فرصت طلایی بایدن برای پیروزی در انتخابات 2020 آمریکا

کدخبر: ۳۶۹۵۸۸
هفته آخر رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، بیش از روزها، هفته و ماه های گذشته، با شدت گرفتن نگرانی‌ها درمورد بحران شیوع ویروس مرگبار کرونا، روند افزایشی بی سابقه میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-19 در این کشور و ادامه انتقادها به سوءمدیریت دولت ترامپ برای مهار این بیماری توام شده است.
فرصت طلایی بایدن برای پیروزی در انتخابات 2020 آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تنها یک هفته دیگر تا انتخابات روز سوم نوامبر(13 آبان) آمریکا باقی مانده است.

دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۰ به شدت مشتاق است تا توجه مردم را به موضوعاتی فراتر از شیوع کرونا معطوف کند، زیرا بیم دارد که درصورت تبدیل شدن انتخابات به رفراندومی درمورد نحوه مدیریت وی بر بحران کرونا، شکست را پذیرا باشد.

وعده های محقق نشده ترامپ به مردم آمریکا درخصوص واکسن کرونا، دلیلی دیگر برای کاهش شانس او در انتخابات شده است. او حدود دو ماه پیش وعده داده بود که واکسن کرونا پیش از انتخابات 2020 بصورت رایگان در سراسر آمریکا توزیع خواهد شد اما حالا صدها میلیون آمریکایی، ناامید از دستیابی به واکسنی که ترامپ وعده اش را داده بود، نگران و مضطرب شاهد سیر صعودی منحنی میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورشان با شیب تند هستند.

اما جو بایدن رقیب دموکرات وی در این رقابت ها در تلاش است به ترامپ در ارتباط با این ویروس ضربه وارد و خود را گزینه ای امن تر و باثبات تر معرفی کند.

بایدن، سیاستمداری کهنه کار که اجازه نمی دهد کوچکترین فرصتی در رقابت با رقیب جمهوریخواهش از دست برود، مدتی است ماهیگیری از آب گل آلود شیوع کرونا را آغاز کرده و سعی دارد نهایت بهره برداری از آن را علیه ترامپ و به سود خود انجام دهد.

ترامپ ، بی توجه به موج جدید شیوع کرونا در آمریکا و ابتلای کارکنان کاخ سفید به کووید – ۱۹، قصد دارد سفرهای انتخاباتی اش در هفته آخر مبارزات انتخاباتی را افزایش دهد.

انتظار می رود ترامپ در تلاش برای بازیابی موقعیت از رقیب دموکراتش چند ایالت را هدف قرار دهد که شامل دو ایالت مین و نبراسکا می شود. این دو ایالت می توانند بسیار مهم تلقی شوند و ترامپ در ۴۸ ساعت پایانی، ۱۱ تجمع انتخاباتی برگزار می کند.

بایدن نیز قصد دارد سفرهای انتخاباتی اش را با سفر به شش ایالت موسوم به میدان نبرد ادامه دهد که کلیدی برای افزایش شانس موفقیت اش محسوب می شود. قرار است برخی از تجمعات با رعایت فاصله اجتماعی به صورت حضوری و برخی دیگر به صورت مجازی برگزار شود.

بایدن قرار است روز سه شنبه به ایالت جورجیا سفر کند، ایالتی که بیش از یک ربع قرن به یک نامزد ریاست جمهوری دموکرات رای نداده است و نظرسنجی ها در این ایالت رقابت سختی را نشان می دهد.

اما این سفرهای انتخاباتی در حالی انجام می شود که کاخ سفید درگیر کروناست. چند مشاور نزدیک به مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا به کووید – ۱۹ مبتلا شده اند. با این حال، پنس بر ادامه فعالیت های سیاسی اش تاکید دارد، حتی با وجودی که با مشاور خود تماس های نزدیکی داشته است.

شیوع کرونا در کاخ سفید، کنایه ای قوی از رویکردهای متفاوت ستاد انتخاباتی ترامپ و بایدن در ارتباط با این ویروس است.

روز یکشنبه، مایک میدوز رئیس کارکنان کاخ سفید گفت که قرار نیست این همه گیری را کنترل کنیم بلکه تمرکز باید بر پیشگیری و درمان باشد. ترامپ نیز قصد دارد هزاران نفر را که اکثرشان ماسکی بر صورت ندارند، گردهم آورد، اقدامی که احتمال شیوع کرونا را افزایش می دهد.

ترامپ در این مورد گفت: ما می خواهیم زندگی عادی از سر گرفته شود، فقط زندگی عادی می خواهیم.

رئیس کارکنان کاخ سفید در توضیح این مساله که چرا نمی توان کرونا را مهار کرد، گفت: زیرا این ویروس مسری شبیه به آنفلوانزاست.

بایدن نیز از این فرصت استفاده کرد و گفت که سخنان میدوز تداوم شکست دولت ترامپ در زمینه مقابله با ویروس کروناست.

تیم بایدن بر این باور است که ویروس کرونا احتمالا بر موضوعات دیگر در روزهای نهایی کارزار انتخاباتی سایه می افکند.

ترامپ اما درتلاش است تا به رقیب دموکراتش بتازد و از اصلاحات آخرالزمانی در توصیف ریاست جمهوری وی استفاده می کند، اما بایدن ثابت کرده است که در مقایسه با رقیب دموکرات ترامپ در سال ۲۰۱۶، مقاومت بیشتری دربرابر این حملات دارد.

در حالی که بیش از یک سوم آرا مورد انتظار به صندوق ها ریخته شده، ممکن است ترسیم حدفاصل این رقابت برای ترامپ و بایدن بسیار چالش برانگیز باشد. بایدن در بسیاری از نظرسنجی ها از ترامپ جلوتر است و در بسیاری از میدان های نبرد اصلی حتی با اختلاف اندک بر رقیب خود مزیت دارد.

نظرسنجی ها هم حکایت از پیشتازی بایدن در سطح ملی و ایالتی تا به اینجای کار دارد. تحلیل گران برجسته آمریکایی هم تقریبا با قاطعیت می گویند که ترامپ بازنده انتخابات است. فرید زکریا تحلیل گر شبکه سی ان ان در تازه ترین تحلیل خود از روند انتخابات آمریکا گفته حاضر است شریط ببندد که ترامپ بازنده خواهد بود.

رقابت ترامپ و بایدن و شکاف در جامعه آمریکا

هر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا می تواند مستعد ایجاد شکاف در میان آمریکایی ها باشد درمورد اینکه چه کسی باید میزبان بعدی کاخ سفید باشد، اما به نظر می رسد انتخابات پیشرو، این کشور را بیش از هر زمان دیگری دوپاره کرده است.

از جنبش ضد نژادپرستی گرفته تا مباحث مربوط به سقط جنین و همه گیری کرونا، به نظر می رسد هیچ کس نمی تواند میزان عمق این شکاف را در حال حاضر تعیین کند.

چنین به نظر می رسد که اختلاف در جامعه آمریکا ریشه در دیدگاه های سیاسی شخصی و تغییر مرزهای حوزه های انتخاباتی برای پیروزی در انتخابات داشته باشد.

تغییر مرزهای حوزه های انتخاباتی، قدرتی است که در قالب آن، قانونگذاران ایالتی مجبور به ترسیم دوباره مناطق کنگره ایالتی هستند تا از تداوم قدرت حزب خود در این مناطق اطمینان کسب کنند.

به عنوان مثال، ایالت میشیگان یکی از ۱۴ ایالتی است که شکاف در آن مشاهده می شود. یک حزب بر دفتر فرمانداری این ایالت کنترل دارد و حزب دیگر قوه مقننه ایالت را کنترل می کند.

در ایالت ویسکانسین، اختلافات محلی عمیق است. چندی پیش فرماندار دموکرات این ایالت دستور به قرنطینه برای پیشگیری از کرونا داد و سپس جمهوریخواهان که قوه مقننه را در کنترل دارند، موفق به لغو این دستور شدند و بلافاصله رستوران ها پر شد از مشتریان بدون ماسک.

فرماندار ایالت در نهایت دستور به محدود شدن ظرفیت استفاده از رستوران ها به ۲۵ درصد داد، اما جمهوریخواهان باز هم این دستور را زیر پا گذاشتند.

این چرخه پایان ناپذیر از نبردهای محلی بین دو حزب دقیقا در رقابت بین ترامپ جمهوریخواه و بایدن دموکرات نمود می یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید