اتهام به سارکوزی بخاطر اظهارات نژادپرستانه

کدخبر: ۳۶۰۹۷۶
سارکوزی در جریان حضور در یک برنامه تلویزیونی بر مسائل نژادی به گونه‌ای اشاره کرد که باعث خشم عمومی در فرانسه و آن هم در زمانی شده که در پی کشته شدن جورج فلوید به دست پلیس سفیدپوست آمریکا موجی از اعتراضات حمایتی از سیاهپوستان در جهان شکل گرفته است.
اتهام به سارکوزی بخاطر اظهارات نژادپرستانه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت،‌ نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه با استفاده از واژه "میمون" و اشاره بلافاصله به رمان معروف "ده بچه زنگی" آگاتا کریستی موجی از جنجال‌های نژادی را برانگیخت.  

برنامه تلویزیونی Quotidien تلویزیون فرانسه درباره تصمیم دیرهنگام تغییر ترجمه عنوان یکی از رمان‌های آگاتا کریستی، نویسنده جنایی انگلیس برای حذف واژگان تبعیض آمیز و نژادپرستانه علیه سیاهپوستان پرداخت.

ساکوزی در این برنامه با استفاده از ژست سه میمون خردمند ژاپن که شر نمی‌گویند، شر نمی‌شنوند و شر نمی‌بینند، گفت: این تمایل نخبگان که دماغشان را می گیرند و مثل میمون‌هایی می‌شوند که گوش هایشان را گرفته‌اند و به کسی گوش نمی‌دهند...نمی‌دانم آیا می‌توانیم بگوییم [میمون]؟ الان دیگر [به رمان آگاتا کریستی] "ده سرباز کوچک" می‌گوییم؟»

رئیس جمهوری پیشین فرانسه در ادامه با لحنی طعنه آمیز گفت: «جامعه چه قدر پیشرفت می کند!»

او افزود: «شاید اجازه داشته باشیم واژه میمون را به زبان بیاوریم بدون اینکه به کسی توهین شود!»

سارکوزی ۶۵ ساله سپس تایید کرد که به رمان " سپس هیچ‌کدام باقی نماندند" آگاتا کریستی اشاره کرده بود.

در حالیکه عنوان کتاب از نسخه انگلیسی چند دهه قبل از واژگانی را که علیه سیاهپوستان تبعیض آمیز بود، حذف کرد، در نسخه فرانسوی همین ماه گذشته این اتفاق افتاد.

رمان معروف آگاتا کریستی، نویسنده بریتانیایی در فرانسه اکنون به جای نام اصلی آن که «ده بچه زنگی» است به درخواست جیمز پریکارد، نوه آگاتا کریستی که حق رسانه‌ای و ادبی آثار مادربزرگش را دارد،با نام «آنها ده نفر بودند» به چاپ می‌رسد تا از استفاده از واژه «زنگی» یا «غلام سیاه» (Nigger) که جنبه نژادپرستانه دارد اجتناب شود. در متن ترجمه فرانسوی رمان به جای واژه «زنگی» از «سرباز» استفاده می‌شود. این رمان در زبان انگلیسی نیز اکنون با عنوان «سپس هیچ کدام باقی نماندند» منتشر می شود. همچنین متن کتاب هم بازبینی می‌شود چون ۷۴ بار در نسخه فرانسوی واژگانی تبعیض آمیز و نژادپرستانه علیه سیاهپوستان به کار رفته و قرار است واژگان مذکور به واژه "سرباز" تبدیل شود.

آدری پولوار،‌ معاون شهردار پاریس اظهارات سارکوزی را یک نژادپرستی عمیق و ناب دانست و وی را به برابر دانستن واژه "میمون" و اصطلاح نژادپرستی در عنوان اصلی کتاب کریستی متهم کرد.

نماینده پارلمان فرانسه از حزب سبز نیز فیلمی در توئیتر با عنوان "کشتی غرق شده نژادپرستی" منتشر کرد.

رهبر حزب سوسیالیست نیز گفت، اظهارات سارکوزی "نژادپرستی بدون ماسک" است.

سگولن رویال سوسیالیست هم که در انتخابات ۲۰۰۷ در مقابل سارکوزی شکست خورد، در بیانیه‌ای به صحبت‌های رئیس جمهوری سابق فرانسه در داکار، سنگال اشاره کرد که در آنجا سارکوزی مدعی شده بود "انسان آفریقایی به قدر کافی وارد تاریخ نشده است."

رشیده داتی، وزیر دادگستری در دوران سارکوزی نیز گفت، بحث‌ها و جدال‌ها بر سر اظهارات سارکوزی در پس زمینه "استبداد خطرناک نزاکت سیاسی" است.

انتقاد رئیس جمهوری پیشین فرانسه از تغییر نام رمان پلیسی آگاتا کریستی و اشاره به نام اصلی این کتاب هنگامی که از «میمون» سخن می گفت جنجال زیادی در این کشور به پا کرده است. اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالیست این کشور سخنان نیکولا سارکوزی را «نژادپرستی بدون ماسک» توصیف کرد. یانیک ژادو، از رهبران حزب سبزهای فرانسه که از او به عنوان نامزد احتمالی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ یاد می شود نیز سخنان رئیس جمهوری پیشین را «نژادپرستانه» دانست.

سارکوزی به بیان اظهارات نژادپرستانه متهم شد

نیکولا سارکوزی که بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ ریاست جمهوری فرانسه را برعهده داشت همواره یکی از منتقدان رویکرد «نزاکت سیاسی» بود. رفتار و گفتمانی که در آن تلاش می شود تا با رعایت ملاحظات سیاسی از رنجاندن اقلیت های نژادی، زنان و اقلیت های جنسی پرهیز شود به «نزاکت سیاسی» معروف شده است. این رویکرد در کشورهای غربی در میان سیاستمداران راستگرا و به ویژه راستگرایان افراطی منتقدان زیادی دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در جریان یک نشست خبری خود خبرنگاری را که حاضر نشده بود هنگام طرح سوالش ماسکش را بردارد به هواداری از «نزاکت سیاسی» متهم کرده بود.

نیکولا سارکوزی در دوران زمامداری خود در یکی از سخنرانی هایش گفته بود که «انسان آفریقایی نتوانسته است به اندازه کافی وارد تاریخ شود.» این سخنان در آن زمان انتقادات زیادی را برانگیخته بود و بسیاری از مخالفان سیاسی رئیس جمهوری وقت فرانسه او را به «نژادپرستی» متهم کرده بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید