رنگ ناخن بیماری شما را لو می دهد

کدخبر: ۳۶۵۴۵۷
آیا می دانید ناخن‌ها می توانند سرنخی از سلامت بدن را نشان دهند؟ هرگونه تغییر رنگ، شکل و حالت ناخن و یا ایجاد برجستگی‌ها بر روی آنها ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری در بدن باشد.
 رنگ ناخن بیماری شما را لو می دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، گاهی مشکلات در کبد، ریه‌ها و قلب می‌تواند در ناخن‌های شما ظاهر شود. برای دانستن اینکه ناخن‌های شما چه اسراری را می‌توانند فاش کنند و اینکه تفاوت در ظاهر ناخن نشانه چه مشکلی در بدن است، مطلب زیر را بخوانید.

ناخن های رنگ پریده؛  گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند کم خونی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبد و سوء تغذیه باشد.

ناخن های سفید؛  اگر قسمت بیشتر ناخن ها سفید و دارای لبه های تیره است، می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. ممکن است انگشتان نیز کمی زرد شوند که یکی دیگر از علائم مشکل کبد است.

ناخن های زرد؛  یکی از رایج ترین دلایل زردی ناخن ها عفونت قارچی است. با بدتر شدن عفونت، ممکن است بستر ناخن جمع شده و ناخن ها ضخیم و یا خرد شوند. در موارد نادر، ناخن های زرد می توانند وضعیت جدی تری مانند بیماری شدید تیروئید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس را نشان دهند.

ناخن های مایل به آبی؛  ناخن هایی با رنگ مایل به آبی می توانند به این معنی باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. این مورد می تواند نشان دهنده یک مشکل ریوی مانند آمفیزم باشد. برخی از مشکلات قلبی نیز ممکن است با ناخن های مایل به آبی همراه باشد.

ناخن های موج دار؛  اگر سطح ناخن موج دار یا حفره دار باشد، ممکن است نشانه اولیه پسوریازیس یا آرتروز التهابی باشد.

ناخن های شکننده؛  ناخن های خشک و شکننده که به طور مکرر شکسته یا شکافته می شوند با بیماری تیروئید ارتباط دارند. ترک خوردگی یا شکاف همراه با رنگ زرد مایل به دلیل عفونت قارچی است.

التهاب اطراف ناخن؛  اگر پوست اطراف ناخن قرمز و پف کرده به نظر برسد، به عنوان التهاب چین خوردگی ناخن شناخته می شود و ممکن است در نتیجه بیماری لوپوس یا دیگر اختلالات بافت همبند باشد. عفونت نیز می تواند باعث قرمزی و التهاب اطراف ناخن شود.

خطوط تیره زیر ناخن؛  باید در اسرع وقت بررسی شود. بعضی اوقات به دلیل ملانوم، خطرناک ترین نوع سرطان پوست ایجاد می شود.

ناخن های خورده شده؛  گاز گرفتن ناخن ها ممکن است چیزی بیش از یک عادت قدیمی نباشد، اما در برخی موارد این نشانه اضطراب مداوم است که قابل درمان است. جویدن ناخن با اختلال وسواس فکری عملی مرتبط است.

بنابر گزارش وب ام دی، ناخن ها تنها بخشی از پازل سلامتی بدن هستند.  اگرچه تغییرات ناخن با بسیاری از شرایط سلامتی همراه است، اما این تغییرات به ندرت اولین علامت است و بسیاری از ناهنجاری های ناخن ممکن است بی ضرر باشد. به این معنی که هر کسی که ناخن سفید دارد به هپاتیت مبتلا نیست و یا کسی که ناخن هایش شکننده است حتما عفونت قارچی ندارد. اما نکته حائز اهمیت این است که در صورت تغییر رنگ ناگهانی در ناخن ها بهتر است به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

البته دلایلی از جمله پیر شدن گرفته تا تغذیه نامناسب می تواند ناخن های شما را خشک، نازک و شکسته کند. برخی از روش های درمانی و پزشکی نیز وجود دارد که می تواند آنها را شکننده کند. مراقبت مناسب می تواند در سالم و مستحکم نگه داشتن ناخن ها تفاوت ایجاد کند.

وقتی ناخن هایتان خیس می شوند، متورم و وقتی خشک باشند، جمع می شوند. اگر دستان شما زیاد در آب است، به خصوص اگر از صابون یا شوینده نیز استفاده می کنید، این تغییر مداوم می تواند ناخن های شما را خشک و یا بسیار نرم کند. سن نیز یکی از دلایل تغییر در ناخن است. هرچه پیرتر می شوید ناخن های شما خشک شده و رشد کندتری دارند. ناخن های پا معمولاً ضخیم تر و سخت تر می شوند.

سندرم رینود؛  یک بیماری است که بر رگهای خونی تأثیر می گذارد و باعث می شود دست و پایتان خون کافی نداشته باشد. ناخن های شکننده علامت شایع سندرم رینود است.

سطح کم تیروئید؛  نیز بر روی ناخن تاثیرگذار است. سطح پایین هورمون تیروئید، به نام کم کاری تیروئید، میزان عرق بدن را کاهش می دهد. نتیجه این امر موها، پوست و ناخن های خشک تری است. همراه با شکنندگی ناخن ها، ممکن است علائم دیگری مانند درد، خستگی، افزایش وزن و مشکلات حافظه نیز داشته باشید.

کم خونی؛  همچنین شایع ترین علت کم خونی یا کم بودن تعداد گلبول های قرمز خون، آهن کافی در خون نیست و ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که خون بیش از حد از دست دهید. کم خونی می تواند ناخن های شما را به شکل یک قاشق برامده یا فرورفته کند.

ناخن های شکننده می توانند از عوارض جانبی برخی از درمان های  سرطان  مانند شیمی درمانی باشند. همچنین گاهی ناخن های شکننده می توانند بدان معنی باشند که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنید. به عنوان مثال، سطح پایین کلسیم (هیپوکلسمی) می تواند باعث پوسته پوسته شدن، خشکی مو و شکنندگی ناخن ها به همراه گرفتگی عضلات شود.

چگونه از ناخن های خود مراقبت کنیم؟

یک روش آسان برای محافظت از ناخن ها در برابر رطوبت بیش از حد یا مواد شیمیایی خشن، دستکش هنگام شستن ظرف ها یا نظافت منزل است. دستکش های لاستیکی انتخاب کنید که روی آنها پنبه باشد، بنابراین کمتر عرق خواهید کرد.

همچنین چند مطالعه کوچک نشان می دهد که مصرف دوز بیوتین در روز می تواند ناخن ها را ضخیم و تقویت کند. مقادیر زیاد آن را با پزشک خود مشورت کنید.

ناخن های مصنوعی و مواد شیمیایی که برای زیباسازی ناخن استفاده می شود گزینه خوبی برای ناخن ها نیستند.

وقتی پروتئین کافی دریافت کنید، میزان کراتین بدن شما را افزایش می دهد. کراتین پروتئینی است که موها و ناخن ها را می سازد و باعث استحکام آنها می شود.

یکی دیگر از راه های مراقبت از ناخن ها این است که ناخن های خود را مرتب کنید. باید آنها را مستقیماً با قیچی های تیز یا ناخن گیر ببرید.

لوسیون های حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی یا لانولین می توانند برای شکنندگی ناخن های ناشی از شرایط خشک مفید باشند.

هیچگاه از ناخن های خود به عنوان ابزار استفاده نکید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید