پیش بینی گلدمن ساکس از قیمت طلا در سال 2017

دلیل افزایش قیمت سکه در روزهای کاهش قیمت اونس جهانی

کدخبر: ۱۵۴۵۵۷
در حالی که قیمت اونس جهانی طلا به زیر 1200 دلار سقوط کرده است اما در بازار تهران قیمت سکه در دو روز اول این هفته روند افزایشی داشت. با وجود تداوم ریزش طلای جهانی، اما رشد نرخ دلار و تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، مانع از ریزش سکه است. اونس طلای جهانی در هفته اخیر با عبور از کف 1200 دلاری به کمترین سطح در 9 ماه و نیم اخیر (1177 دلار) رسید. تداوم فشار بر اونس طلا با نزدیک شدن به نشست 13-14 دسامبر فدرال رزرو محتمل است. در بازار ارز نیز با عبور از سطح 3700 تومانی روند صعودی دلار تشدید شد و دلار در 5 روز معاملاتی اخیر رشد 4/ 2 درصدی را ثبت کرد. با وجود افت بیش از 130 دلاری طلا، اما تمایل معامله‌گران برای حمایت از سکه، در 12 روز معاملاتی اخیر حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از 40هزار تومان حفظ کرده است.
دلیل افزایش قیمت سکه در روزهای کاهش قیمت اونس جهانی

اونس طلای جهانی با افت هفتگی 2 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی و به قیمت 6/ 1183 دلار معامله شد. تداوم نوسان شاخص دلار در سقف 13 سال و نیم اخیر با فشار بر طلا و شکستن سطح حمایتی 1200 دلاری اونس طلا را به کمترین سطح در 9 ماه و نیم اخیر رساند. انتشار صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو با تقویت احتمال (نزدیک به 100 درصد) افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست 13-14 دسامبر، عامل فشار بر اونس طلا شد. همچنین رشد بازارهای سهام نیز کاهش تقاضای محافظه کارانه طلا را رقم زد. علاوه بر این در صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو، چشم انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره نیز در سال‌های آتی تقویت شده است. اما رشد تقاضای فیزیکی طلا از سوی آسیا در قیمت‌های کنونی می‌تواند تا حدی از اونس طلا حمایت کند.

طلا روز چهارشنبه تحت فشار جزئیات صورت‌جلسه نشست نوامبر بانک مرکزی آمریکا و قدرت دلار و همچنین گزارش میزان سفارش کالاهای بادوام بود، اما یک عامل فنی مهم نیز روند آن را به طرز قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار داد. اونس در برخی از مقاطع هفته گذشته به مرز 1200 دلار نزدیک شده بود و این مرز به‌عنوان مرز حمایتی عمده‌ای قرار گرفته بود. با وجود این، دوشنبه این مرز شکست تا دست کاهشی‌های بازار باز شود. گزارش کالاهای بادوام، علاوه‌بر طلا، ارزها و اوراق قرضه را هم تحت تاثیر قرار داد. بر اساس این گزارش، میزان سفارش‌ کالاهای بادوام آمریکا در ماه اکتبر 8/ 4 درصد افزایش داشته است، رقمی که بسیار بهتر از انتظارها بود. این داده احتمال انقباض پولی در آمریکا را تشدید می‌کند. به همین دلیل بود که متن مذاکرات نشست قبلی کمیته سیاست‌گذار پولی بانک مرکزی آمریکا چندان بازارها را تکان نداد. این صورت‌جلسه نشان می‌دهد اعضای کمیته در کل از روند احیای اقتصاد ایالات متحده راضی هستند و از رشد نرخ‌های بهره در نشست دسامبر حمایت می‌کنند. چهارشنبه بازارهای سهام آمریکا شاهد سودگیری معامله‌گران بودند. خبر دیگر اینکه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر احتمال ممنوعیت واردات طلا در هند برای مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی. روند اول به نفع طلا و خبر دوم علیه طلا کار کردند. همزمان نفت خام اندکی تضعیف شد تا عامل کاهشی دیگری هم در بازار طلا وجود داشته باشد.

در همین حال موسسه مالی گلدمن ساکس پیش بینی خود را از روند قیمت طلا در سال 2017 میلادی ارائه کرد. این پیش بینی حاکی از آن است که از دید کارشناسان گلدمن ساکس ، روند قیمت اونس جهانی طلا در ابتدای سال 2017 افزایشی خواهد بود. بر اساس این پیش بینی قیمت هر اونس طلا نیز در بازار لندن در سه ماه نخست سال آینده به 1280 دلار خواهد رسید و در سه ماه دوم اونس در همین سطح باقی خواهد بود ولی در سه ماه سوم به کمتر از 1265 دلار کاهش خواهد یافت و تا سه ماه پایانی 2017 نیز به کمتر از 1250 دلار کاهش می یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید