بازارها چشم انداز رشد تورم؛

شاخص بورس در مدار صعود /خریدها اشباع می شود؟

کدخبر: ۴۳۶۵۰۶
اقتصادنیوز: با ارزیابی توان سمت تقاضا در بازار سهام، شاخص بورس با صعودی شدن شاخص همسو و همگام است.
شاخص بورس در مدار صعود /خریدها اشباع می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در روز نخست در هفته دوم شهریور با ثبت رشد 1.6 درصدی دوباره عزم خود را جزم کرده تا کم کم ورود به کانال جدید را حتمی کند. با این وصف همانطور که برآوردها نشان داد، توان خریداران در سمت تقاضا در مختصات فعلی همچنان پُرتوان ارزیابی میشود.

با تداوم جریان ورودی پول حقیقی ها و همزمان 10 برابر شدن تعداد نمادهای دارای صف خرید نسبت به نمادهای دارای صف فروش، سمت تقاضا تقویت شده و این در حالی است که همزمان با تراز مثبت سهام، تراز صندوق درآمد ثابت ها همچنان منفی است و نشانه های مثبتی برای ورودی جریان پول در بازار سهام ارزیابی میشود.

البته سرانه خرید حقیقی ها نسبت به سرانه فروش حقیقی ها نیز همچنان با شکاف بالایی روبه روست. معاملات خُرد در معاملات شنبه دوباره با رکوردشکنی روبه رو شد و این در حالی است که در مختصات فعلی، ممکن است موج اقبال به بازار سهام دوباره از سر گرفته شود.

سمت تقاضا در هر دو طیف شاخص سازان و نمادهای کوچک فعلا پُرتوان و البته اقبال بورس بازان به کوچکترهای بازار بیشتر شده است. در این میان با تقویت سمت تقاضا و برتری بر عرضه، شاخص نیز خود را برای ورود به کانال 1.6 میلون واحد آماده میکند. البته در صورت اصلاح شاخص، سناریوی مقاومت شاخص در محدوده نیمه کانال 1.5 میلیون واحد برآورد میشود.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان میدهد فعلا مولفه های رشد بازار همچون تغییرات نرخ ارز، قیمت بسته شدن کامودیتی ها (در روز تعطیلی بازارهای جهانی) و سیاست های حمایتی بازار سرمایه با صعودی شدن شاخص هموست. اگرچه سناریوی اصلاح شاخص هم برآورد فعالان و تحلیلگران بازار سهام است.

نگاه کارشناس | هیجان و خرید اشباع شد

  • امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه

شاخص‌کل در کانال 1.5 میلیون واحد به راحتی پیش می‌رود و یکشنبه یا دوشنبه به محدوده 1.6 میلیون واحد می‌رسد که مقاومت مهمی به حساب می‌آید، چه آن که سال گذشته نیز رئیس دفتر رئیس‌جمهور به این ناحیه اشاره کرده بود!

اندیکارتورها همچنان بر هیجان و اشباع خرید تاکید دارند و شاخص‌کل هم‌وزن نیز در آستانه مقاومت مهمی قرار دارد. با این حال دلار همچنان در حال پیشروی است و به دنبال آن دیگر بازارها هم صعودی هستند.

نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که بازارها به دلیل شرایط خاص اقتصادی (کسری بودجه، منابع اندک ارزی، سنگینی تحریم‌ها و...) و چشم انداز رشد تورم در ماه‌های پیشرو، در حال صعود است. در این شرایط ترس و طمع، بازارها را هدایت می‌کند. با کوچکترین المان نزولی در بازار دلار، دومینوی روند کاهشی در دیگر بازارها به وقوع خواهد پیوست.

 

  • تابلوی بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید