سیاره زهره یا مریخ، کدام برای زندگی کردن بهتر است؟

کدخبر: ۳۵۹۷۸۱
دانشمندان به تازگی به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد زندگی در سیاره زهره نسبت به مریخ امکان پذیرتر و بهتر است.
سیاره زهره یا مریخ، کدام برای زندگی کردن بهتر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، انسان از زمانی که دریافت می‌تواند در زمین دخل و تصرف کند، از قدرت خود استفاده کرد و تا می‌توانست به تاخت و تاز پرداخت. اقدامات بی‌رویه او کره زمین را تا حد قابل توجهی تخریب کرده و به نابودی کشیده است؛ از این رو انسان با آگاهی از این واقعیت تلخ به دنبال یک راه چاره یا به عبارت بهتر یک کره جایگزین برای ادامه زندگی است.

با توجه به تحقیقات انجام شده از سوی نجوم شناسان مریخ به دلیل شباهت‌های بسیارش به زمین، اولین گزینه‌ای است که برای جابه‌جایی و نقل مکان به ذهن یشر خطور می‌کند.

بر همین اساس ناسا تاکنون چند مرتبه مریخ نورد‌هایی را با هدف کاوش و جستجو به فضا پرتاب کرده و توانسته در این راستا به اطلاعات مهمی دست یابد.

و اما به تازگی کارشناسان این حوزه با شواهد جدیدی که به دست آورده‌اند، توصیخ کردند انسان بهتر است زندگی در مریخ را فراموش کند و اگر می‌خواهد سیاره دیگری را استعمار کند به زهره فکر کند.

زمانی تصور می‌شد که ناهید از نظر شرایط شبیه زمین است، این در حالی است که در طول تاریخ ۴.۶ میلیارد ساله خود، گاز‌های گلخانه‌ای صدمات خود را به سیاره داغ وارد کرده است به طوری که اکنون حتی گرمتر از عطارد، نزدیکترین سیاره به خورشید است.

دمای هوا در ونوس به لطف فعالیت آتشفشانی و جو غلیظ و سنگین که پر از دی اکسید کربن است از ۴۶۰ درجه سانتیگراد عبور کرده است. با این حال بالاتر از جو سمی، بخشی از جو است که شبیه به فضای بوده و پر از دی اکسید کربن، اکسیژن و ازت است که به گفته یکی از دانشمندان به همین دلیل است که بشریت می‌تواند در داخل "زیستگاه‌های شناور" بالای ناهید زندگی کند.

زهره

این نتیجه گیری می‌تواند به چند دلیل منطقی باشد؛ اولاً به این دلیل که زهره زمانی خواهر دوقلوی زمین توصیف می‌شد، و دوم اینکه بسیار نزدیکتر از مریخ به زمین است، در نزدیکترین نقطه، مریخ ۵۵.۶ کیبومتر با زمین فاصله دارد، در حالی که از طرف دیگر ونوس می‌تواند تنها ۴۴ کیلومتر از سیاره ما فاصله داشته باشد.

جفری لندیس، مهندس و دانشمند مرکز تحقیقات گلن ناسا، در مستند «زهره: مرگ یه سیاره» صحبت کرد و گفت: شما می‌توانید زیستگاه‌ها را در جو زهره شناور کنید، و زیستگاه‌ها می‌توانند بسیار بزرگ باشند. مقیاس آن‌ها می‌تواند کیلومتر باشد. شما حتی به هیدروژن یا هلیوم احتیاج ندارید. از آنجا که جو ناهید بیشتر دی اکسید کربن، اکسیژن و نیتروژن (هوای تنفس معمولی) است؛ شما فقط باید نوعی لباس مخصوص بپوشید که اکسیژن شما را برای تنفس فراهم کرده و از هوای شیمیایی محافظت کند.
اما شما لزوماً به لباس فشار نیازی نخواهید داشت. انسان تمایل ندارد این ایده را که نمی‌تواند در زمین محکم باشد، بپذیرد و این ایده که شما باید در بالای این کوره شناور باشید از برخی جهات سخت است!

از طرفی همانطور که گفته شد دمای هوا در ناهید به دلیل جو مسموم و غلیظی که مملو از دی اکسیدکربن است منجر به یک اثر شدید گاز گلخانه‌ای از ۴۶۰ درجه سانتیگراد می‌شود؛ در آن دما که از عطارد، نزدیکترین سیاره به خورشید گرمتر است، هیچ نوع مایعی در زهره وجود ندارد و با درک علمی فعلی، چشم انداز حیات را غیر ممکن می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید