چند توصیه مهم کرونایی به بیماران قلبی

کدخبر: ۳۶۴۰۱۲
تغییر سبک زندگی، کم تحرکی، مصرف غذاهای چرب و آماده، فراموش کردن ورزش، افزایش مصرف مواد دخانی و در کنار همه اینها، استرس، دست به دست هم داده اند تا شاهد جوان تر شدن بیماران قلبی باشیم.
چند توصیه مهم کرونایی به بیماران قلبی

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، هفتم مهر به عنوان روز جهانی قلب، بهانه ای است که کنکاشی در مورد شایع ترین علت مرگ های قابل پیشگیری داشته باشیم. مرگ های قلبی که در صدر عامل فوت جمعیت کشور قرار دارد، زنگ خطری برای نسل جوان کشور است.

بررسی ها نشان می دهد که سن بیماران قلبی عروقی و کسانی که دچار سکته قلبی می شوند، پایین آمده است.

دردسرهای روزهای کرونایی

شیوع کرونا علاوه بر اینکه مشکلات زیادی برای نظام سلامت و مراکز درمانی ایجاد کرده است، باعث شده تا بیماران غیر کرونایی نیز از پیگیری امور درمانی بیماری خود به دلیل ترس از کرونا، قطع امید کنند. در این بین، بیماران قلبی از جمله کسانی هستند که اگر مراقب سلامت قلب خود نباشند، با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

عباس سلیمانی استادیار بیماری های قلب و عروق، گفت: قطع درمان و عدم مراجعه به بیمارستان می‌تواند خطرساز شده و به بهای از دست رفتن جان بیمار تمام شود.

وی افزود: مرگ و میر سکته حاد قلبی که در بیمارستان و تحت درمان اورژانسی ۳ تا ۴ درصد است، با ماندن بیماران در خانه، به حدود ۳۰ درصد می‌رسد.

سلیمانی ادامه داد: بیماران به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی بدون مجوز پزشک نباید مصرف دارو را قطع کنند.

وضعیت بیماری های قلبی 

بررسی ها نشان می دهد که سالانه ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می کنند که ۳۱ درصد کل مر گ های جهانی و نیمی از مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر است. اکثر مرگ های قلبی عروقی ناشی از بیماری کرونر قلب یا سکته مغزی است. عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی شامل فشارخون، کلسترول و قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم ، چاقی و آلودگی هوا هستند.

افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که بیماری قلبی اولین علت مرگ در ایران و جهان است، گفت: در زمان بحران بیماری کووید ۱۹، بیماران قلبی عروقی با تهدید دو جانبه ای مواجه خواهند شد. نه تنها در معرض ابتلای نوع شدیدتر ویروس و عوارض وخیم تر هستند، بلکه ممکن است به علت ترس، از دریافت مراقبت به موقع قلب خود خودداری کنند. این مسئله اهمیت اقدامات امسال در خصوص بیماری قلبی عروقی را دو چندان می کند.

وی افزود: ما در یک دوران بی سابقه ای زندگی می کنیم. پاندمی کووید ۱۹ سبب توجه بیشتر به حرفه کارکنان بهداشتی، نظام های مراقبت سلامت ملی و مسئولیت فردی ما برای سلامت خود و برای افراد آسیب پذیر در جامعه شده است.

استوار ادامه داد: ما نمی دانیم همه گیری جهانی کووید ۱۹ درآینده چه بخشی از خدمات را در بر می گیرد، اما می دانیم که مراقبت از قلب مان همین الان مهم تر از هر زمان دیگری است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، افزود: بیماری قلبی عروقی، اولین علت مرگ در سیاره ما است و علت های زیادی دارد از جمله مصرف دخانیات، دیابت، فشارخون بالا و چاقی، تا آلودگی هوا و شرایط نادر و غفلت شده مانند بیماری شاگاس و آمیلوئید قلبی.

وی در خصوص پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی، گفت: عوامل خطر این بیماری که در ابتدا به شکل حمله های قلبی و سکته مغزی تظاهر می کند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، و مصرف الکل است که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا و اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر می کند.

استوار افزود: سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۲۵ ، کاهش مرگ های زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی تا ۲۵ درصد را به عنوان هدف کشورها تعیین کرده است.

شعار امسال روز جهانی قلب، «با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت کنید»، تعیین شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید