمان ملل درباره مردم لبنان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این کمیته در پژوهش جدیدی اعلام کرد، پس از انفجار مهیب بندر بیروت و تخریب بخش بزرگی از این بندر که گذرگاه اصلی ورود کالا به لبنان محسوب می‌شود و نیز کاهش ۷۸ درصدی ارزش پول این کشور، سیاست قرنطینه برای مهار شیوع کرونا و افزایش شدید نرخ فقر و بیکاری، این احتمال وجود دارد که تا پایان سال جاری میلادی نیمی از ساکنان لبنان از تامین نیازهای غذایی اصلی خود باز بمانند.

بنابر گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، طبق این پژوهش، کاهش ارزش لیره لبنان به تورم شدید منجر شد و پیش‌بینی می‌شود تورم در سال ۲۰۲۰ از متوسط سالانه آن ۵۰ درصد بیشتر شود این در حالی است که تورم سال ۲۰۱۹ این کشور ۲.۹ درصد بوده است.

در ژوئیه ۲۰۲۰ میانگین قیمت تولیدات غذایی ۱۴۱ درصد در مقایسه با ژوئیه ۲۰۱۹ افزایش داشت و پیش‌بینی می‌شود قیمت مواد غذایی با افزایش هزینه‌های واردات آنها و نیز عدم اطمینان نسبت به مدیریت تامین آنها پس از انفجار بندر بیروت، افزایش جزئی داشته باشند و احتمالا این امر موجب افزایش خرید به دلیل ترس از اتمام آن شود.

همچنین این گزارش نسبت به افزایش ۵۰ درصدی هزینه تولیدات کشاورزی برای سازمان‌های زراعی مختلف هشدار داده و احتمال داد این مساله در آینده‌ای نزدیک موجب کاهش تولیدات کشاورزی داخلی شود.

رولا دشتی، مسؤول اجرایی اسکوا از دولت لبنان خواست، بازسازی سیلوهای غلات در بندر بیروت را به عنوان پایه و اساس امنیت غذایی لبنان در اولویت قرار دهد و انبار مرکزی دارو را بازسازی کرده و تامین داروهای اصلی و واکسن‌ها برای گروه‌های آسیب‌پذیرتر را تضمین کند.

دشتی بر اهمیت تقویت ساختار غذایی داخلی و جایگزینی برخی مواد غذایی وارداتی با آنهایی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، تاکید کرد.

این مسؤول اسکوا در ادامه از جامعه جهانی خواست برنامه‌های امنیت غذایی برای جوامع میزبان و پناهجویان را جهت جلوگیری از افزایش احتمال به خطر افتادن این دو گروه و کاهش تنش‌های اجتماعی احتمالی در اولویت قرار دهند.

دولت موقت لبنان نیز در گزارشی از افزایش تعداد قربانیان انفجار بندر بیروت به ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ زخمی خبر داد. این در حالی است که هنوز سه تن مفقود هستند.

در این گزارش آمده است، انفجار چهارم اوت جاری موجب آوارگی ۳۰۰ هزار تن و مستقیما منجر به وارد آمدن خساراتی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار شد. در این انفجار ۵۰ هزار منزل مسکونی، ۹ بیمارستان اصلی و ۱۷۸ مدرسه آسیب دیدند.

ارتش لبنان نیز عصر شنبه اعلام کرد، هنوز هفت نفر شامل سه لبنانی، سه سوری و یک مصری مفقود هستند.

دولت فعلی لبنان در پی این انفجار استعفا کرد و قرار است ریاست جمهوری لبنان امروز (دوشنبه) مذاکراتی با فراکسیون‌های پارلمانی برای تعیین نخست وزیر جدید انجام دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید