تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام

کدخبر: ۳۸۰۶۸۵
وزیر خارجه چین در نشست امروز وزرای خارجه عضو برجام به میزبانی اتحادیه اروپا بر لزوم بازگشت فوری و بدون پیش‌شرط آمریکا به توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد.
تاکید پکن بر بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزیر خارجه چین خواستار بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران شد. 

او امروز در نشست غیررسمی مجازی وزرای خارجه ایران و ۴+۱ (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین، روسیه) تاکید کرد آمریکا باید در اولین فرصت بدون تعیین پیش‌شرط به برجام بازگردد. 

به گزارش شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان»، «وانگ یی» در سخنان خود علت کاهش تعهدات برجامی ایران را خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن علیه کشورمان دانست و افزود اوضاع هسته‌ای ایران با توجه به تصمیم «جو بایدن» برای بازگرداندن آمریکا به برجام، به نقطه حساسی رسیده است.  وی افزود با این وجود ایالات متحده در عین حال در حال افزایش فشار بر ایران است. 

وزیر خارجه چین در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: طرف آمریکایی باید با بازگشت به برجام، تحریم‌ها علیه ایران و نهادها و طرف‌های ثالث را لغو کند. بر این اساس، ایران هم باید به تعهداتش در برجام بازگردد.

تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


وی افزود: چین پیشنهاد می‌کند که طرف‌های برجام رایزنی‌هایی را درباره این موضوع در اسرع وقت داشته باشند تا روند بازگشت آمریکا به توافق‌نامه آغاز شود. 

بنابر این گزارش، وانگ گفت تلاش‌های مشترک برای حفظ پایدار برجام و ارتقای اوضاع در مسیر مورد انتظار جامعه بین‌المللی نیاز است. 

دیپلمات ارشد چینی در ادامه سخنان خود در نشست امروز تاکید کرد اختلافات مرتبط با اجرای برجام باید به شکل عادلانه و بیطرفانه حل شود و هشدار داد مرتبط کردن مسائل امنیت منطقه‌ای به برجام سد خودساخته‌ای را در روند احیای اجرای برجام ایجاد می‌کند. 

وی افزود چین پیشنهاد می‌کند یک بستر گفت‌وگوی چند جانبه ویژه در منطقه خلیج فارس برای راه‌اندازی یک فرایند گفت‌وگوی فراگیر به منظور رسیدگی بهتر به مسائل امنیتی منطقه ایجاد شود. 

پیشتر «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از طرفین برجام (ایران، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) درخواست کرد تا برای رفع مسئله سیاسی ایران از طریق راه‌حل‌های دیپلماتیک از عزم سیاسی بهره گیرند.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه چین در این خصوص گزارش کرد، وانگ ونبین در حالیکه مسئله هسته‌ای ایران را بسیار حساس و پیچیده توصیف کرد، گفت: «در حال حاضر، موضوع هسته‌ای ایران یک مسئله بسیار پیچیده و حساس است. ما امیدواریم که از طریق نشست وزرای خارجه، تمامی طرفین بیش از پیش تلاش‌ها برای حفظ و اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را تحکیم بخشند».

نشست غیررسمی وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ امروز (دوشنبه) با حضور «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد و حدود دو ساعت و نیم ادامه داشت که در نهایت بیانیه‌ای مشترک صادر شد.

طرفین برجام در این بیانیه اعلام کردند: «اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهداتشان جهت حفظ توافق، تلاش­‌هایشان در این راستا را تصریح کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف­‌ها و پرداختن به چالش‌­های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم­ اشاعه هسته­‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.» 

پیش از برگزاری نشست امروز وزرای خارجه گروه ۱+۴ و ایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده بود که طرفین توافق هسته‌ای ایران قصد دارند بر لزوم حفظ برجام تأکید کنند.

پیش‌تر «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده بود که «در کریسمس دیدار دیگری با همتایانم در تروئیکا و احتمالاً ایران خواهم داشت - البته اگر بخواهند در آن شرکت کنند- تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم در این خصوص به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برسیم».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید