پس لرزه های اظهارات جنجالی اردوغان

کدخبر: ۳۷۸۵۰۸
پس لرزه های اظهارات جنجالی اردوغان همچنان ادامه دارد، نمایندگان مجلس در رأس این واکنش ها در فضای مجازی یا در قالب گفتگو انتقادات خود از این اظهارات را مطرح کردند.
پس لرزه های اظهارات جنجالی اردوغان

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین: شعرخوانی اردوغان درباره رود ارس واکنش‌های زیادی به دنبال داشت او  در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان بیتی از شعر مشهور "آراز آراز" خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه است. این شعر "یکی از نمادهای جدایی‌طلبی پان ترکیست‌ها" است.

این اظهارات با واکنش هایی در داخل ایران روبرو شد.

آقای اردوغان تاریخ را مرور کن

 حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه رسمی توییتر خود نوشت:«اظهارات آقای رجب طیب اردوغان مایه تعجب شد. من فکر می‌کنم رییس جمهور ترکیه خود نمی‌داند چه گفته است. آقای رییس جمهور ⁧‫اردوغان‬⁩! فرق است بین همسایگی و چشمداشت کشورگشایی. لطفا یکبار تاریخ ایران و بویژه جمهوری اسلامی ایران را بدقت مرور کنید.‫»

اردوغان به دنبال یکه تازی در آذربایجان است؟

شهریار حیدری نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز  در واکنش به رئیس‌جمهور ترکیه که روز گذشته در مراسم رژه در باکو شعر و ترانه "آراز" را خواند، گفت: خواندن این اشعار بخاطر یکه تازی در کشور آذربایجان است زیرا وی به خوبی می داند مردم این کشور از نظر مبانی دینی با ایرانیان همگرایی دارند.

او ادامه داد:  اردوغان بخاطر منابع نفت و گاز و حضور در منطقه و همچنین دسترسی به ترکمنستان و اروپا، سالهاست که در آذربایجان سرمایه گذاری می کند و اکنون به دنبال بهره برداری از سرمایه گذاری خودش است. به عبارتی با طرح این شعرها و شعارها درصدد ماندگاری و پایداری در آذربایجان است.

حسین حاتمی نماینده نیز  در مورد شعرخوانی رئیس جمهوری ترکیه در یک رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به ایسنا گفته است: سرود آراز آراز یک سرود محلی با مضامین نوستالژیک است و اراده سیاسی از آن اراده بعید و بیهوده‌ای است. با این حال اگر کسانی بخواهند آن را احیانا دستمایه اغراض سیاسی خود قرار دهند و الحاق و پیوستی را تصویرسازی کنند باید بدانند که قاعده طبیعت این است که جزء به کل می‌ پیوندد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس با بیان اینکه ما علاقه‌مند نیستیم یک قطعه موسیقی، تصنیف یا شعر را به معنای سیاسی تعبیر و تفسیر کنیم، گفت: چرا که ملت‌های منطقه مسیر صلح و دوستی را برگزیده‌اند و نغمه‌های شوم تفسیر شدنی نیست. ملت ما در قلمرو خودش بسیار متحد است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: به شخصه علاقه‌ای به تفسیر قرینه‌ها و ابهام و کنایه‌ها آنهم از یک تصنیف یا قطعه شعر موسیقی ندارم چرا که صفوف ملت ما در داخل کشور بسیار مستحکم و نظام اجتماعی اقوام ایرانی، دیرینه، مستحکم و آینده‌دار است و هر کسی بخواهد از ظن خود در صفوف منسجم ملت ما انشقاق ایجاد کند، خودش را خسته می کند .

سید جواد ساداتی نژاد از دیگر  نمایندگان مجلس نیز در صفحه رسمی توییتر خود نوشت:«ایران‬⁩ امروز، ایران قاجار و پهلوی نیست که در برابر جداکردن ⁧‫آذربایجان‬⁩ و ⁧‫بحرین‬⁩ و پاره‌های تن میهن منفعل و مستأصل باشد. ‌جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه‌ مردمان رشید و غیرتمندش از نژادها، اقوام و مذاهب مختلف در دهان یاوه گویان متوهم و ناآگاه می‌کوبد و خواب تجزیه‌طلبان را آشفته می‌کند.»

 جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام نیز  در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «مواضع ⁧‫اردوغان‬⁩ و شعارهای ⁧‫پان ترکیسم‬⁩ نه تامین کننده امنیت منطقه است و نه منطبق بر منافع و روابط دوستانه و متقابل دو کشور ⁧‫ایران‬⁩ و ⁧‫ترکیه‬⁩. اگر بنا بر ادعای تاریخی باشد بخش‌های مهمی از ⁧‫خاورمیانه‬⁩، ⁧‫آسیای میانه‬⁩ ⁧‫ماورای قفقاز‬⁩ حتی ⁧‫اروپا‬⁩ و ⁧‫آفریقا‬⁩، روزگاری تحت سیطره ایران بوده‌اند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید