نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 26بهمن

آغاز روند حذف پردرآمدها از فهرست یارانه ‌بگیران

کدخبر: ۳۹۲۷۰۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 25 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است
آغاز روند حذف پردرآمدها از فهرست یارانه ‌بگیران

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

26 بهمن 1350؛ 280 هزار جهانگرد به ایران آمدند

 در 9 ماه اخیر حدود 280 هزار جهانگرد به ایران وارد شده‌اند.

رکورد ورود توریست در سال‌جاری متعلق به آذرماه است که 29 درصد نسبت به آذرماه سال گذشته افزایش یافته است.

یک مقام در سازمان جلب سیاحان اظهار امیدواری کرد که در  اسفندماه آینده رقم ورود جهانگردان خارجی به ایران افزایش خواهد یافت؛  زیرا در این ماه تعدادی از تورهای اروپایی و آمریکایی برای بازدید از چند کشور آسیایی انجام می‌پذیرد و جهانگردان مزبور فرصتی خواهد یافت تا از مراکز تاریخی ایران بازدید کنند. 70 درصد جهانگردانی که به ایران وارد شده‌اند از طریق فرودگاه مهرآباد بوده است.

26 بهمن 1360؛ مشکینی: اسلام درباره مالکیت حدود کیفی قائل شده است

علی مشکینی، امام جمعه قم در خطبه‌های نمازجمعه گفت: اسلام درباره مالکیت حدود کیفی قائل شده است. از چند راه در کیفیت ثروت اسلام حدی بیان کرده و پس از تمام این خصوصیات، ولی‌امر و حاکم حکمش نسبت به مالکیت چیست. در این قسمت‌ها اسلام‌نظرها که نتیجه این انذار این شد که اسلام درباره مالکیت حدود کیفی قائل شده است، از چند راه در کیفیت ثروت اسلام حدی بیان کرده، اما پس از آنی که کسی همه این حدود کیفی را مراعات کرد و ثروت پیدا کرد از راه حلال و مشروع پیدا کرد و مالیات اسلامی و قانونی را پرداخت و احتکار نکرد و مضر به جامعه قرار نگرفت و حکم ولایت فقیه درباره‌اش اجرا شد.

پس از این مسائل آیا چقدر مالک شود، چند تومان را می‌تواند مالک شود، چند دینار می‌تواند مالک شود، چند هکتار زمین می‌تواند مالک بشود، چقدر از این زمین و مواهب طبیعی الهی می‌تواند حیازت کند اینها مسائل کمی است و در این باره اسلام حدودی بیان نکرده است و لذا ناگزیر در مسائل کیفی سخنی داریم و آن این است و اولین مرحله محدودیت مالکیت در اسلام محدودیت کیفی است و آن کیفیت تحصیل مال است. یعنی انسان برای حاصل کردن و به‌دست آوردن ثروت و به‌دست آوردن مال و ملک راه‌های مختلفی را در نظر گرفته است و بیان کرده که تحصیل ثروت از این راه‌های مخصوص جایز نیست و مشروع نمی‌دانم.

اما از چه راهی اسلام اجازه تحصیل ثروت نمی‌دهد، اسلام اجازه نمی‌دهد شما از آن راه مال تحصیل کنید، بیشتر آنها را در قانون اساسی ذکر شده است و گفته است که از این 10 مورد بشر حق ندارد ثروت تحصیل کند و به‌دست بیاورد. این 10 مورد من باب مثال والا راه‌های دیگری هم داریم که اسلام از آن راه‌ها تحصیل ثروت را اجازه نمی‌دهد. پس بنابراین می‌توان گفت که در قانون اساسی طرق محرمه تحصیل ثروت به تمام معنا استقصاء شده است.

الان ما یک مقداری از راه‌هایی که اسلام اجازه داده از آن راه‌ها تحصیل کرد و تحصیل مالکیت کرد بیان می‌کنم. یکی از راه‌های تحصیل ثروت اسلام که راه‌ اصلی است احیاء است یعنی آباد کردن زمینی که قبل از شما کسی آنجا نرفته و سبقت نکرده، شما یک چنین زمینی را (البته با شرایط خاص) یک زمینی را احیاء کردید شما مالک آن زمین خواهید بود. راه دیگر عبارت از حیازت است. شما از صحرا سنگ بیاورید حیازت است، شما اگر آهو و گوزنی را صید کنید حیازت است. علف‌های صحرا را بچینید و بیاورید که قبل از شما کسی دست رویش نگذاشته بوده حیازت است، ماهی از دریا بگیرید حیازت است.

سوم ارث است، یعنی اگر کسی از راه مشروع اموالی را تحصیل کرده باشد پس از مرگ او اسلام اموال او را به دولت نمی‌دهد.

چهارم هبه است اگر کسی اموال خود را به شخصی ببخشد، این هم از موارد تحصیل مالکیت است.

پنجم تجارت است یعنی از راه خرید و فروش اسلام اجازه داده اموال مشروع را با اموال مشروع دیگر می‌توانید مبادله کنید، خرید و فروش کنید، تجارت کنید بلکه اسلام تجارت را عبادت قرار داده.

یکی دیگر از راه درآمد مشروع خدمات است. این اداراتی که دارند کار می‌کنند صبح تا غروب مشغول زحمت هستند خوب اینها خدمات است. خدمات هم یکی از راه‌های مالکیت است.

قسم آخرش که می‌خواهم بگویم شرکت تعاونی است. یکی از راه‌های تولید ثروت و مالکیت و حق مالکیت عبارت از شرکت تعاونی است. شرکت تعاونی در اسلام در باب فقه ذکر شده که سه مساله و سه کتاب شاید در ظن دوستان باشد. این سه کتاب را فقها گرچه به‌عنوان شرکت ذکر نکرده‌اند، اما بدانید این کتاب مربوط به شرکت تعاونی است. یکی کتاب مضاربه و یکی مزارعه و یکی مساقات. این سه کتاب شرکت تعاونی است.

یکی از راه‌های محدودیت، محدودیت کیفی اختیاری است. اینکه گفتم اجباری بود. اختیاری چه است. اختیاری گفته مسلمان‌ها من شما را محدود می‌کنم تجارت و معامله را که انجام می‌دهید، انصاف داشته باشید. خیلی اجحاف نکن.

26 بهمن 1370؛ کشاورزان خراسانی در ترکمنستان سیب‌زمینی می‌کارند

کشت آزمایشی سیب زمینی در سطح یکصد هکتار از مناطق عشق‌آباد مرکز جمهوری ترکمنستان توسط کارشناسان خراسان انجام می‌شود.

مهندس نداف، معاون اجرایی و امور زیربنایی کشاورزی استان خراسان گفت: همچنین براساس قراردادهای منعقده بین مسوولان کشاورزی استان خراسان و مقامات کشاورزی جمهوری ترکمنستان که اخیرا به امضا رسیده است، به‌زودی 10 تن بذر (روشن و سرداری) گندم خراسان با 10 تن بذر (اسپارتانکار و اسکن فیانکا) گندم این جمهوری برای تکثیر بین طرفین مبادله می‌شود.

وی افزود: در چارچوب اجرای این قرارداد، مقرر شد برای کشت بهاره سال آینده نیز 50 تن بذر (قدس و روشن) در مقابل دریافت یکصد تن کنجاله پنبه به آن جمهوری صادر شود.

26 بهمن 1390؛ آغاز روند حذف پردرآمدها از فهرست یارانه‌بگیران

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از آغاز روند عملیاتی حذف پردرآمدها از فهرست یارانه‌بگیران خبر داده است. محمدرضا فرزین می‌گوید فرم خودانصرافی خانوارهای پردرآمد برای دریافت کردن یارانه نقدی از دیروز در استان‌ها توزیع شده و قرار است استانداران و فرمانداران با دعوت از پردرآمدها مذاکراتی را با آنها انجام دهند.

آن‌طور که معاون وزیر اقتصاد گفته است، اسامی چهار میلیون پردرآمد آماده شده است و اسامی مابقی به‌تدریج به استانداران و فرمانداران ارسال می‌شود.

فرزین درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز گفته است که در این فاز دقیقا همان خدمات و کالاهای موجود در سبد مرحله اول، اصلاح قیمت می‌شود و مورد دیگری به آنها اضافه نخواهد شد.

با این سخنان فرزین به‌نظر می‌رسد عملیات حذف یارانه 10 میلیون نفر از افرادی که دولت معتقد است درآمد بالای سه میلیون در ماه دارند، آغاز شده باشد. اتفاقی که جرقه نخستش حدود دو ماه قبل و ازسوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور زده شد.

  • اطلاعات 26بهمن 1350
  • اطلاعات 26بهمن 1360
  • اطلاعات 26بهمن 1370
  • اطلاعات 26بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید