بایدن: مذاکره دوباره با ایران بسیار دشوار خواهد بود/ مسئله موشک‌های بالستیک هم وجود دارد

کدخبر: ۳۷۹۲۸۸
"ترامپ با خروج از توافق اتمی، کمک کرد که ایران ذخایر هسته‌ای اش را افزایش دهد و به تولید سلاح اتمی نزدیک‌ شود"
بایدن: مذاکره دوباره با ایران بسیار دشوار خواهد بود/ مسئله موشک‌های بالستیک هم وجود دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، رئیس جمهور منتخب آمریکا و معاونش در اولین گفت‌وگوی مشترک، احیای منزلت دولت، مقابله اساسی با کرونا و تعامل  بین‌المللی در مسئله آب و هوا را اولویت‌های نخست خود معرفی کردند. بایدن گفت دولت بعدی چهار اولویت ویروس کرونا، اقتصاد، نابرابری نژادی و تغییرات اقلیمی، پیش رو دارد.

بنابر گزارش دویچه وله، بایدن ضمن انتقاد از تصمیم ترامپ در خروج از برجام، مذاکره دوباره با ایران را بسیار دشوار خواند. او گفت ترامپ با خروج از توافق اتمی، کمک کرد که ایران ذخایر هسته‌ای اش را افزایش دهد: «مسئله موشک‌های بالستیک‌ هم وجود دارد. ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم که سلاح اتمی داشته باشد... ما نمی‌توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم به همین دلیل من می‌خواهم عضوی از یک گروه بزرگ باشم که نه تنها با ایران بلکه با روسیه، چین و طیف گسترده‌ای از موضوعات برخورد کند.»

رئیس جمهور منتخب آمریکا همچنین عنوان کرد که نمی‌توان گفت ترور محسن فخری‌زاده چه تاثیری روی اختلاف‌های میان تهران و واشنگتن خواهد گذاشت.

بسته حمایتی ۹۰۰ میلیون دلاری

بایدن اعلام کرد که آنتونی فائوچی، به تیم جدید برای مقابله با کووید ۱۹ مشاوره خواهد داد و از مردم خواست ۱۰۰ روز ماسک بزنند. بایدن افزود که به محض تایید بی خطر بودن واکسن کرونا، ترتیب واکسیناسیون عمومی را خواهد داد. 

جو بایدن گفت یک بسته حمایتی ۹۰۰ میلیون دلاری دیگر برای کمک به مشاغل کوچک، پرداخت بیمه بیکاری و وام مسکن ارائه می‌شود و ابراز امیدواری کرد که از همکاری سنا برای تصویب این بسته برخوردار شود. 

او همکاری با شرکای اروپایی و ناتو را نیز دستور کار دولت بعدی خواند و گفت: «اولین کاری که باید انجام شود، همکاری نزدیک با متحدان‌مان در اروپا و اقیانوسیه است.»

بایدن و هریس گفتند که دولت بعدی با یک کار تیمی و جمعی به امور خواهد پرداخت و اعمال حاکمیت از طریق پیام‌های توییتری پایان می‌یابد. بایدن گفت می‌خواهد با هریس یک تیم بسازد و از همان الگویی در همکاری پیروی کند که خودش با اوباما داشت. هریس گفت: «او می‌خواهد من اولین نفر و آخرین نفر در اتاق مشاوره باشم.»

در بخش پایانی این گفت‌وگو، بایدن اظهارامیدواری کرد که ترامپ  در مراسم تحلیف او در روز بیستم ژانویه حضور داشته باشد و گفت: «این یک امر شخصی نیست بلکه به کشور مربوط است. باید نشان دهیم که بعد از اختلاف‌نظرها، انتقال قدرت مسالمت‌آمیز صورت می‌گیرد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید