ستاری: واکسن آنفلوآنزا تا آبان تولید می شود

کدخبر: ۳۶۴۶۹۵
ستاری از تولید واکسن آنفلوآنزا ساخت داخل تا آبان‌ خبر داد و گفت: در مجموع تا آخر دولت پنج واکسن را تهیه خواهیم کرد.
ستاری: واکسن آنفلوآنزا تا آبان تولید می شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: ۲ سرفصل جدی در معاونت علمی شامل امنیت غذایی و سلامت را داریم که  توسط شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفته است؛ بخشی از این شرکت‌ها  پیشتر وجود خارجی نداشتند و در همین دولت متولد شدند. این شرکت‌ها  اکنون به جایی رسیدند که موادی که در افتتاحیه های امروز می‌بینید برای بار اول تولید کرده‌اند.

او  با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دارو گفت: در سال ۹۸ حدود ۱.۹ میلیارد دلار واردات موارد اولیه دارویی و دارو داشتیم که حدود یک میلیارد دلار آن مواد اولیه دارویی بود و از این یک میلیارد دلار ۸۲ ماده اولیه، ۴۰۰ میلیون دلار ارزش داشتند؛  که تقریباً تمام موادی است که ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار واردات انها ارزش داشتند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: یکی از مواد اولیه‌ای که امروز رونمایی می‌شود، فقط هزینه واردات یک ماده از آن ۲۷ میلیون دلار هزینه داشت البته که امیدواریم تمام ۸۲ ماده داروی مورد نیاز را تا پایان دولت تامین کنیم و به این ترتیب  ۴۰۰ میلیون دلار در بخش هزینه مواد اولیه دارویی کاهش داشته باشیم.

ستاری افزود: مبلغ ۹۰۰ میلیارد دلار واردات دارویی نهایی است که از این میزان،  ۵۶۰ میلیون دلار داروی شیمیایی و ۳۸۰ میلیون دلار دارویی زیستی است.

او گفت: تا آخر دولت پنج واکسن را تهیه خواهیم کرد که ساخت آن هم از طریق شرکت های خصوصی خواهد بود همچنین تا پایان آبان واکسن آنفلوآنزای ساخت داخل را  عرضه می کنیم بنابراین مشکلی درباره  این واکسن طی سال آینده نداریم.

ستاری گفت: امروز افتتاح آلبومین و ivig را داریم  که اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد، پیش از این ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما را به آلمان و اتریش می‌فرستیم و به ازای هر لیتر از ما ۱۷۰ یورو می‌گرفتند اما امروز این دارو شامل فاکتورهای ۷، ۸ و ۹  و  آلبومین است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بیان کرد: یک ویال ۵۰ میلی گرمی ۲۰۰ یورو هزینه داشت و این در حالی بود که ماده اولیه یعنی پلاسما را هم خودمان می‌فرستادیم  چراکه  مردم ما سالم هستند و پلاسمای ما مناسب این کار است.

او ادامه داد: هزینه این دارو معادل ۱۰ بشکه نفت است و باید  ۱.۵ تن نفت صادر می‌کنیم که ۵۰ میلی گرم از این ماده را بگیریم.

بیش از ۳۰ سال که می‌خواهیم پالایشگاه خون بزنیم

ستاری با اینکه بیش از ۳۰ سال که می‌خواهیم پالایشگاه خون بزنیم  اما محقق نشد، گفت: یک شرکت دانش بنیان طی سه سال این کار را عملیاتی کرده و تاییدیه‌های فنی را گرفته است.

او ادامه داد: این کار با روشی کاملا ابداعی بود که بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌ها  ساخته شد و ۳۰  درصد نیاز داخل را فعلا رفع می‌کند و امیدواریم این تامین نیاز داخلی به طور کامل انجام شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید