مروری بر روزنامه‌های 18شهریور 1399

شاخص‌سازی با پول تورمی/ظهور نوپوپولیسم پارلمانی/جولان دلالان و پول داغ/ دشمن سلامت مردم فقط کرونا نیست!

کدخبر: ۳۶۰۳۴۱
مرور روزنامه‌های امروز 19 شهریور 1399 با نگاهی عناوین اصلی صفحات اول آنها آغاز می‌کنیم.
شاخص‌سازی با پول تورمی/ظهور نوپوپولیسم پارلمانی/جولان دلالان و پول داغ/ دشمن سلامت مردم فقط کرونا نیست!

 به گزارش اقتصادنیوز بسیاری از روزنامه‌های امروز از جمله ابرار، ابتکار، سیاست‌روز،کیهان، وطن‌امروزو بیانیه آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مقام‌معظم رهبری در محکومیت توهین مجله شارلی‌ابدو به ساحت پیامبر اسلام در تیترها و عکس‌های نخست خویش پوشش داده‌اند.نوسانات اخیربازارها هم امروز مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قراردارد.

آرمان‌ملی در مطلب اصلی صفحه یک خود به نوسانات بازار خودرو پرداخته و تیتر زده‌است:«ترمز خودرو کشیده می‌شود»

ابتکارعکس اول خود را به رهبری اختصاص داده و به نقل از ایشان نوشته‌است:«مسلمانان به ویژه مسلمانان غرب آسیا هوشیار باشند»

اطلاعات هم به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای تیتر زده است: مسلمانان دشمنی سردمداران غربی با اسلام را فراموش نمی‌کنند

حمایت ارگان دستگاه قضایی نیز این تیتر را برای بیانیه ایشان در نظر گرفته است:«توطئه‌ای برای فراموشی نقشه شوم آمریکا در منطقه» خراسان نیز تیتری مشابه تیتر حمایت را برگزیده است.

رسالت با انتشار عکسی که نشان  از دپوی صدها خود درفضای باز می‌دهد؛تیتر زده است: مزرعه خودروهای سحرآمیز!

Resalat

صبح‌امروز روزنامه چاپ مشهد به اصلاحات انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته است.تیتر اصلی این روزنامه«جوان جهادی انقلابی و  ...البته نظامی» است. روتیتر این تیتر،به احتمال راهی شدن فرمانده قرارگاه اقتصادی سپاه به پاستوراست و زیر تیترآن به اصلاحات انتخابات اشاره دارد.

همشهری هم در صفحه اول خود به جزئیات خط 10 متروی پایتخت که درهفته جاری کلنگ خورد پرداخته است.

در ادامه برگزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های چاپ ایران را بررسی می‌کنیم.

 

آفتاب‌یزد؛ آقای پناهیان! عجب دوستان با معرفتی دارید

افتاب یزد در عکس اصلی صفحه اول خود به اظهارات علیرضا پناهیان عضو جبهه پایداری پرداخته است. در بخشی از این مطلب امده است: چندی پیش خبری مبنی بر شراکت علیرضا پناهیان با یک کارخانه دار و همچنین داشتن خانه میلیاردی در منطقه دو تهران در فضای مجازی منتشر و سروصدای زیادی به پا کرد. اکنون او در یکی از وعظ‌هایش به این ابهامات پاسخ داده است. پاسخی که نشان از تائید داشتن این خانه میلیاردی دارد. او در این ویدئو گفت: «کسر شان جلسات امام حسین(ع) میدانم که بخواهم به دروغ‌های اینها درباره زندگی شخصی خودم و خانه‌ای که ۵ سال قرار بود با شریکی آن را بسازیم جواب بدهم.» او با اشاره به تلاش برای ساخت خانه‌ای که ۵ سال طول کشید دلیل این تاخیر چند ساله را نداشتن پول عنوان کرد و گفت: «چرا این خانه ۵ سال طول کشید چون شریکم پول داشت و من نداشتم و در نهایت یک بار زنگ زد گفت می‌خواهم بفروشم گفتم کمی صبر کن پولمان جور می‌شود گفت کمیته امداد که باز نکردیم.» پناهیان ادامه داد: «پیش خود گفتم عجیبه خدایا چقدر باید تحقیر تحمل کنیم؟ گفتم صبر کنید من کسی را پیدا کنم که سهم شمارا بخرد.شرایط ما هم ویژه بود چراکه فرزندمان داشت ویلچری می‌شد و هر جایی نمی‌توانستیم برویم و نهایتا همین آقایی که اسمش را کنار اسم من گذاشتند و نمی‌دانم می‌خواهند من را با او خراب کنند یا او را با اسم من خراب کنند قبول کرد یک زمین ۲۲۵ متری که هر طبقه آن حدودا ۱۳۰ متر می‌شد را بخرد چون آن شریک قبلی به پول خود نیاز دارد تا ما یک فکری بکنیم آن فرد قبول کرد و خانه را ساختیم» او گفت: «در پایان‌کار اسم ایشان (شریکم) هم آمده است بعد از آن بود که یکجور رذیلانه‌ زدند شراکت فلان فرد با فلان کارخانه‌دار که هر کدام از رفقا زنگ زدند گفتند مگر برج ۱۰۰میلیاردی نیست؟ می‌گویم من یک واحد آن خانه را بیشتر ندارم آن هم با هدیه رفقا؛ مانند امام خمینی که هدیه‌ای زندگی می‌کردند و مقام معظم رهبری که با هدیه رفقایش زندگی میکنند من هم اینگونه زندگی می‌کنم.»پناهیان گفت: «ما هیچ‌وقت دنبال پول درآوردن نبودیم من اگر قرار باشد همه جزئیات زندگی‌ام را بگویم مردم برایم اعانه جمع می‌کنند.» حالا این اظهارات پناهیان مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های جالب آنها را در پی داشته است به خصوص آنکه پناهیان گفته است که این خانه هدیه رفقاست.

یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «اون وقت من به همه رفیقام رو انداختم بیان ضامن شن یه وام 50 تومنی از بانک بگیرم هرکس به طریقی پیچوندالله‌وکیلی تا الان هم وام نگرفتم»کاربر دیگری گفته است:« خوش به حالشون مردم چه دوستایی دارن! »کاربران دیگر نوشته اند: « ملت دوست دارن ما هم دوست داریم همه آویزون»، «پس چرا دوستای ما فقط بلدن پول قرض بگیرن»، «خدایا چند فقره دوست هدیه‌دهنده به ما هم عنایت بفرما ترجیحا هدیه‌دهنده ملک»، «‌ای بابا چه دوستای با معرفتی دارن همشون».

AftabYazd

کیهان؛ دشمن سلامت مردم فقط کرونا نیست!

کیهان در سرمقاله خود به قلم عباس شمسعلی به انتقادمجدد از روحانی پرداخته و نوشته است:: متأسفانه مدت‌هاست گرانی‌های افسارگسیخته که نظارت موثری هم بر آنها نیست شرایط زندگی را بر بسیاری از خانواده‌ها سخت کرده است، از گرانی‌های دیگر که بگذریم، آیا رئیس‌جمهور کشورمان از اثرات نامطلوب گرانی کالاهای اساسی و مواد غذایی بر سلامت همین دانش‌آموزان خبر دارند؟آیا ایشان خبر دارند که گرانی گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و... سبد تغذیه‌ای بسیاری از خانواده‌ها را خلوت‌تر کرده است؟آیا رئیس‌جمهور اطلاع دارند در سایه بی‌تدبیری‌ها و نبود نظارت و اوضاع «شیر تو شیر» افزایش مدام قیمت لبنیات چه بر سر سرانه مصرف یکی از مهم‌ترین و لازم‌ترین ارکان تغذیه‌ای خانواده‌ها و فرزندان آنها آورده است؟آیا جناب روحانی می‌دانند که گرانی میوه و برخی قیمت‌های نامتعارف آن باعث شده بسیاری از خانواده‌ها نتوانند این نیاز تغذیه‌ای و موثر در سلامت فرزندانشان را به میزان کافی تهیه نمایند؟...حال که رئیس‌جمهور محترم برای حفظ سلامت روانی دانش‌آموزان معتقد به حضور آنها در مدرسه است، کاش برای حفظ سلامت جسمی ‌این دانش‌آموزان از طریق ورود جدی دولت به موضوع کاهش قیمت اقلام اساسی و موثر در سلامتی آنها  همچون گوشت و لبنیات و... هم قدمی ‌بردارند.رئیس‌جمهور از اثرات منفی روحی و روانی 7 ماه خانه‌نشینی دانش‌آموزان پس از شیوع کرونا سخن گفتند، حرف درستی است، اما کاش از اثرات 7 سال کم‌کاری دولت در حوزه مسکن هم می‌گفتند که باعث شده بسیاری از دانش‌آموزان و فرزندان این کشور هر سال در حالی که بزرگ‌تر می‌شوند خانه آنها به علت تورم باورنکردنی مسکن و اجاره‌بها کوچک‌تر شود! چرا که خانواده‌های زیادی سال به سال با هزینه‌ای که برای اجاره مسکن در اختیار دارند مجبور به تهیه مسکنی کوچک‌تر و ارزان‌تر می‌شوند، آیا این معضل در سلامت روحی و روانی و حتی جسمی‌ دانش‌آموزانی که مجبورند در خانه‌های کوچک زندگی کنند تأثیر ندارد؟

KayhanNews

اعتماد؛ جولان دلالان و پول داغ

اعتماد درتیتر اول خود به بررسی دلایل التهاب در بازارهای‌سرمایه‌ای پرداخته است. در بخشی از گزارش آمده است: ریزش شاخص بورس در روزهای گذشته، با به هم ریختگی بازارهای سرمایه‌ای دیگر نظیر ارز، سکه، ‌خودرو و حتی طلا و مسکن همراه شده و حالا فیلم‌ها و کلیپ‌هایی از صف‌کشی مردم مقابل صرافی‌ها و حتی دعوا و زد و خورد برخی از آنها برای خرید دلار و فروش آن در بازار آزاد منتشر شده است. گفته می‌شود که این کار نزدیک به 4 میلیون سود برای مردم عادی دارد. بنابراین بسیاری از مردم رنج ایستادن در «صف»های طولانی را برای خرید ارز با کد ملی در صرافی‌های دولتی به جان می‌خرند تا ارز دریافت شده را به دلالان گران‌تر بفروشند. در بازار خودرو هم همین وضعیت حاکم است. سکه و طلا نیز شرایط مشابهی را می‌گذرانند. داستان بازار مسکن را نیز همه می‌دانند که چگونه دلالی و قیمت‌گذاری نجومی، متوسط قیمت یک متر مسکن را در همین تهران به 23 میلیون تومان رسانده است. 

این روزنامه در سرمقاله خود با عنوان«مردم و جبران قدرت خرید» نیز نوشته است:روزهای اخیر، روزهای عجیبی برای اقتصاد ایران است. از یک سو بازار سرمایه ریزش‌های متوالی دارد و از سوی دیگر تصاویری از صف‌های طولانی برای خرید دلار منتشر می شود که به نظر می‌آید واکنش طبیعی بازیگران بازارهای مختلف باشد. چرا که وقتی احساس شود در یک بازار مانند بازار خودرو، ارز و طلا افزایش قیمتی رخ خواهد داد،  مسلم است عده‌ای از قبل پیش‌بینی کرده و با حرکت‌هایی که در آن بازار می‌بینند،  اقدام به ورود می‌کنند تا سود آتی را نصیب خود کنند. زمانی ورود افراد به بازار شدت بیشتری می گیرد که تکانه‌های افزایش قیمت را در مدت کوتاهی مشاهده می‌کنند، به طور مثال بازار ارز تا دو هفته پیش افزایش قیمتی نداشت و تقریبا در ثبات بود. اما در روزهای اخیر با تصمیمات بانک مرکزی و برخی برآوردها از شرایط بورس، صاحبان سرمایه‌های خُرد به این نتیجه رسیدند که قرار است نرخ ارز در آینده افزایش یابد. همین امر باعث شد که عده‌ای به این بازار هجوم آورند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، تفاوت بازارهای سرمایه‌ای با یکدیگر است. به عنوان مثال خرید خودرو، موارد مصرف متعددی از مصرف تا سرمایه‌گذاری دارد و قیمت تمام‌شده آن با تایید شورای رقابت افزایش یابد که همین امر باعث شود افراد برای ورود به آن تعلل کنند و منتظر دستور دیگری برای کاهش قیمت‌ها باشند. اما بازار ارز این‌گونه نیست. چرا که نهادی به نام بانک مرکزی دارد که هر روز قیمت ارز در صرافی‌های وابسته به آن تغییر می‌کند. از این رو و براساس برخی تحرکات به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد افزایش نرخ ارز را دارد. 

 

شرق؛ظهور نوپوپولیسم پارلمانی

روزنامه شرق در گزارش یک خود به اقدامات اخیر نمایندگان پرداخت. این روزنامه نوشت:با انبوهی از وعده‌ووعیدها و شماتت پیشینیان روی کار آمده‌اند. قرار بود کاری کنند کارستان. همین، سطح انتظار از کارکرد مجلس را بالا برده و غیرواقعی کرده است، پس طبیعی است که دماسنج پوپولیسم در چنین مجلسی بالا برود. اقدامات نمایشی و شواف بیشتر شود تا پوششی باشد برای آنچه در واقعیت ناشدنی است یا حداقل مجلسیان از انجامش ناتوان‌اند. اگر پارلمان‌نشینان یازدهم بر نظارت بیش از قانون‌گذاری تأکید می‌کنند یک علتش همین است. صدای ناظر بلندتر از قانون‌گذار است و برخلاف آنچه قالیباف بارها رد کرده، از‌قضا مچ‌گیری پروپاگاندای بیشتری دارد تا قانون‌گذاری. برای همین است که در تیمش یک تهیه‌کننده سینما نشسته تا نه‌فقط او و دیگر پارلمان‌نشینان را در سفرهای استانی همراهی کند، بلکه میزانس‌های درست را برای بازنشر در فضای رسانه‌ای تهیه ببیند. مانند بطری آب گل‌آلودی که نماینده مجلس با آن عکس می‌گیرد تا بگوید می‌خواهد به عنوان تحفه برای رئیس دولت ببرد. آیا واقعا این تحفه تا تهران و به پاستور رسید؟ این روزنامه در ادامه نوشت: ظهور نوپوپولیسم پارلمانی البته چیزی نبود که قابل پیش‌بینی نباشد. خود اصولگرایان پیش از انتخابات مجلس هم زنهار داده بودند. جواد آرین‌منش، نماینده ادوار مجلس و عضو حزب مؤتلفه هم پیش‌بینی کرده بود که ممکن است مجلس در دام پوپولیسم بیفتد. او سال گذشته گفته بود: «ممکن است {مجلس} به دست جریان پوپولیسم بیفتد؛ جریانی که با ارائه شعارهای فریبنده و تکیه بر نابرابری‌های اجتماعی و وجود فقر و فساد و تبعیض، شعار عدالت‌خواهی و تحقق رفاه نسبی را سر داده و با این روش ابتکار عمل را در دست خواهد گرفت...». البته او تصور می‌کرد یک جریان ملی‌گرای سکولار پرچم‌دار پوپولیسم شود نه اصولگرایان!

شرق امروز گفت‌وگویی با محمود دولت‌آبادی نویسنده مشهور ایرانی نیز دارد.

سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی وکیل، هم در یادداشت امروز شرق به اصلاحات دادگاه مفاسد اقتصادی پرداخته است. در بخشی از این نوشتار آمده است:... در سال ۱۳۹۷ ریاست سابق قوه قضائیه در نامه‌ای به رهبری درخواست تشکیل دادگاه‌های ویژه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی را مطرح کرد که این دادگاه‌ها شعبی از دادگاه انقلاب باشند که به‌منظور برخورد قاطع و سریع در اجرای قانون مبارزه با اخلالگران اقتصادی و اجرای ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی در مبارزه قاطع با فساد بدون رعایت آیین دادرسی کیفری و دادگاه‌های علنی با انتشار در رسانه‌ها با مفسدان اقتصادی مبارزه کنند؛ احکام دادگاه‌ها غیر از حکم اعدام قطعی و غیر قابل اعتراض باشد و وکلای خاص که صلاحیت آنها به تأیید رئیس قوه قضائیه رسیده، حق حضور در این دادگاه‌ها را داشته باشند و قرار بازداشت صادره از این دادگاه‌ها غیر قابل اعتراض بوده و احکام صادره قابل تعلیق و تخفیف هم نباشد. این برای مدت دو سال صادر شده و تصور این بود که در این دو سال زمینه قانونی برای اصلاح قوانین فراهم خواهد شد، ولی بعد از گذشت دو سال هنوز لایحه قانونی مورد نظر قوه قضائیه تهیه نشده است؛ این بود که ریاست قوه قضائیه از مقام معظم رهبری درخواست کرد این دادگاه‌ها یک سال دیگر تمدید شود و با این استجازه، نقاط ضعفی که در طول دو سال نمایان شده برطرف شود و با اصلاحاتی این دادگاه‌ها به کار خود ادامه دهند که مورد موافقت قرار گرفت. در اصلاحیه اخیر رسیدگی منحصر به دادگاه‌های انقلاب نیست و قوه قضائیه می‌تواند این پرونده‌ها را در دادگاه‌های کیفری هم رسیدگی کند. یکی از نقاط قوت این اصلاحیه این است که همه وکلا اجازه حضور و دفاع از متهمان را دارند و این انحصار که فسادآور بود، برداشته شده و اصلاح دیگری که در این استجازه مورد نظر قرار گرفت، رسیدگی در این دادگاه‌ها به اختلال کلان در اقتصاد کشور اختصاص یافت و مواردی که اختلال به صورت گسترده نباشد طبق روال عادی در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

Shargh

 

دنیای اقتصاد؛ شاخص‌سازی با پول تورمی

دنیای اقتصاد گزارش اصلی صفحه یک خود را  به بررسیپیامدهای برداشت از صندوق توسعه ملی برای تزریق به بازار سرمایه اختصاص داده و این تیتر را برای آن انتخاب کرده است:«شاخص‌سازی با پول تورمی» این روزنامه در  ادامه می‌نویسد روز گذشته سخنگوی دولت، با استناد به مصوبه قانونی سال ۹۴، اعلام کرد که از هفته آینده یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در جهت پایداری بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. موضوعی که سیاستمداران، هدف اجرای آن را حمایت از سهامداران خرد اعلام کردند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این تصمیم یک ضرر دوگانه را نصیب بازار و مردم خواهد کرد. ضرر نخست این است که بسیاری از فعالان واقعی بازار نیز این‌گونه مداخلات دولت را نمی‌پسندند و آن را یک حمایت غیرمنطقی در جهت دور کردن شاخص از تعادل تعبیر می‌کنند؛ اگرچه رانت‌جویان پنهان بازار، از این تصمیم استقبال خواهند کرد. علاوه‌بر این، یک سیگنال منفی نیز به انتظارات بازار خواهد داد که تداوم حرکت سبز شاخص نیاز به یک محرک خارجی دارد. نکته دیگر این است که استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، به تعبیر دقیق‌تر استقراض از منابع بانک مرکزی است که نتیجه آن ایجاد یک موج تورمی جدید است.

DonyayeEghtesad

ایران؛نه به محدودیت شبکه نمایش خانگی

ایران ارگان دولت تیتر یک خود را  به دعوای صدا وسیماو وزارت ارشاد اختصاص داده و نوشته است:صف‌آرایی وزارت ارشاد و جامعه سینمایی علیه طرح مجلس برای نظارت صدا و سیما بر شبکه نمایش خانگی؛ نه به محدودیت شبکه نمایش خانگی

سرمقاله این روزنامه نیز به ماجرای اصلاح قانون انتخابات  اشاره دارد. مجید انصاری، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در این نوشتار آورده است: فارغ از بحث‌های کارشناسی درباره محتوای این طرح‌ها، آنچه در این مجال درخور توجه دادن است همین نکته است که آن مکانیسم‌های عرفی و قابل انتظار در این طرح‌ها گویا رعایت نشده است. درباره هر طرح یا لایحه‌ای که از سوی مجلس یا دولت تدوین می‌شود و بویژه اگر درباره حقوق اساسی مردم است، این انتظار وجود دارد که در مرحله تدوین با نهادهای مدنی، مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، حقوقدانان و پیشکسوتانی که هم تجربه علمی هم عملی دارند مشورت بشود و در حقیقت نظر و دیدگاه‌های آنها را محل توجه قرار دهند. رعایت نکردن این مهم بخصوص درباره طرح‌ها یا لوایحی که مرتبط با حقوق اساسی مردم است، یعنی آنکه آن لایحه یا طرح ناقص خواهد بود. در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم که بخش زیادی از قوانین ما اصلاحیه می‌خورد و قوانین انتخاباتی هم از جمله آنها بوده است. از آنجایی که این اصل مهم یعنی نظرخواهی از صاحب نظران و نهادهای مدنی در تدوین این قوانین لحاظ نشده، عموماً اصلاحیه‌ها هم نسبت به قوانین دهه اول عمر انقلاب نه تنها بهبود نیافته که در جاهایی بدتر هم شده است. می‌توان گفت که قوانین جدید فاصله معناداری با جامعیت، فراگیری و نزدیکی به حقوق مردم و آموزه‌های مردمسالاری گرفته است.  بنابراین یک، انتظار این است که در امر قانون گذاری آن هم درخصوص  انتخابات شتاب نداشته باشیم؛ دوم، از دیدگاه‌های نهادهای مدنی و در این مورد خاص احزاب و گروه‌های سیاسی حتماً بهره بگیریم؛ سوم، قانون نویسی را معطوف به دیدگاه‌های جناحی خودمان و بی توجه به دغدغه‌ها و نظرات انتقادی یا اصلاحی جناح‌های دیگر نکنیم و در نهایت اینکه به سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات هم توجه کنیم.  نمایندگان مجلس برای اصلاح قوانین انتخاباتی به نظر می‌رسد توجهی به موارد گفته شده نداشته‌اند؛ حداقل اینکه مجمع روحانیون مبارز به عنوان یکی از نهادهای مدنی باسابقه اساساً محل مشورت و نظرخواهی قرار نگرفته است. نکته قابل توجه دیگر اینکه دولت نزدیک به دو سال است که لایحه جامع انتخابات را آن هم بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب تدوین و به مجلس ارائه کرده است. شایسته بود که نمایندگان ابتدا تکلیف این لایحه را مشخص می‌کردند و بعد اگر آن را قبول نداشتند، به سراغ تهیه طرح می‌رفتند.

Iran

وطن‎‌امروز؛ کره آب شد!

این روزنامه تیتر نخست خود را به بیانیه مقام‌معظم رهبری درباره توهین نشریه فرانشوی به ساحت پیامبراسلام اختصاص داده است. این روزنامه همچنین به صدور کیفرخواست جدید علیه نازنین زاغری متهم ایرانی بریتانیانی  اشاره کرده و عکس یک خود را به این متهم اختصاص داده است.

وطن امروز در مطلبی دیگر به کمیاب شدن کره پرداخته  و می‌نویسد: حذف ارز دولتی کره باعث کاهش تولید این کالا در کشور شده؛ کاهشی که متعاقبا به دلیل پایداری تقاضا حالا پدیده «بازار سیاه کره» را به وجود آورده است. کره در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های تهران در روزهای اخیر کمیاب شده است. این روند که از ابتدای هفته جاری شروع شده، حالا با واکنش مطلعان این حوزه رو‌به‌رو شده است. بر همین اساس رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی کشور گفت: از سال گذشته که ارز 4200 تومانی برای واردات کره قطع شد، از ذخایر موجود استفاده می‌شد که تا پایان شهریورماه پاسخگو است. اکنون این ذخیره رو به اتمام است و به همین دلیل قیمت‌ها در حال افزایش است. با این وجود سازمان حمایت هنوز مجوزی برای افزایش قیمت صادر نکرده است.

دربخش دیگر این مطلب آمده  است اکنون اگر واردات 45 هزار تن با ارز آزاد را در نظر بگیرم، با این قیمت گزاف طبیعی است که مصرف هم به همان تناسب کاهش پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد در سال جاری بیش از 30 هزار تن کره وارداتی نداشته باشیم. شاید دولت راهکارهای جدید را در نظر بگیرد و تولید داخل را تغییر دهیم و از محصولات کم‌چرب یا محصولات دیگر استفاده شود تا از این طریق ذخیره‌سازی شود یا تولید شیر خشک تغییر کند تا تامین کره داشته باشیم. رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه لبنی افزود: اکنون باید برای 45 هزار تن کره نیاز سالانه تدبیری اندیشیده شود، زیرا اگر کل این مقدار وارداتی باشد، آن هم  با ارز آزاد، امری دشوار برای مردم است. در صورتی که دولت سیاست تولید شیر خشک را نداشته باشد یا محصولات بدون چربی و کم‌چرب را بیشتر در سبد غذایی قرار دهیم، مازاد این چربی جایگزین چربی وارداتی می‌شود. مطمئنا اگر دولتمردان دلسوزی بیشتری داشته باشند، می‌توانیم در بازه زمانی 2 تا 3 ساله کاری کنیم که دیگر نیازی به کره وارداتی نداشته باشیم و صنعت این آمادگی را دارد.

VatanEmruz

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید