مقام پیشین کاخ‌سفید:هدف ترور فخری‌زاده اخلال در بازگشت به برجام بود

کدخبر: ۳۷۹۲۵۷
فیزیکدان هسته‌ای و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا، رژیم صهیونیستی را مقصر عملیات تروریستی شهادت دانشمند هسته‌ای ایران دانست و گفت: هدف از آن چیزی جز اخلال در برنامه رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام نیست.
مقام پیشین کاخ‌سفید:هدف ترور فخری‌زاده اخلال در بازگشت به برجام بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، "فرانک وان هیپل" دستیار اسبق مدیر امنیت ملی در دفتر برنامه‌ریزی علم و فناوری کاخ سفید روز سه‌شنبه این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ترامپ می‌خواست از راه فشار حداکثری به توافق بهتری با ایران دست پیدا کند، اما در این کار ناکام ماند. بایدن نیز به دنبال دستیابی به توافقی بهتر با ایران است، اما میخواهد بر مبنای توافق کنونی برجام به این سو حرکت کند.

استاد مدرسه "وودرو ویلسون" دانشگاه پرینستون تصریح کرد: تفاوت بایدن و ترامپ در همین نکته برجسته می‌شود.

هیپل با اشاره به اینکه تمام تلاش ترامپ بر ناممکن کردن ادامه حیات برجام متمرکز بود، گفت: او تحریم‌های مختلفی از جمله در خصوص موضوعات غیر هسته‌ای وضع کرده است تا بازگشت به برجام پیچیده باشد.

وی اظهار کرد دولت ترامپ تحریم‌هایی را به عنوان تروریسم و دیگر عناوین وضع کرده است که کار بایدن را برای بازگشت به برجام دشوار خواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا در اظهارات مختلف از آمادگی خود برای بازگشت به برجام خبر داده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم تاکید کرده است در صورت بازگشت همه طرف‌ها به شرایط ۲۰۱۷ و عمل به تعهداتشان، ایران هم به تعهدات خود بازخواهد گشت.

این مقام پیشین کاخ سفید در پاسخ به اینکه ترور دانشمند هسته‌ای ایران در این مقطع را چگونه ارزیابی کرده و چه اهدافی در پس این اقدام تروریستی می‌بیند، گفت: زمان اجرای این ترور بسیار سوال برانگیز بود.

هیپل افزود: زمان اجرای این ترور نشان می‌دهد که هدف، پیچیده کردن کار دولت بایدن است. اسرائیل در گذشته دست به ترورهای دیگری زده بود که به نظر می‌رسید می‌خواست کار دولت اوباما را پیچیده کند.

وی خاطرنشان کرد: هم دولت ترامپ و هم اسرائیل در تلاش بوده‌اند تا ایران را به اقدامی تحریک کنند تا بازگشت به برجام منتفی شود.

ایرنا پرسید که ترور دانشمندان و اشخاص تا چه اندازه می‌تواند از منظر علمی و فن‌آوری در روند پیشرفت هسته‌ای ایران اخلال کند؟

این مقام سابق کاخ سفید پاسخ داد: بستگی دارد که منظور از پیشرفت هسته‌ای چه باشد. به نظر من این ترور بر از سرگیری برنامه نظامی هسته‌ای ایران که پیش از ۲۰۰۳ بود تاثیری نخواهد داشت. ساخت بمب خیلی پیچیده نیست.

هیپل با اشاره به زرادخانه اتمی رژیم اشغالگر قدس گفت: اسرائیل خود دارای جنگ افزار هسته‌ای است. من فکر نمی‌کنم اسرائیل از این ترور به هدفی که می‌خواهد برسد.

تروریست‌های بیگانه عصر جمعه - هفتم آذرماه - با کمین در مسیر خودروی حامل محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند، در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، دانشمند هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساندند.

وی افزود: بر اساس گزارشها، از سال ۲۰۰۳ به این سو، ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نبوده است، هرچند ممکن است ایران می‌خواسته که گزینه بمب هسته‌ای را به عنوان یک بازدارندگی داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است ساخت سلاح کشتار جمعی در دکترین دفاعی آن جایگاهی ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید