آل اسحاق: نباید مشکلات اقتصادی خود را به انتخابات آمریکا ربط دهیم

کدخبر: ۳۷۱۳۰۹
عده‌ای ماه‌هاست که نشسته‌اند و انتظار می‌کشند تا شاید بایدن کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات بتواند در رقابت با دونالد ترامپ به پیروزی برسد و دوباره باب مذاکره و گفت‌وگو باز شود.
 آل اسحاق:  نباید مشکلات اقتصادی خود را به انتخابات آمریکا ربط دهیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، این روزنامه در گزارشی به این سوال پرداخته است که چرا ۲۷۰ روز باقی‌مانده از دولت از ۲۷۰ رای رئیس‌جمهور آمریکا مهم‌تر است؟ بخش‌هایی از این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

اگر روزی آیندگان بخواهند قضاوتی درمورد دولت‌های حسن روحانی داشته باشند، احتمالا بیش از آنکه از برجام و فراز و فرودهای آن بگویند، قدری کلان‌تر نگاه کرده و با دقت در عملکرد کابینه او خواهند گفت هشت سالی که دولت به‌اصطلاح تدبیر و امید بر سر کار بود، نه از تدبیر نشانه‌ای دیده شد و نه از امید؛ هشت سالی که همواره توام با کرختی در کار و امیدوار بودن به غرب گذشت، ایامی که همواره دولت به‌جای تلاش در عرصه داخلی و دل‌بستن به امکان حل مشکلات درون کشور با استفاده از پتانسیل مردمی و دیگر سرمایه‌های مادی و معنوی، در انتظار رسیدن فرجی از خارج مرزها بود.

آیندگان ازنظر می‌گذرانند که در این چندسال دولت  همه‌چیز را معطل و منتظر نگه داشت تا شاید از مسیر سیاست خارجی مشکلاتی که ریشه در داخل دارد، برطرف شود. آیندگان می‌بینند و از آن ساده عبور نمی‌کنند که دولت این کشور دو سال و اندی را در دوره «آب خوردن هم مذاکره می‌خواهد» گذراند و چندماهی را مشغول فشار ایمیلی بود، یکی‌دو سالی را به مذاکره و فشار به اروپایی‌ها مشغول بود و باقی ایام را در انتظار بایدن.

این روزها شاهدیم که دو سال آخر دولت روحانی به انتظار برای تغییر در کاخ‌سفید سپری می‌شود. عده‌ای ماه‌هاست که نشسته‌اند و انتظار می‌کشند تا شاید بایدن کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات بتواند در رقابت با دونالد ترامپ به پیروزی برسد و دوباره باب مذاکره و گفت‌وگو باز شده و علاوه‌بر اینکه از فشارهای خارجی کاسته بشود، آنچه در دوران اوباما محقق نشد، در دوران بایدن اجرایی شده و تحریم‌ها بالاخره برداشته شوند؛ خیال خامی که البته پیش از این به تفصیل درموردش حرف زده و گفته بودیم با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست و بیشتر به رویای کودکانه می‌ماند تا تدبیر و استراتژی برای اداره کشور.

در این وانفسا انتخابات آمریکا بالاخره برگزار شد، هرچند که به سرانجام نرسیده و هنوز معلوم نیست سرنوشت دولت آتی کاخ‌سفید چگونه خواهد بود، از یک‌سو ترامپ اعلام پیروزی کرده و ازسوی دیگر بایدن و بعید نیست این وضعیت تا ماه‌های آینده و حتی سال جدید میلادی تداوم داشته باشد؛ وضعیتی که طبیعتا درصورت وقوع درصد بالایی از ابهام را به‌دنبال خواهد داشت و تصمیم‌گیری را برای کسانی که آینده خود را منطبق بر رفت‌وآمدهای کاخ‌سفید تنظیم کرده‌اند، دشوار خواهد کرد.

ابهام و تعلیق در چنین فضایی اگر تا پایان پاییز تداوم داشته باشد، بدین معناست که تا فاصله ۶ ماه مانده تا انتخابات ایران وضع همین است و در آن ۶ ماه هم فرصتی برای گفت‌وگو با بایدن (به‌فرض پیروز شدن در انتخابات) نخواهد بود و لذا بازهم این مردم ایران هستند که بابت خطای استراتژیک دولت‌شان متضرر می‌شوند. اینها البته همه صرف‌نظر از این است که بایدن و تیم امنیتی و سیاست خارجی‌اش بارها گفته‌اند که هیچ بنایی برای بازگشت به عقب ندارند و اگر هم قرار باشد وارد برجام شوند باید حداقل در دومورد، یعنی بندهای غروب و اضافه شدن موضوعات موشکی و منطقه به توافق با ایران، مذاکره جدید صورت پذیرد.

با لحاظ کردن چنین شرایطی، اگر قرار باشد بازهم همان روال قبلی در دولت طی شود، معنایی جز این نخواهد داشت که تا مرداد ۱۴۰۰ و زمان تحویل دولت به فردی دیگر نباید هیچ امیدی به تغییر داشته باشیم و مردم همچنان باید شاهد نابسامانی در اقتصادی باشند که حالا و بعد از حکمرانی روحانی بر قوه مجریه، به عطسه رئیس کاخ‌سفید هم پیوند خورده و ممکن است با هر اتفاقی متلاطم شود.

در همین رابطه گفت‌وگویی با یحیی آل‌اسحاق، رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران و رئیس فعلی اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

- مشکلات اقتصادی ما و ربط دادن آن به فضای خارج درحالی است که تنها ۳۰ درصد از مشکلات مربوط به تحریم‌ها است و ۷۰ درصد از آن به مسائل داخلی و نوع مدیریت‌ها بازمی‌گردد.

- بخش عمده‌ای از نوع آسیب‌ها و حجم و مقدار آنها مستقیما مربوط به مدیریت داخلی خودمان است. اگر مسئولان عزم کنند، قطعا ۷۰ درصد از مشکلات فعلی اقتصاد کشورمان حل خواهد شد.

- ما باید بتوانیم در فضای جنگ اقتصادی تاب‌آوری خود را بالا برده و به ظرفیت‌های داخلی بپردازیم.

- مدل و الگوهای فعلی برای مدیریت مسائل اقتصادی درست نیست و ما در حوزه‌های مختلفی ازجمله ارزش پول ملی و امثال آن دچار مشکل هستیم. این قضیه نشان می‌دهد تدبیر درستی در مدیریت فضای موجود وجود نداشته است.

- برای عبور از مشکلات اقتصادی فعلی نیازمند تغییر جهت در برخی زمینه‌ها هستیم. ایران آورده‌های بسیاری دارد که به‌عنوان ظرفیت‌های داخلی قابل‌اتکا است.

- ربط دادن مشکلات فعلی در حوزه اقتصاد به دولت آمریکا و انتخابات این کشور یک اشتباه مسلم است. نباید مشکلات اقتصادی خود را به انتخابات آمریکا و فضای داخلی این کشور ربط دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید