نظر کاندیدای معروف انتخابات ۱۴۰۰ درباره مذاکره با آمریکا و رفع فیلترینگ

کدخبر: ۳۷۲۶۶۱
یک فعال سیاسی تاکید کرد: چپی‌ها برای راستی‌ها گرفتاری درست می‌کنند و راستی‌ها هم برای چپی‌ها. من همان سال ۹۲ هم عرض کردم که چپ نمی‌تواند دولت نگه دارد و راست هم نمی‌تواند ملت نگه دارد و مصادیق این اتفاق را ما طی سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم.
نظر کاندیدای معروف انتخابات ۱۴۰۰ درباره مذاکره با آمریکا و رفع فیلترینگ

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین: سال ۹۲ وقتی سیدمحمد غرضی برای نام‌نویسی به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت، دست‌کم برای نسل جدید و جوان‌ترها چندان شناخته شده نبود. هرچند که سابقه وزارت و نمایندگی مجلس داشت ولی یکی، دو دهه بود که چندان نامی از او نزد افکار عمومی شنیده نمی‌شد. اما وقتی غرضی ازسوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری همان سال تایید صلاحیت شد، ورق دوباره برگشت و او خیلی زود به عنوان یک چهره جنجالی پا به میدان گذاشت. او سال ۹۶ هم در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد اما این‌بار دیگر خبری از دریافت تاییدیه شورای نگهبان نبود و حالا پس از ۴ سال، دوباره می‌گوید که آماده رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

غرضی در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد اگرچه از برنامه‌های آینده خود برای تشکیل دولت گفته و تاکید کرده اما در عین حال تاکید کرده که اگر ازسوی شورای نگهبان ردصلاحیت شوم، اعمال و روش‌هایی را که در کشور به مردم تحمل شده، نقد می‌کنم و نقاط ضعف را به مردم می‌گویم.

آقای غرضی شما دوره‌های گذشته هم برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده و حتی یک نوبت، وارد دور نهایی رقابت شدید و وعده‌هایی دادید و برنامه‌هایی ارایه کردید؛ امروز اما شرایط کشور یکسر متفاوت از سال ۹۲ است؛ آیا تغییری در برنامه‌های خود داده‌اید و برنامه‌های خود را به‌روز کرده‌اید؟

درباره برنامه‌های آینده آماده‌ام تا مفصل با روزنامه‌ها صحبت کنم و به هر نوع پرسشی، پاسخ دهم. برنامه‌های من براساس ۳ اصل نوسازی شده است؛ یک اصل حقوق عامه است که باید بر حقوق خواص ترجیح داده شود. اصل دوم این است که باید دولت جدید رضایت مردم را براساس تثبیت قیمت ارز برآورده کند و باید با این روش‌های کنونی اداره کشور مبارزه کند.بنابراین تثبیت قیمت ارز برای تثبیت پول ملی اهمیت دارد تا مجلس و دیگران نتوانند دست در جیب فقرا کنند. اصل سومی که براساس آن برنامه‌های بنده تغییر کرده نیز این است که معتقدم روابط داخلی و روابط خارجی باید براساس تعامل شکل بگیرد. یعنی تعامل باید در صحنه عمل و به صورت علنی باشد و نه اینکه تعاملی پشت میز و پنهان از مردم شکل گیرد.

 

بسیاری معتقدند که کشور از نظر سیاست خارجی با چالش‌های جدی و مهمی روبه‌رو است. ازجمله مساله مذاکره با امریکا یا روابط منطقه‌ای و به عنوان نمونه بحث مذاکره با عربستان‌سعودی؛ اگر رییس‌جمهوری باشید، چه برنامه‌ای برای حل این چالش‌ها دارید؟!

این دولت است که می‌گوید توانایی انجام این کار را ندارم؛ چراکه موانعی پیش‌روی قرار داده‌اند. اما ملت چه می‌گوید؟! ملت می‌گوید توانایی حل مشکل را دارد. دولت‌ها معمولا از گروه‌های چپ و راست تشکیل شده‌اند و همه آنها هم این حرف‌ها را زده‌اند که ما مانع داریم! اما ملت می‌گوید که ما توانایی اسقاط حکومت پهلوی را داشتیم، توانایی تحمل و حضور در دفاع مقدس را داشتیم و امروز هم اگر کشور همچنان روی پای خود ایستاده و برقرار است، به خاطر اجماع ملی است. ولی در عین حال چپی‌ها برای راستی‌ها گرفتاری درست می‌کنند و راستی‌ها هم برای چپی‌ها. من همان سال ۹۲ هم عرض کردم که چپ نمی‌تواند دولت نگه دارد و راست هم نمی‌تواند ملت نگه دارد و مصادیق این اتفاق را ما طی سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم. 

به سوالم درباره مذاکره با امریکا و مسائل سیاست ‌خارجی پاسخ ندادید، به‌طور مشخص آیا برنامه‌ای درباره برجام و مذاکره با امریکا دارید؟

ایران یک قدرت مهم غرب آسیاست و امریکا هم در منطقه دارای امکانات نظامی است. آنچه اتفاق می‌افتد این است که باید یک امتیاز داده شود و در مقابل یک امتیاز هم گرفته شود. یعنی نه اینکه آقای اوباما ۱۰ امتیاز بگیرد و هیچ امتیازی هم ندهد. کما اینکه از برجام خارج شدند. وقتی شما از قدرت برخوردارید و با اتکای به آن قدرت، با دیگر کشورها مواجه می‌شوید، می‌توانید تعامل مثبتی داشته باشید اما وقتی از قدرتی برخوردار نیستید، ورشکسته می‌شوید. قدرت متعلق به ملت است، متعلق به احزاب و اشخاص نیست. مثلا فرض کنید موفق شدید که تورم را متوقف کنید، درنتیجه رضایت مردم را در مقطعی به دست می‌آورید. اگر دولت توانایی این را داشت که رضایت مردم را به دست آورد، آن وقت در صحنه تعامل موفق می‌شود که حرف خود را بزند. 

چنانچه شما رییس‌جمهوری شوید باتوجه به اینکه سابقه وزارت مخابرات را در سال‌های دور دارید، چه برنامه‌ای برای معضل فیلترینگ دارید؟! آیا به‌سمت رفع فیلتر می‌روید یا سیاست فیلترینگ را ادامه می‌دهید؟‌

بنده افتخار دارم که بر دو بال تمدن سوار شدم. یکی انرژی و یکی مخابرات. وقتی وزیر مخابرات شدم، یک میلیون تلفن با سیم در کشور بود ولی در مسیر توسعه مخابرات حرکت کردم و به اینجا رسیدیم که امروز کشور ۸۰ میلیونی، ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون سیم‌کارت دارد. من هم در این راه به عنوان یک سرباز خدمت کردم. شکر خدا هم‌اکنون کشور از نظر سخت‌افزار یعنی همان موبایل آزاد است اما شما راجع به نرم‌افزار آن می‌پرسید. من دوباره همان مساله تعامل را مطرح می‌کنم و می‌گویم که اگر منافع ملی ایجاب کرد، حتما سرعت بسیار بالایی نرم‌افزار به کار گرفته شود، ولی اینکه سرعت اینترنت کم شود، دیوار کشیدن مقابل آفتاب است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید