در نشست خبری اتاق بازرگانی اعلام شد

ایران در سال 97 چند میلیارد دلار دارو وارد کرده است؟

کدخبر: ۳۰۰۲۷۰
اقتصادنیوز:‌در سال ۹۷ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای واردات دارو، ۳۳ میلیون دلار برای شیرخشک و ۲۷ میلیون دلار برای ملزومات دارویی اختصاص یافت که جمع کل آنها دو میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار می‌شود.
ایران در سال 97 چند میلیارد دلار دارو وارد کرده است؟

به گزارش اقتصادنیوز ایبِنا، محمود نجفی عرب صبح امروز (دوشنبه) و در نشستی خبری در اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب افزود: از ابتدا تا انتهای واردات دارو و مواد اولیه آن تحت نظارت دولت است و ما تاکید کردیم که دولت به جای پرداخت یارانه به صنعت داروسازی، این یارانه را به بیمه‌های دارویی پرداخت کند.

وی توضیح داد که در صورت پرداخت نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو و تجهیزات پزشکی، قیمت تمام شده نهایی برای مصرف کننده به این روش افزایشی نخواهد داشت و شرکت‌های بیمه جبران قیمت تمام شده را خواهند کرد.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به نامه رییس کل بانک مرکزی به رییس جمهور درباره شرکت‌های دارویی رفع تعهد ارزی نکرده گفت: تحریم‌ها عاملی بوده که دو شرکت نام برده شده در این نامه نتوانند ماشین آلات و داروی مورد نظر را وارد کنند و اینطور نیست که همه شرکت‌ها ارزی را دریافت کرده و دارویی را وارد نکنند.

امیرحسین معینی زندی، نایب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز در این نشست خبری با تشریح جزییات ارز تخصیص یافته به دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه گفت: در سال ۹۷ برای واردات دارو یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار به شرکت های داروسازی و واردکننده پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین در سال گذشته ۹۱۸ میلیون دلار برای واردات مواد اولیه تخصیص یافت که از این رقم ۱۲۰ میلیون دلار آن برای مواد بینابینی تولید مواد اولیه بود. از سوی دیگر ۸۹ میلیون دلار برای بسته بندی پرداخت شد.

نایب رییس اتحادیه واردکنندگان دارو ادامه داد: در سال ۹۷ معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای واردات دارو، ۳۳ میلیون دلار برای شیرخشک و ۲۷ میلیون دلار برای ملزومات دارویی اختصاص یافت که جمع کل آنها بر مبنای آمار وزارت بهداشت دو میلیارد و ۴۴۱ میلیون دلار می شود.

معینی زند خاطرنشان کرد: براساس آمار ۸ ماهه سال قبل، از کل میزان داروی وارد شده به کشور در سال ۹۷ تنها ۱۴.۶ درصد مربوط به واردات داروهای بدون جایگزین بوده و ۱.۶ درصد مربوط به فوریتی‌ها و ۸.۶ درصد دیگر نیز مربوط به داروهایی بوده که در داخل کشور داروهای مشابه تولید داخل بوده است.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه درباره واردات دارو نیز آن است که درباره داروهای مشابه تولید داخل، ۳۲.۵ درصد عوارض گمرکی پرداخت می‌شود که در نهایت این موضوع بر قیمت تمام شده نهایی تاثیر خواهد گذاشت.

معینی زند همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا درباره میزان ارز تخصیص یافته و میزان ارز رفع تعهد نشده شرکت‌های داروسازی نیز گفت: واردات هر قلم کالای دارویی از تولید تا رسیدن به کشور به ۶ تا ۹ ماه زمان نیاز دارد و طبق آمار اعلام شده، شرکت‌های دارویی کمترین تعهد را به سیستم بانکی داشته اند.

ناصر ریاحی خزانه دار اتاق تهران و رییس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز در این خصوص گفت: در نامه‌ای که رییس کل بانک مرکزی برای رییس جمهور ارسال کرده و نام افرادی را که رفع تعهد نکرده‌اند، آورده بود، نام شرکت‌هایی که رفع تعهد نکرده و کسانی که از زمان سررسید رفع تعهد آنها گذشته بود، تفکیک نشده است. این در حالی است که برخی از شرکت‌هایی که نام آنها آورده شده بود، هنوز برای رفع تعهد فرصت داشتند.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰۰ میلیارد عدد دارو در کشور مصرف می‌شود که ۱۰ میلیارد آن (۵ درصد) آن استامینوفن است و هیچ شرکت بزرگ داروسازی را نداریم که تنها واردکننده باشد. ریاحی گفت: بانک‌ها به هر شرکتی از جمله شرکت‌های داروسازی که رفع تعهد ارزی نکرده باشند، تسهیلات و ارز نمی دهند.

علی مهرآمیزی یکی از تولیدکنندگان دارو در کشور نیز در این نشست توضیح داد که به دلیل تحریم‌ها برخی از ماشین آلات خریداری شده از اروپا به ایران حمل نشده و اسناد اعتباری مربوط به آن در بانک‌ها اساسا باز نشده و پولی جابه‌جا نشده که ارزی بابت آن گم شود.

علی خاریزی یکی دیگر از فعالان صنعت داروی کشور نیز در این نشست خبری گفت: در حال حاضر برای واردات دارو باید ۱۰۰ درصد قیمت ارز را تامین کنیم که نقدینگی زیادی را طلب می کند. از سوی دیگر انتقال پول و اطلاع دادن به شرکت تولیدکننده خارجی نیز روندی زمان بر دارد. این در حالی است که در هند و چین تنها یک بانک با ایران کار می کند و در اروپا نیز هیچ بانکی را برای همکاری پیدا نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه حمل و نقل مشکل دیگری است، اظهار داشت: کنلون بانک چین با کشتیرانی ایران کار نمی‌کند و ناچار هستیم تا کالا را با شرکت دیگری به یکی از بنادر کشورهای همسایه حمل کنیم و سپس وارد کنیم. بعد از ورود دارو به کشور نیز نقدینگی زیادی برای ترخیص کالا لازم است.

خاریزی خاطرنشان کرد به دلیل آنکه کونلون بانک چین از روز نهم اردیبهشت ماه اعلام کرد که دیگر با ایران کار نمی‌کند، ناچار شدیم حجم بیشتری دارو و مواد اولیه که بیشتر از نیاز کشور بود را خریداری کنیم که این موضوع نیز بر عطش نقدینگی ما افزوده است.

ضربه قاچاق دارو به صادرات

پیام دین دوست یکی دیگر از فعالین صنعت دارو که در این نشست حاضر بود نیز درباره واردات مواد اولیه با ارز ۴۲۰۰ تومانی و قاچاق داروی تولید شده به کشورهای همسایه با ارز آزاد گفت: قاچاق دارو یکی از دغدغه‌های ما نیز هست که دلیل آن وجود ارز دو نرخی است.

وی با بیان اینکه قاچاق دارو به صادرات محصول رسمی آسیب می‌زند، تصریح کرد: ما خواهان واقعی شدن قیمت دارو هستیم. از سوی دیگر شاهد قاچاق داروی خارجی به داخل کشور نیز هستیم که دلیل آن ذائقه مصرف کننده است.

رشد ۱۳ درصدی کل قیمت داروها

هاله حامدی‌فر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز درباره افزایش قیمت دارو با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: مکمل های دارویی ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌گیزند. از سوی دیگر به برخی از مواد اولیه تولید دارو ارز ۴۲۰۰ تعلق می‌گیرد و به برخی دیگر تعلق نمی‌گیرد. همینطور باید به افزایش دستمزد، نرخ سود بانکی، قیمت بسته بندی و کاغذ و مقوا نیز در داخل کشور دقت داشته باشیم.

وی افزود: بیشترین رشد قیمت کل داروی کشور نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۳ درصد بوده ولی حتما این احتمال وجود دارد که یک قلم دارو تا ۵۰ درصد نیز در این مدت افزایش قیمت یافته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید