نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 23خرداد

تشریح دلایل تاسیس شرکت «نفتیران» در لندن

کدخبر: ۴۱۸۴۰۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات23 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:حداقل مزایای قضات 800 تومان شد/قیمت هر کیلو مرغ 1400 تومان ناعادلانه است
تشریح دلایل تاسیس شرکت «نفتیران» در لندن

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

23 خرداد 1351؛ حداقل مزایای قضات 800 تومان شد

آیین‌نامه جدید پرداخت مزایای قضات اینک در کمیسیون دادگستری مجلس سنا مورد بررسی است. در آیین‌نامه جدید قضات به هفت گروه دسته‌بندی شدند. ماخذ مزایای گروه اول که در گذشته سه هزار ریال بود به هشت هزار ریال افزایش یافت و به هر گروه دیگر چهار هزار ریال افزوده شد.

آقای مهدی شیخ‌الاسلامی، نماینده سنندج و رئیس‌ کمیسیون دادگستری مجلس شورای ملی درباره این آیین‌نامه یادآور شد: افزایش مزایای قضات که در گروه بالا بسیار ناچیز است از محل اعتبارات سال‌جاری تامین می‌شود.

وی افزود: هدف وزارت دادگستری رفع تبعیض میان قضات طبقه‌بندی شده در گروه‌ها و یکنواخت کردن مزایای آنان است.

23 خرداد 1371؛ شرکت‌های ساختمانی مشترک بین ایران و کره جنوبی تشکیل می‌شود

وزیر صنایع سنگین کشورمان که در رأس هیاتی به کره جنوبی سفر کرده بود با وزیر ساختمان این کشور دیدار و پیرامون افزایش همکاری‌های ساختمانی دو کشور مذاکره کرد.

محمدهادی نژادحسینیان با اشاره به مشکلات کارگری شرکت‌های ساختمانی کره‌ای پیشنهاد کرد، شرکت‌های مشترک ساختمانی بین ایران و کره‌ تشکیل شود که مورد استقبال طرف کره‌ای واقع شد.

در این شرکت‌های مشترک، تکنولوژی و تجربه‌های فنی ازسوی کره‌ای‌ها و نیروی کار ازسوی طرف ایرانی تامین خواهد شد.

وی همچنین خواستار کمک بانک صادرات و واردات کره به شرکت «هیوندا» درخصوص حل مشکل پروژه کشتی‌سازی خلیج فارس شد و با توجه به مشکلات شرکت کره‌ای مذکور، تشکیل شرکت مشترک برای تکمیل این پروژه را بهترین راه عملی حل این اختلاف دانست.

تشریح دلایل تاسیس شرکت «نفتیران» در لندن

وزیر نفت در مورد ورود بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی به معاملات نفت گفت: هر شرکتی که به‌طور قانونی ثبت شده باشد و طبق یک برنامه معقول عمل کند، یا  اقتصادی سالم و درست می‌تواند در بخش نفت فعال شود. اما دولت ایران برای تولید فرآورده‌های نفتی تا زمانی که به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، سوبسیدهای سنگینی پرداخت می‌کند.

بنابراین برای هیچ شرکتی، اقتصادی و معقول نیست که وارد بخش پایین‌دستی عملیات نفت شود. البته ما با هر شرکتی که مایل به ورود به این بازار باشد، بدون توجه به اقتصاد حاکم بر عملیات آن، موافق آن هستیم و از آن استقبال می‌کنیم.

غلامرضا آقازاده افزود: ما فروشنده نفت خام هستیم و هر که علاقه‌مند به خرید نفت خام از ما باشد، از او استقبال می‌کنیم مشروط بر اینکه خریدار، قیمت و شرایط ما را بپذیرد.

وزیر نفت در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با نشریه «پترولیوم آرگوس» درباره فعالیت شرکت «نفتیران» مستقر در لندن گفت: آزادی عمل و مانور شرکت نفتیران در تجارت نفت بسیار بیشتر از شرکت ملی نفت ایران است؛ زیرا که یک شرکت کاملا مستقل است و مانند یک معامله‌گر عمل می‌کند. اما این شرکت مطلقا نقشی در بازاریابی نفت خام ایران ندارد و از جانب ما بازاریابی نمی‌کند.

از طریق تاسیس شرکت نفت ایران می‌توانیم دانش و اطلاعات بیشتری درباره مکانیزم‌های فعال در بازار نفت خام داشته باشیم. ما در این شرکت از بهترین منابع خود استفاده کرده‌ایم و امیدواریم که سودآور باشد و اگر موفقیتی به‌دست آید شرکت‌های مشابهی را در نقاط دیگر جهان تاسیس خواهیم کرد.

آقازاده در پاسخ به سوال مربوط به فروش نفت به‌صورت «سیف» با  احتساب هزینه بیمه و حمل‌و‌نقل و انبار نفتی ایران در رتردام گفت: نوع انباری که ما در «رتردام» داریم، عمدتا برای مقاصد عملیاتی است تا انبار کردن. از طریق فروش به‌صورت «سیف» ما توانستیم بازاریابی وسیعی در قاره اروپا داشته باشیم. تجربه خوبی به‌دست آوردیم، اما نیت ما ذخیره‌سازی نفت خام در خارج از کشور نیست بلکه قصد داریم، مشتریان کوچک را جذب کنیم گرچه از طریق رتردام سود بیشتری نسبت به خلیج فارس به‌دست آوردیم.

23 خرداد 1381؛ هشدار درباره بحران جمعیتی در تهران

شهردار تهران با تاکید بر اینکه تهران از نظر جمعیت در شرایط فوق بحرانی به سر می‌برد، گفت: فروختن شهر به بهانه مشکلات هزینه‌ای به نفع شهر تهران نیست.

محمدحسین ملک‌مدنی با طرح این سوال که آیا درست است شهرداری بسیاری از طرح‌ها را که ناتمام مانده و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده رها کند و یک بار ضافه‌ای به نام تراکم را بر دوش شهر بگذارد بدون اینکه برای مردم پارک، مدرسه، فضای سبز، آتش‌نشانی، مکان‌های ورزشی و فرهنگی تدارک ببیند. شهردار تهران از مسوولان و شهروندان خواست با مساله فروش تراکم، کارشناسانه و عاقلانه برخورد کند نه مقطعی و گذرا.

شهردار درباره علت بالا رفتن قیمت مسکن پس از توقف فروش تراکم گفت: چون مدیریت شهری در تهران وجود ندارد، خیلی از سوال‌هایمان بدون پاسخ است.

ملک‌مدنی افزود: در جهان امروزی که خانه‌سازی هم صنعتی شده است چرا توقع داریم هر کسی برای خود خانه بسازد و چرا الگوهای سازه‌هایی مثل شهرک غرب و اکباتان را از دست داده‌ایم.

شهردار تهران گفت همچنین توقف فروش تراکم را نظر کارشناسی شده و علمی خواند و گفت: ما مدعی هستیم نفروختن تراکم که شرایط سختی را بر شهرداری تحمیل کرد، به نفع شهر تهران است و در درازمدت رفاه و دعاگویی شهروندان را به‌دنبال خواهد داشت.

قیمت هر کیلو مرغ 1400 تومان ناعادلانه است

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی قیمت 1400 تومان را برای هر کیلو مرغ ناعادلانه خواند و اعلام کرد: تا زمانی که قیمت مرغ متعادل نشده و سود عادلانه از مردم دریافت نشود، واردات مرغ تداوم می‌یابد.

طباطبایی گفت: دولت در قبال جامعه، مسوول تنظیم بازار است که به همین علت در صورت مواجه شدن با مازاد تولید، با یارانه‌های صادراتی و خرید تضمینی محصول به نفع تولیدکننده قیمت را متعادل می‌کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی کمک تشکل‌های مرغداری به وضعیت موجود را خواستار شد و گفت: بنابر شکایت تشکل‌های مرغداری مبنی‌بر گران بودن قیمت جوجه یک روزه در صورتی که قیمت این جوجه‌ها در وضعیت کنونی باقی بماند، واردات آن و تخم‌مرغ نطفه‌دار نیز آغاز خواهد شد.

23 خرداد 1391؛ اجرای سامانه رهگیری قاچاق

در شرایطی که بخش خصوصی به روند اجرای طرح شبنم معترض است و لر لزوم توقف آن تاکید دارد، مسوولان دولتی از اجرای این طرح یا همان سامانه رهگیری قاچاق در مورد تمام گروه‌های کالایی از اول تیر خبر می‌دند.

آن طور که دولت اعلام می‌کند، عرضه پنج گروه از کالاهای وارداتی شامل دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، رایانه و تجهیزات مربوط به تلفن همراه، بدون داشتن کد رهگیری طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی و شبنم) از ابتدای اردیبهشت‌ماه در سراسر کشور غیرقانونی و قاچاق محسوب شده و این طرح از اول تیرماه به طور جامع در مورد تمام گروه کالایی اجرا می‌شود.

مدیر اجرایی طرح شبنم با تاکید بر موفق بودن مرحله اول اجرای این طرح مبنی‌ّر نصب بارکد دوبعدی روی بیش از 5 گروه کالایی از ابتدای اردیبهشت‌ماه اعلام می‌کند که از ابتدای تیرماه تمام کالاها مشمول شبکه بازرسی و نظارت مردمی می‌شوند و به این ترتیب تمام  اجناس موجود در بازار باید از آن تاریخ به بعد دارای کد دوبعدی قابل پیگیری باشند، تا قاچاق محسوب نشوند.

محمود اعلایی به اجرای کامل و بدون مشکل طرح شبنم اشاره می‌کند و می‌گوید که در حال حاضر بازرسان به‌طور مرتب از بازار بازدید می‌کنند و در صورت برخورد با کالای بدون بارکد، قاضی کشیک همراه با فروشنده در همان مکان با متخلف برخورد می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید