افزایش مصرف آب در تهران

کدخبر: ۲۹۹۸۷۶
اقتصاد نیوز: احمد نسب گفت: بنابر آمار در تاریخ ۲۵ مرداد، ۳ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۹۱ متر مکعب آب مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به ۲ سال گذشته فزونی یافته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا احمد نسب قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران  با انتقاد از رشد بی رویه مصرف آب اظهار کرد: بنابر آمار در تاریخ ۲۵ مرداد، ۳ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۹۱ متر مکعب آب مورد استفاده قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد رشد داشته است.

او با اشاره به اینکه حجم مصرف آب نسبت به ۲ سال گذشته فزونی یافته است، افزود: در تاریخ ۲۵ مرداد ۹۷، ۳ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۱۵۱ متر مکعب و سال ۹۶، ۳ میلیون و ۲۱۴ هزار مترمکعب آب در شهر تهران استفاده شده که بنابر آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۴ هزار متر مکعب و سال ۹۶، ۱۳۷ هزار متر مکعب مصرف فزونی یافته است.

احمد نسب با اشاره به اینکه رشد فزونی مصرف آب بیانگر برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی است، بیان کرد: بنابر آمار در تاریخ ۲۵ مرداد ۹۸، ۷۰.۴ درصد از آب‌های سطحی و ۲۹.۶ درصد آب‌های زیر زمینی مورد استفاده قرار گرفته است، در حالیکه مصرف بالای ۲۵ درصد از آب‌های زیرزمینی به معنای پیشخور کردن منابع آبی از نسل‌های آینده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست، اظهار کرد: براین اساس صرفه جویی، اصلاح و بازسازی شبکه ها، نصب کنتور‌های هوشمند برای مشخص کردن دبی مصرف آب و تنظیم فشار شکن‌های شبکه آب را از جمله راهکار‌های مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی دانست.

او از بهبود میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: این در حالی است که به سبب افزایش مصرف از آب‌های سطحی و زیر زمینی از مردم تقاضا داریم که همچنان مدیریت مصرف را رعایت کنند.

احمد نسب مجموع حجم ذخایر آب پشت سد‌ها را ۱۰۹۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: براین اساس ذخایر آب سد کرج ۱۷۴ میلیون متر مکعب، لار ۲۳۹ میلیون متر مکعب، لتیان ۷۰ میلیون متر مکعب، طالقان ۳۷۶ میلیون متر مکعب و ماملو ۲۳۴ میلیون متر مکعب است.

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب درباره آخرین وضعیت بارندگی در حوزه آبریز سد‌ها از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ گفت: از ابتدای سال آبی تا ۲۵ مرداد، متوسط بارندگی در حوزه آبریز سد کرج ۵۵۸ میلی متر، طالقان ۳۷۶ میلی متر، لتیان ۵۵۰ میلی متر، لار ۸۳۹ میلی متر و ماملو ۳۲۱ میلی متر بوده است.

او مجموع میزان بارندگی از ابتدای مهر تا ۲۵ مرداد در تهران را ۳۱۸.۵ میلی متر اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کمبود منابع آب‌های زیرزمینی به سبب برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی طی ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر جبران نشده است به عبارت دیگر با یکسال بارندگی مناسب، این سفره‌ها مجدد تغذیه نمی‌شود و بازگشت به حالت نرمال، حداقل نیازمند بارندگی مناسب در چند سال متوالی است.

احمد نسب در پایان با اشاره به اینکه منابع آب‌های سطحی پایدار نیست، تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن ایران روی کمربندی خشک و نیمه خشک، همچنان برای تامین آب مورد نیاز تهران دغدغه داریم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید