پیشنهاد تازه برای فعالیت دستفروشان

کدخبر: ۳۸۱۷۵۹
اقتصادنیوز :‌سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای آن که دستفروشان اقدام به سد معبر نکنند باید فضایی مناسب برای آنان فراهم شود تا بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و برای این منظور پلازاها و میدان گاه های شهری بهترین مکان برای برپایی روز بازار ها و استقرار دستفروشان است.
پیشنهاد تازه برای فعالیت دستفروشان

به گزارش اقتصادنیوز ، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در راستای حل مشکلات دستفروشان و روز بازار ها با سید علی مفاخریان مدیر عامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر تهران و جمعی از نمایندگان دستفروشان روزبازارها دیدار کرد. 

بررسی مشکلات دستفروشان از جمله موضوع بیمه، بهره برداری پیمانکارن، استقرار دستفروشان در روز بازارها و در نظر گرفتن تسهیلات برای حضور بساط گستران معابر در روز بازار ها از جمله موارد مورد بحث این دیدار بود. 

علی اعطا در این جلسه گفت: برای آن که دستفروشان اقدام به سد معبر نکنند باید فضایی مناسب برای آنان فراهم شود تا بتوانند فعالیت خود را ادامه دهند و برای این منظور پلازاها و میدان گاه های شهری بهترین مکان برای برپایی روز بازار ها و اسکان دستفروشان است.

اعطا رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران افزود: باید ظرفیت هایی در شهر ایجاد شود تا دستفروشان از بساط گستری در معابر و ایجاد سد معبر به سمت پذیرش استقرار در روزبازارها و ظرفیت های ایجاد شده ترغیب شوند که به نظرم پلازها و میدانگاه ها برای این امر جای مناسبی است. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: به گفته مدیر عامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر تهران در حال حاضر قریب به 5 هزار ظرفیت برای استقرار دستفروشان در شهر ایجاد شده که این ظرفیت باید بیش از اینها افزایش یابد. 

علی اعطا رئیس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر در ادامه با اشاره به مشکلات دستفروشان در روزبازار ها گفت: موضوع بیمه که از سوی این عزیزان مطرح شده که مسائل حقوقی دارد و به طور جد در حال پیگیری هستیم و امیدورایم به زودی این مشکل برطرف شود. بیمه کسبه از مسائلی است که آقای دکتر مفاخریان نیز در حال یافتن مسیری برای تحقق آن هستند.

در این جلسه همچنین سید علی مفاخریان مدیر عامل شرکت ساماندهی و مشاغل شهر تهران  با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان باید به گونه ای باشد که هم منافع آنان و هم منافع کسبه دارای جواز تامین شود گفت: یکی از ایده هایی که مد نظر است؛ حضور بساط گستران  در ساعات پایانی کار اصناف است که این امر می تواند موجبات رضایت اصناف را هم فراهم آورد. 

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که همواره با آن دست به گریبان بوده ایم نارضایتی کسبه و اصناف از حضور بساط گستران در معابر بوده که در روند کسب و کار آنان اخلال ایجاد می کرد اما اگر بتوانیم بستری فراهم کنیم تا دستفروشان در ساعات پایانی کار اصناف فعالیت کنند می تواند رضایت آنان را هم فراهم آورد. 

مفاخریان افزود: موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که کدام دستفروشان در کدام راسته ها مستقر شوند که هم منافع خودشان تامین شود و هم منافع اصناف و این موضوعی است که باید روی آن تدبیر شود. 

وی ادامه داد: از طرفی فضایی که بساط گستران در آن مستقر می شوند باید دارای جذابیت و رونق باشد، به عنوان مثال پلازای میدان هفت تیر یک فضای ایده آل است اما باید در آن جذابیت ایجاد کرد تا شهروندان در این فضا حضور پیدا کنند. 

مفاخریان در ادامه سخنان خود افزود: تا کنون در حدود 10 هزار دستفروش آمار برداری شده است که البته این رقم باید بیش از این ها باشد، چرا که بسیاری از دستفروشان اطلاعات خود را برای ثبت در سیستم ساماندهی مشاغل ارائه ندادند. 

در ادامه جلسه مفاخریان با اشاره به بحث دریافت وجوه که پیمانکاران روز بازار ها بیش از حق اجاره از دستفروشان دریافت می کنند گفت: پیمانکاران روز بازار ها یک سری وظایف دارند از قبیل ایجاد هماهنگی با نیروی انتظامی و پلیس راهور و در این راستا باید هزینه هایی را متقبل شوند و طبیعتا این هزینه ها باید جبران شود اما در خصوص وجوهی که اضافه بر مبلغ اجاره بهای غرف دریافت می کنند راه حلی پیش بینی شده که دستفروشان در "سامان بازار" ثبت نام کنند و در همان سامانه مبالغی را که باید بپردازند و شهرداری نیز به طور مستقیم سهم خود را بردارد. این موضوع نیز در قرارداد پیمانکاران ذکر شود. یعنی به نوعی پیمانکاران از شهرداری وجه دریافت کنند.

مفاخریان در ادامه افزود: استقرار بساط گستران با در نظر گرفتن جوانبی که ذکر شده در روز بازار ها می تواند مثمر ثمر باشد به ویژه در بعد اجتماعی که وقتی دستفروش یا بساط گستری جمع آوری می شود مردم بدانند که فضایی برایشان در نظر گرفته شده که بتوانند فعالیت کنند. 

در این جلسه همچنین تعدادی از نمایندگان دستفروشان شاغل در روزبازار ها حضور داشتند و به طرح مشکلات خود پرداختند. حسین محبی، امین نیازی، ناصر ناصری و علی نجفی از جمله شاغلینی بودند که سالها سابقه حضور در روزبازار ها در مناطق مختلف را داشتند. 

دریافت وجوه اضافه بر اجاره بها غرف از سوی برخی از پیمانکاران، نبود زیر ساخت های مناسب در روز بازرها از جمله پارکینگ مناسب و سرویس های بهداشتی، بیمه نبودن فعالین در روز بازار ها، سپردن روز بازارها به بازارگردان از سوی پیمانکاران، مشخص نبودن تعرفه اجاره بهای غرف در روزبازارها در مناطق مختلف و نبود امنیت شغلی از جمله مشکلاتی بود که از سوی نمایندگان دستفروشان در روز بازار ها مطرح شد. 

یکی دیگر از مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان دستفروشان روز بازار ها این بود که زمین های روزبازار ها بعد از فعالیت کسبه و رونق پیدا کردن مدعی پیدا می کنند و این امر سبب شده دستفروشان نتوانند جای ثابتی به عنوان روز بازار داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید