مروری بر روزنامه‌های 27 آذر 1399

نظر حاج قاسم درباره برجام/ بازنده پنهان جهش مسکن

کدخبر: ۳۷۹۶۹۷
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های 27 آذر 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحات اول آنها آغاز می‌کنیم.
نظر حاج قاسم درباره برجام/ بازنده پنهان جهش مسکن

به گزارش اقتصادنیوز بیانات آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مقام‌معظم رهبری سوژه مشترک اکثر روزنامه‌های امروز بود.

آفتاب‌یزد وسیاست روز به نقل از رهبری آورده است: رفع تحریم دست دشمن است، اما خنثی کردنش دست ماست. کاروکارگر،شرق، شهروند و ابتکار این جمله را تیتر کرده است: اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم. اطلاعات این جمله رهبری را برجسته کرده است: شهید سلیمانی باحیات وشهادت خود استکبار را شکست داد.ایران ارگان دولت هم نوشته ااست: تحریم‌ها را باید عزتمندانه برطرف کرد.جوان هم این تیتر را برگزیده است: بروید دنبال بی‌اثرکردن تحریم‌ها.حمایت ارگان قوه قضائیه این جمله رهبری برگزیده است: وعده اشرار قابل اعتماد نیست. دنیای اقتصادنیز نوشته است: روش مواجهه با تحریم‌ها. وطن امروز هم تیتر زده است: اتمام حجت

آرمان‌ملی به نقل از محمدسلامتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب تیتر زده است: اصلاح‌طلبان نیروهای اصلی را با صداقت به میدان بیاورند.

در ادامه گزیده برخی از اهم مطالب روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم

آفتاب‌یزد؛ طرح موفق کانادا در ایران تکرار می‌شود؟

آفتاب یزد عنوان اصلی صفحه اول خود را به مالیات بر خانه‌های خالی اختصاص داده است. این روزنامه می‌نویسد: سرانجام روز گذشته شورای نگهبان مصوبه اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی (ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم) را که ۱۵ مرداد ماه امسال در مجلس تصویب شده بود، پس از دو بار رفت و برگشت، تایید و برای ابلاغ به دولت، به مجلس ارسال کرد و پیش‌بینی می‌شود که ظرف هفته آینده، قانون مذکور به دولت و سپس از سوی رئیس جمهوری به وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد برای اجرا ابلاغ شود. این در حالی است که در قانون بودجه امسال (۹۹) و همچنین در لایحه بودجه سال آتی (۱۴۰۰) مالیات بر خانه‌های خالی ذکر شده است به گفته کارشناسان این ابزار و پایه مالیاتی مهم، می‌تواند در صورت اجرای صحیح، به بهبود بازار مسکن و افزایش عرضه واحدهای مسکونی خالی از سکنه و احتکار شده منجر و اجاره بها و همچنین قیمت مسکن را کنترل یا حتی کاهش دهد. اگرچه کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار مسکن باید چه در بخش تولید و ساخت و ساز و چه در بخش خرید و فروش، کاملاً در دست بخش خصوصی باقی بماند و دولت‌ها دخالتی در این بازار نداشته باشند، اما بخش مهمی از کارشناسان هم معتقدند دولت‌ها در سراسر دنیا بدون دخالت در حوزه‌های مذکور، با استفاده از دو بازوی نظارتی «مالیات بر عایدی سرمایه» و «مالیات بر خانه‌های خالی»، در بازار مسکن مداخله غیر مستقیم دارند.

به این صورت که دولت‌ها با وضع و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، از سفته بازی، خرید و فروش‌های مکرر، ورود دلالان، ساخت واحدهای مسکونی لوکس برای حفظ ارزش پول و... جلوگیری می‌کنند و با قانون مالیات بر خانه‌های خالی، از خالی ماندن واحدهای مسکونی با هدف افزایش قیمت آن، جلوگیری کرده و به این شکل در بازار مسکن مداخله غیر مستقیم دارند.

رضا مختاری، کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار «آفتاب یزد» در خصوص نهایی شدن اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: عدم توفیق اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در ایران تابه امروز در حالی است که در بسیاری از کشورها، دولت‌ها با اجرای این قانون توانسته‌اند بخش مهمی از واحدهای مسکونی خالی را روانه بازار کرده است یادآور می‌شود: به عنوان مثال گفته می‌شود دولت محلی ونکوور روی خانه‌های خالی از سال ۲۰۱۷، مالیات ۱.۲۵درصدی گذاشته و از آن زمان تا کنون، ۳۰ هزار خانه خالی وارد بازار شده‌اند که ۱۱هزار واحد آن، به بخش اجاره راه یافته اند؛ این تصمیم مقامات بزرگترین شهر کانادا، علاوه بر آنکه باعث پایین آمدن اجاره‌بها شده، ۱۹درصد قراردادهای اجاره مسکن بلندمدت را هم افزایش داده است؛ ضمن اینکه قرار است شهرداری پایتخت سابق کانادا، تا تابستان ۲۰۲۱، این مالیات را تا ۳ درصد افزایش دهد. هر چند که در زمان وزارت عباس آخوندی در راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان این وزارت خانه لایحه‌ای به دولت پیشنهاد داد که بر اساس آن، اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از دولت مرکزی (سازمان امور مالیاتی) به دولت‌های محلی و شهرداری‌ها واگذار شده و برای آنکه شهرداری‌ها، انگیزه لازم در اجرای آن را داشته باشند، بخشی از درآمد حاصله به این نهادهای عمومی داده شود که این پیشنهاد اگرچه به دلیل داشتن دیتابیس مناسب در شهرداری‌ها از تعداد پروانه‌های ساختمانی و پایان کارهای صادره در هر سال، قابلیت اجرا داشت، اما در کمیسیون اقتصاد دولت با موافقت روبه رو نشد.

AftabYazd

 

وطن‌امروز؛ ترور شهید فخری زاده نباید بهانه‌ای برای تضعیف نهاد‌های اطلاعاتی شود

وطن امروز در گزارشی با بیان فهرست اقدامات نیروهای امنیتی در یک سال اخیر به ماجرای ترور دانشمند هسته‌ای پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: نهاد‌هایی که تنها در حدود یک سال گذشته توانسته‌اند ضمن خنثی‌سازی ده‌ها اقدام تروریستی و خرابکارانه و دستگیری یا معدوم‌سازی عناصر تروریست و خرابکار و کشف چندین باند فساد و قاچاق و دستگیری چندین عنصر نفوذی و جاسوس، برخی عناصر کلیدی گروهک‌های تروریست و برانداز مثل جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی تندر و حبیب اسیود، از سرکردگان گروهک تروریست النضال را دستگیر و به داخل کشور منتقل نمایند. همچنین نیما زم سرکرده کانال ضدانقلابی آمدنیوز نیز دستگیر شده و عمر شاهوزهی سرکرده گروهک تروریستی جیش‌العدل در خارج از کشور به هلاکت رسید. این در حالی است که متأسفانه این عناصر ضدانقلابی معمولاً تحت حمایت و پشتیبانی سرویس‌های جاسوسی کشور‌های بیگانه بوده و حفاظت نیز می‌شدند. اهمیت جهاد خاموش نهاد‌های اطلاعاتی کشور و سربازان گمنام آن زمانی روشن‌تر می‌شود که به سابقه، توان، همکاری و هم افزایی سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی جبهه مقابل در این جنگ اطلاعاتی که شامل کشور‌های امریکا، چند کشور اروپایی، رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های عربی و حتی همسایگان غیرعرب کشورمان توجه داشته باشیم. سرویس‌هایی که نه تنها هیچ محدودیتی در دسترسی به تجهیزات پیشرفته جاسوسی و نفوذ ندارند، بلکه مقید به هیچ ضابطه و اصل اخلاقی نبوده و با برخورداری از زدوبند‌های حرفه‌ای دارای حاشیه امن و سپر‌های حفاظتی مطمئن نیز می‌باشند.از این رو وقایعی، چون ترور شهید فخری زاده، گرچه یک خسارت و ضربه امنیتی سنگین است که باید عبرت‌آموز بوده و ضرورت آسیب شناسی و شناخت ضعف‌ها و خلأ‌های امنیتی را با یادآوری می‌کند، اما نباید به بهانه‌ای برای عقده‌گشایی، متهم‌سازی و تضعیف نهاد‌های اطلاعاتی و بی‌انصافی نسبت به مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنامی شود که برای تأمین امنیت کشور و مقابله با توطئه‌ها، خیانت‌ها و جنایت‌های هدف‌گذاری شده درجنگ اطلاعاتی پرشدت علیه کشورمان مقتدرانه، اما مظلوم، غریبانه و بدون نام و نشان به فداکاری و ایثار مشغول هستند.

VatanEmruz

کیهان ؛نظر حاج قاسم درباره برجام

کیهان در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری مدیر مسئول خود مدعی شدکه شهید قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس با برجام مخالف بوده است. در بخشی از این نوشته آمده است:  حضرت آقا به وضوح از امید بستن به آمریکا و ادامه مذاکره نهی کرده و آن را امیدی واهی معرفی می‌فرمایند. «برای درست شدن آینده کشور به وعده‌ این و آن اعتماد نکنید، این توصیه‌ به مسئولین است. این وعده‌ها وعده‌ خوبان نیست، وعده‌ بَدان و اشرار است امّا آن هم از هر صد‌تایش یکی وفا نکند! دشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البتّه] این فقط مال ترامپ نیست که حالا مثلاً فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملّت ایران بدی کرد».متاسفانه برخی از دولتمردان علی‌رغم دشمنی‌های آشکار آمریکا و عهد‌شکنی‌های پی‌در‌پی آن، اظهاراتی بر زبان و قلم دارند که نشان می‌دهد هنوز از خسارت‌های فراوان مذاکره با آمریکا که تحمیل فاجعه برجام از جمله آنهاست عبرت نگرفته‌اند و اصرار دارند نظر بایدن علیه ایران اسلامی و از جمله برجام را متفاوت از ترامپ معرفی کنند! و این درحالی است که ترامپ پس از آن از برجام خارج شد که پیشنهادش برای گنجاندن صنایع موشکی و محدودیت حضور کشورمان در منطقه از سوی ایران پذیرفته نشد و اکنون بایدن باز بازگشت به برجام را مشروط به همان شرط‌هایی می‌داند که ترامپ مطرح کرده بود. و بالاخره امید است کسانی که هنوز خواب مذاکره با آمریکا را می‌بینند و به گفته شهید بزرگوارمان حاج قاسم سلیمانیمتوجه نیستند که هدف نهایی و اصلی برجام براندازی ایران اسلامی است، هشدار داد که در پی آب به سراب نروند.

KayhanNews

خراسان؛ پرداخت حقوق یا نواختن بوق؟!

خراسان در گزارش اصلی خود نوشت: پیشنهاد وزارت بهداشت برای به صدا در آمدن بوق ها و زنگ ها در بزرگداشت روز پرستار با گلایه پرستاران و تکرار مطالبات شان همراه شد. این روزنامه نوشته است:«خواهشمند است در راستای قدردانی از پرستاران و مدافعان سلامت این مرز و بوم، در تاریخ شنبه 29/09/1399 در اقدامی نمادین راس ساعت 20، سوت قطارها و کشتی‌ها و زنگ کارخانجات و صنایع به صدا درآید»؛ کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، تصور می‌کرد این اقدام نمادین و به صدا درآمدن بوق‌ها و زنگ‌ها به احترام پرستاران، مورد استقبال جامعه پرستاری قرار می‌گیرد اما ورق برگشت و موجی از انتقادها به سوی او روانه شد. هرچند مطمئنا این بوق‌ها و زنگ‌ها، تنها برنامه وزارت بهداشت در گرامیداشت روز پرستار نیست و فقط یک پیشنهاد و اقدام نمادین همچون دیگر نقاط دنیاست، اما پرستاران آن‌چنان دل پُری از مسئولان وزارت بهداشت دارند که با این‌گونه تجلیل‌های ظاهری، داغ‌شان تازه می‌شود و دردشان بیشتر.

نامه دکتر جهانپور که طبق تاریخ درج‌شده روی آن، 25 آذر نوشته شده است، در صفحه اینستاگرامی خانه پرستار بازنشر شد و کامنت‌های گلایه‌آمیز بسیاری به همراه داشت؛ هم گلایه‌های جدی و هم گلایه‌هایی با طنز تلخ:

* میخوان برای پرستاران سوت بزنن، دستشون درد نکنه. پرستاران هم برای امرار معاش، پیش بقال و صاحب‌خونه و قصاب، سوت میزنن.

* شما همسان‌سازی حقوق پرستاران شرکتی رو انجام بدین، ما شب و روز سوت بلبلی می‌زنیم.

* کارانه‌ها رو پرداخت کنید ما خودمون از خوشحالی سوت می‌زنیم.

khorasannews

دنیای اقتصاد؛ بازنده پنهان جهش مسکن

«دنیای‌اقتصاد» از صعود و سقوط «سود سفته‌بازی» و «عایدی خانه‌سازی» طی سه سال گزارشی تهیه کرده است. این روزنامه نوشته است:عصر جهش قیمت‌ها طی دست‌کم یک‌سال‌ونیم اخیر همان‌طور که در بازارهای مختلف فقط یک برنده داشت در بازار مسکن نیز باعث شد دو گروه اصلی، بازنده بزرگ حباب ملکی شوند و یک گروه «نفع کامل» ببرد. بررسی‌ها درباره پیامدهای حباب مسکن طی دوره اخیر نشان می‌دهد با جهش تند قیمت زمین و مسکن در تهران از سال ۹۷، «سود سفته‌بازی» از «عایدی خانه‌سازی» سبقت گرفت. تا پیش از این، همواره حاشیه سود سرمایه‌گذاران ساختمانی بیشتر از سود سفته‌بازهای ملکی بود. اما روند این دو شاخص که از سال ۸۵ تا کنون محاسبه شده است، مشخص می‌کند عصر متفاوت رونق و رکود معاملات مسکن در این دوره -جهش بی‌سابقه قیمت مسکن به لحاظ میزان و مدت زمان رشد و رکود بی‌سابقه معاملات خرید- سبب شد هم سمت عرضه و هم سمت تقاضا به عنوان گروه‌های اصلی بازار ملک بازنده این وضعیت شوند. سفته‌بازها اما با موج‌سواری روی تورم ملکی ناشی از «انتظارات تورمی» و دیگر عوامل بیرونی، سود بی‌سابقه کسب کردند. این روزنامه در ادامه نوشته است: آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد عایدی سفته‌بازهای ملکی در پاییز امسال به ۱۱۲ درصد رسید، این درحالی است که در همین مقطع عایدی سازنده‌ها، معادل ۳۵ درصد ثبت شد. سودی که سازنده‌ها با تکیه بر افزایش قیمت نهاده‌های تولید می‌توانستند افزایش دهند اما بازار به‌دلیل کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان کشش افزایش بیشتر قیمت‌های پیشنهادی را نداشت.بنابراین علاوه بر نمای اول ویرانی جهش قیمت مسکن که بر کاهش قدرت خرید خانوارها متکی بود و منجر به خروج آنها از بازار شد، نمای دیگر و پنهان این ویرانی به ضرر قابل‌توجه سازنده‌‌ها منجر شده است. ضرری که در نگاه اول چندان مشخص نیست و نیاز به بررسی دقیق آمارها دارد. به این ترتیب سازنده‌ها دو ضربه اصلی را از جهش و التهاب قیمت‌ها خوردند. از یکسو حاشیه سود آنها در پروژه‌های ساختمانی ناشی از افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید به‌شدت افت کرد و از سوی دیگر به‌دلیل کاهش معنادار قدرت خرید سازنده‌ها که هم‌اکنون به کمتر از ۱۰ مترمربع رسیده است، بازار معاملات واحدهای مسکونی در شهر تهران به‌شدت کساد شد.

DonyayeEghtesad

  • AbrarNews
  • AbrarSport
  • Afkar
  • AftabYazd
  • ArmanMeli (1)
  • AsreIranian
  • DonyayeEghtesad
  • Ebtekaar
  • Ettelaat
  • Footballs
  • Ghods
  • Hemayat
  • Iran
  • IranSport
  • Javan
  • JomhouriEslami
  • KarvaKargar
  • KayhanNews
  • khorasannews
  • MardomSalari
  • NesfeJahan
  • Resalat
  • Shahrvand
  • Shargh
  • SiasatRuz
  • VatanEmruz
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید