نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 24 آذر آغاز هر دهه

معاملات دلار در بازار تهران متوقف شد / ایران طرح عظیم «مس سرچشمه» را راسا اجرا می‌کند

کدخبر: ۳۷۸۹۴۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات24 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: بهره‌برداری از میدان گازی پارس‌جنوبی آغاز می‌شود/سرانه مصرف کفش از 4.2 به2.5جفت کاهش یافته است/ با 30 میلیون در پایتخت صاحبخانه شوید
معاملات دلار در بازار تهران متوقف شد / ایران طرح عظیم «مس سرچشمه» را راسا اجرا می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

24 آذر 1350؛ معاملات دلار در بازار تهران متوقف شد

کاهش ارزش دلار در برابر افزایش نرخ سایر ارزها که دیشب برای اولین بار از جانب نیکسون، رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین ملاقاتش با پمپیدو، رئیس‌جمهوری فرانسه در «آزور» عنوان شد، از همان ساعات اولیه در محافل پولی و بانکی ایران در سطح وسیعی مورد بررسی قرار گرفت.

مقامات بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و بانک ملی ایران برای برررسی کاهش ارزش برابری دلار و افزایش نرخ سایر ارزها جلسات طولانی با کارشناسان امور پولی و مالی خود داشتند. ولی به علت نامشخص بودن میزان کاهش ارزش دلار همچنین افزایش سایر ارزهای محکم کشورهای صنعتی جهان احتمالا نتایج کلی جلسات مقامات پولی و بانکی کشور بعد از اعلام میزان کاهش ارزش دلار که انتظار می‌رود تا 19 دسامبر (28 آذر) روشن گردد، معلوم خواهد شد. براساس توافقی که حاصل شده، روزهای 17 و 18 دسامبر (جمعه 26 و شنبه 27 آذر) برای روشن شدن میزا کاهش ارزش دلار و افزایش برابری نرخ سایر ارزها جلساتی در واشنگتن تشکیل می‌شود.

انعکاس تصمیم نیکسون – پمپیدو در بازار آزاد ارز و طلا اثر فوری گذاشت و از صبح امروز خرید و فروش دلار متوقف شد و نوساناتی در قیمت لیره انگلیس، مارک آلمان غربی فرانک فرانسه و سوئیس گذاشت و قیمت این ارزها ترقی کرد.

افزایش قیمت لیره انگلیس چشمگیر بود و هر لیره 1.5 تا دو ریال افزایش یافت. قیمت فروش ارزهای عمده در بازار آزاد بدین شرح بود: لیره انگلیس 198 ریال، مارک آلمان غربی 23.75 ریال، فرانک فرانسه 14.60 ریال و فرانک سوئیس 14.90 ریال.

در نرخ خرید و فروش دلار تغییری داده نشده، ولی معاملات آن متوقف بود نرخ خرید هر دلار 77.5 ریال ریال و نرخ فروش آن 78 ریال بود.

خبر دیگر اینکه پس از انتشار اخبار مربوط به تصمیمات پولی جدید «آزور» بورس پاریس تعطیل شد و دلار خریداری پیدا نکرد. مقامات اقتصادی فرانسه نتایج تصمیمات پولی «آزور» را بسیار «امیدوارکننده»، «نیک» و «ثمربخش» خواندند.

در بازارهای بورس اروپای لندن تنزل ارزش برابری دلار از دیگر پایتخت‌های مهم جهان شدیدتر بود. در لندن بانک انگلیس دست به تلاش‌های وسیعی زد تا نگذارد سطح برابری پوند از 2.5191 لیره پایین‌تر رود.

دولت انگلیس و آلمان هنوز درباره تصمیم نیکسون و پمپیدو اظهارنظر رسمی به عمل نیاورده‌اند.

وزیر دارایی فرانسه در پاریس گفت: پیشرفت‌های مربوط به حل بحران پولی بین‌المللی درست آن‌طور که موردنظر و خواست فرانسه است، به‌عمل می‌آید.

ایران طرح عظیم «مس سرچشمه» را راسا اجرا می‌کند

امروز اعلام شده که به فرمان شاهنشاه آریامهر طرح بهره‌برداری از معدن بزرگ مس سرچشمه راسا توسط ایران و بدون مشارکت خارجی به موقع اجرا خواهد شد.

هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد ضمن اعلام این خبر توضیح داد که پس از مطالعات زیاد و مذاکرات مبسوطی که با شرکت‌ها و موسسات که با شرکت‌ها و موسسات بزرگ خارجی به‌منظور اکتشاف و بهره‌برداری از معدن مس سرچشمه صورت گرفت، دولت به این نتیجه رسید که با توجه به اهمیت فوق‌العاده این معدن و ذخایر عظیم آن و عدم توانایی بخش خصوصی به اجرای این طرح سنگین، مصلحت در این است که بهره‌برداری از این معدن را مستقیما و بدون مشارکت خارجی با اجرای یک طرح صد درصد ایرانی در دست گیرد.

وزیر اقتصاد همچنین گفت که اجرای این طرح مهم به دست شرکتی که به‌زودی به این منظور از طرف دولت تاسیس خواهد شد، صورت خواهد گرفت. این شرکت در دوره انجام عملیات ساختمانی برای آماده کردن معدن «سرچشمه» حدود چهار هزار نفر و از آغاز بهره‌برداری تقریبا 2500 نفر کارشناس، کارمند و کارگر خواهد داشت.

هزینه اجرای این طرح به‌طور تقریب 350 تا 400 میلیون دلار برآورد شده که از منابع داخلی و خارجی تامین خواهد شد. بهره‌برداری از معادن مس سرچشمه در حدود 4 سال پس از شروع عملیات ساختمانی آغاز خواهد شد.

24 آذر 1360؛ ورود 121 هزار گردشگر به ایران

آمار جهانگردی خارجی ایران و خروج ایرانیان از کشور طی 6 ماه اول سال 1360 توسط قسمت آمار دفتر جهانگردی وزارت ارشاد و اسلامی اعلام شد.

از مجموع 121 هزار و 938 نفر اتباع بیگانه که طی 6 ماه اول سال 1360 به کشور جمهوریر اسلامی ایران سفر کرده‌اند 110 هزار و 73 نفر آنان (90.3 درصد نسبت به مجموع) جهانگرد بوده‌اند که در مقام مقایسه با تعداد 93 هزار و 652 نفر جهانگرد وارده طی 6 ماه اول سال 1359 افزایش معادل 17.5 درصد داشته است.

24 آذر 1370؛ خطوط کشتیرانی بین ایران و سودان ایجاد می‌شود

مذاکرات بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و سودان دیشب در خارطوم پایان یافت.

ریاست هیات ایرانی در این مذاکرات را عبدالحسین وهاجی، ‌وزیر بازرگانی و ریاست هیات سودانی را ابراهیم عبدالله وزیر بازرگانی آن کشور برعهده داشتند.در این مذاکرات ایجاد خطوط کشتیرانی بین دو کشور و گسترش ارتباطات مخابراتی و تاسیس اتاق مشترک بازرگانی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

براساس توافق به عمل آمده یک هیات سودانی به‌زودی برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی به ایران سفر خواهد کرد. هفته آینده دو کشتی ایرانی حامل ماشین‌آلات راهسازی وارد بندر «پوت» سودان خواهد شد.

24 آذر 1380؛ بهره‌برداری از میدان گازی پارس‌جنوبی فردا آغاز می‌شود

مهندس اسدالله صالحی‌فروز، مدیر شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد: طبق توافق به عمل‌ آمده با شرکت توتال فینا الف فرانسه قرار بود فاز دوم و سوم از امروز به بهره‌برداری برسد، ولی به‌دلیل اینکه آب داخل لوله که برای تست لوله‌ها استفاده می‌شود هنوز تخلیه نشده است، این طرح عملا از فردا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

صالحی‌فروز ادامه داد: در روزهای نخست از سه حلقه چاه، حداکثر 360 میلیون فوت مکعب در روز گاز برداشت می‌شود که این میزان تا 22 بهمن سال‌جاری به روزانه 500 میلیون فوت مکعب خواهد رسید.

وی گفت: این گاز پس از انجام مراحل تصفیه وارد شبکه سراسری شده و مورد استفاده در داخل و همچنین برای صادرات قرار خواهد گرفت.

دور جدید مذاکرات تجاری ایران و اتحادیه اروپا

دور جدید مذاکرات تجاری ایران با اعضای اتحادیه اروپایی به‌زودی آغاز خواهد شد. محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی 13 نفر از دانش‌آموختگان دوره عالی مذاکرات تجاری بین‌الملل گفت: از امروز جمهوری اسلامی ایران نمایندگان توانایی برای مذاکره تجاری با اتحادیه اروپایی و نیز آغاز مذاکرات پروتکل الحاقی به سازمان جهانی تجارت خواهد داشت که این نمایندگان با آگاهی از حقوق و قوانین بازرگانی و با اتکا به ارزش‌های فرهنگی و مذهبی از حقوق ملی ایران در مذاکرات دفاع خواهند کرد.

سرانه مصرف کفش از 4.2 به 2.5جفت کاهش یافته است

سرانه مصرف کفش در کشور از4.2 جفت در سال به 2.5 جفت در سال کاهش رسیده است. محسن معصومی، رئیس جامعه صنعت کفش ایران در جریان بازدید خبرنگاران از یک واحد تولید کفش گفت: به‌دلیل رکود اقتصادی مردم ترجیح می‌دهند کمتر کفش مصرف کنند.

وی گفت: به همین دلیل بسیاری از ظرفیت‌های تولید کفش در کشور بلااستفاده مانده است؛ به‌طوری‌که این واحد تولیدی اکنون با حدود 20 درصد ظرفیت کار می‌کند.

وی هزینه تلوید بالا در کشور را یکی از علل عدم حضور صنعت کفش ایران در بازارهای جهانی دانست و افزود: ضعف فناوری در مورد تولید چرم مرغوب ازجمله دیگر علل ناچیز بودن میزان صادرات کفش است.

24 آذر 1390؛ سقوط 140 دلاری طلا

هفته جاری را باید هفته سیاه بازارهای طلا توصیف کرد. هفته‌ای که طلا طی سه روز دو کانال قیمتی را پشت‌سر گذاشت و از سطح بالای 1700 به محدوده 1560 دلار سقوط کرد. سقوط آزاد طلا به دامنه 1570 دلار در شرایطی رقم خورد که بازارهای جهانی در هفته قبل کار خود را با اونس 1711 دلاری به پایان بردند.

اما از دوشنبه هفته جاری با 140 دلار کاهش، قیمت این فلز قیمتی از 1711 دلار به 1570 دلار تنزل کرد. به‌دنبال این اتفاق سایت‌های خرید و فروش طلا معاملات خود را قطع کردند تا مانع از کاهش بیشتر قیمت شوند.

تحلیلگران عرضه عمده طلا ازسوی اروپا و بانک‌های بزرگ را عامل اصلی ریزش قیمت عنوان می‌کنند.

با 30 میلیون در پایتخت صاحبخانه شوید

روزنامه دنیای اقتصاد در ستون «نبض بازار» صفحه هفت خود نوشته است: در مقابل آن دسته از واحدهای مسکونی که قیمت هر مترمربع آنها به بیش از 10 میلیون تومان است، در برخی از مناطق تهران می‌توان شاهد عرضه واحدهایی بود که قیمت هر مترمبع آنها کمتر از یک میلیون تومان پیشنهاد می‌شود.

محله

متراژ (مترمربع)

قیمت کل (تومان)

30 متری جی

40

37 میلیون

بزرگراه فتح

44

44 میلیون

جیحون

34

45 میلیون

کارگر جنوبی

43

47 میلیون

نواب – سالار

36

48 میلیون

اسکندری

31

52 میلیون

رودکی

33

50 میلیون

پیروزی

37

55 میلیون

 

 

 

  • اطلاعات24 آذر 1350
  • اطلاعات24 آذر 1360
  • اطلاعات24 آذر 1370
  • اطلاعات24 آذر 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید