سرگیجه هم نشانه ابتلا به ویروس کرونا است؟

کدخبر: ۳۸۶۹۳۹
اقتصادنیوز : سرگیجه به دلایل متعددی از جمله خستگی، کمبود آب بدن، افت سطح فشار خون یا عوارض جانبی برخی از داروها ممکن است در افراد احساس شود، اما این علامتی نیست که به راحتی نادیده گرفته شود.
سرگیجه هم  نشانه ابتلا به ویروس کرونا است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، سرگیجه به دلایل متعددی از جمله خستگی، کمبود آب بدن، افت سطح فشار خون یا عوارض جانبی برخی از داروها ممکن است در افراد احساس شود، اما این علامتی نیست که به راحتی نادیده گرفته شود.

در حال حاضر، متخصصان همچنین بر این باورند هر نوع سرگیجه غیرمعمول در جدول زمانی همه گیر کنونی نیز می تواند به معنای نشانه ای از ابتلا به کووید-19 باشد. آنچه عجیب است این است که برخلاف سایر علائم معمولی احساس سرگیجه یا ضعف جسمی می تواند نشانه هایی از حملات عصبی مرتبط با کووید-19 باشد. به گزارش ایندیاتایمز، در اینجا آنچه باید درباره این علامت احتمالی ابتلا به ویروس کرونا و علائم مربوط به آن بدانید آورده شده است. 

آیا سرگیجه از علائم ابتلا به ویروس کووید-19 است؟

نه سازمان بهداشت جهانی و نه هیچ مقام بهداشتی دیگر سرگیجه را به عنوان یک علامت ابتلا به ویروس کرونا معمولی مانند تب، سرفه خشک یا از دست دادن بویایی مرتبط نمی دانند. با این حال، با تکامل ماهیت ویروس و مشاهده علائم جدید تخریب شواهد قطعی وجود دارد که نشان می دهد سرگیجه نیز می تواند توسط ویروس ایجاد شود و اغلب به افرادی که ممکن است علائم دیگری نداشته باشند، حمله می کند. 

 همچنین باید توجه داشت علائمی مانند سرگیجه اغلب با عفونت های ویروسی، تب و بی حالی همراه است. برخی از متخصصان وجود دارند که احساس می کنند سرگیجه و علائم مرتبط با آن می توانند از نشانه های بالینی ناشی از کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی2 باشند. 

 مطالعه ای که در مجله گوش، حلق و بینی منتشر شده است، حاوی داده هایی بود که به همان اشاره داشت. در مجموع 141 مطالعه موردی مشاهده و مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج آن نشان می دهد در حالی که تمام 141 بیمار در طول عفونت خود از سرگیجه رنج می بردند، حداقل 3 بیمار به عنوان علامت اولیه ابتلا به ویروس کرونا خود سرگیجه را تایید کردند که بعدا علائم دیگر تنفسی را نیز تجربه کردند.

پزشکان نه تنها به افراد هشدار می دهند مراقب علائم غیر تنفسی باشند بلکه می گویند علائمی مانند سرگیجه نیز می تواند به عنوان علائم اولیه و غیر اختصاصی مرتبط با کووید-19 عمل کنند. 

سرگیجه چه حسی دارد؟

چشم پوشی از بروز سرگیجه ناگهانی و غیرمعمول ممکن است سخت باشد و مانند سایر علائم از نوع خفیف تا شدید متغیر است. برای برخی سرگیجه می تواند به عنوان سبکی سر، حرکت نامتعادل یا در مواردی حالت شدید سرگیجه ظاهر شود. اغلب مردم یک احساس چرخش غیرمعمول و غیر طبیعی را تجربه می کنند که می تواند نشانه سرگیجه و اختلال باشد. 

 یکی از دلایلی که احساس سرگیجه می توانند به ابتلا به ویروس کرونا در افراد مربوط باشد وجود بسیاری از عوارض شناخته شده ویروس است. همانطور که مطالعات موردی نگران کننده است در حال حاضر مدت هاست که مشخص شده است ویروس کرونا می تواند یک نشانگر کشنده برای مغز و سلول های عصبی باشد و باعث علائم ناخوشایند از جمله هذیان گویی، گیجی، از دست دادن حافظه، اختلال و بی نظمی، گیجی و سرگیجه می شود.

سرگیجه به ویژه ممکن است در صورت وجود التهاب قابل توجهی در عصب دهلیزی ایجاد شود که مسئول ارسال اطلاعات در مورد تعادل و هماهنگی به مغز شما است. هرگونه فرار در آنجا می تواند در برقراری ارتباط و همگام سازی مشکل ایجاد کند و فرد را دچار سرگیجه و عدم تعادل کند. 

 نه تنها کشف علائمی مانند این موارد مانند یک نشان هوشیارانه برای افراد عمل می کند بلکه متخصصان همچنین احساس می کنند بیماران مسن مستعد ابتلا به عوارض عصبی هستند و علائمی مانند اختلال و بی نظمی را تجربه می کنند، همچنین پزشکان احساس می کنند از آنجا که بیماران مسن علائم ویروس کرونا را مانند علائم افراد جوان تر نشان نمی دهند احتمال بروز سرگیجه، احساس افتادن و عدم تعادل در این گروه سنی بیشتر است. 

 در صورت بروز سرگیجه چه باید کرد؟

از آنجا که سرگیجه شدید با یا بدون ویروس کرونا نشانه آسیب عصبی است پزشکان اظهار می دارند هر گونه نشانه نگرانی از جمله غش و سرگیجه باید بلافاصله بررسی شود. نخست اگر سرگیجه شما به علت غیر ویروس کرونا ایجاد شده باشد به ویژه اگر در یک گروه پر خطر مانند حمله قلبی، کمبود آب بدن، مشکلات عصبی هستید، علت را بررسی و در نخستین فرصت با پزشک مشورت کنید.

آیا علائم هشدار دهنده دیگری برای جستجو وجود دارد؟

اگر شک دارید سرگیجه شما از علائم ابتلا به ویروس کرونا باشد باید به سرعت آزمایش دهید. از آنجا که عوارض عصبی اغلب با اشکال شدید ویروس کرونا همراه است نخستین مراقبت های پیشگیرانه می تواند به بهبود سریع تر کمک کند. بیماران در معرض خطر نیز باید مراقب علائمی مانند موارد زیر باشند:

حالت تهوع

غش کردن

ضربان قلب و نبض

استفراغ

سردرد

گیجی

همچنین اگر شما تب همراه با هذیان گویی را تجربه کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید