نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 19مهر

محدودیت ارزی برای واردات کالا

کدخبر: ۴۴۶۳۸۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 19 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ساخت سد لار از سال دیگر آغاز می‌شود
محدودیت ارزی برای واردات کالا

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

19 مهر 1351؛ ساخت سد لار از سال دیگر آغاز می‌شود

مقدمات احداث سد لار فراهم شد و وزارت آب و برق اعلام کرد، چناچه سازمان برنامه طرح احداث سد لار را تصویب و اعتبار موردنیاز اجرای این طرح را تامین کند، ساختمان اصلی سد لار در سال آینده آغاز می‌شود و احتمالا در خاتمه دوره پنجساله برنامه عمرانی پنجم کشور بهره‌برداری از این سد شروع خواهد شد.

وزارت آب و برق در گزارشی که پیرامون وضع آب مصرفی و تامین منابع آب جدید برای تهران به سازمان برنامه تسلیم داشته، تاکید کرده است که تنها با احداث سد لار و جمع‌آوری سیلاب‌های کن، فرحزاد، دربند، شاه‌آباد و حضر چاه‌های عمیق در اطراف تهران را طی سال‌های آتی تامین کرد و سپس به وسعت محدوده پایتخت افزود.

وزارت آب و برق برای اجرای طرح احداث سد لار و جمع‌آوری آب‌های سطح‌الارضی و تحت‌الارضی حومه تهران حدود 15 میلیارد ریال اعتبار درخواست کرده که گفته می شود، قسمتی از این اعتبار در برنامه پنجم منظور خواهد شد.

آمادگی عربستان برای تامین نفت آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت او پیشنهاد عربستان سعودی را برای تامین نفت موردنیاز آمریکا، در آینده مطالعه می‌کند. او گفت: عربستان سعودی در پیشنهاد خود تضمین کرده است که هر مقدار نفت در آینده آمریکا نیاز داشته باشد، می‌تواند از این کشور خریداری کند. با توجه به افزایش نیاز آمریکا به نفت و عدم امکان تامین نفت موردنیاز از منابع داخلی، پیشنهاد عربستان سعودی با توجه و دقت مورد بررسی آمریکا قرار گرفته است.

کارخانه تولید برق اتمی احداث می‌شود

وزارت آب و برق مطالعاتی را به‌منظور ایجاد یک راکتور اتمی تولید برق آغاز کرد و کارشناسان این وزارت از هم‌اکنون امکان شیرین کردن آب از طریق انرژی این برق را مورد بررسی قرار داده‌اند.

براساس برنامه‌ای که وزارت آب و برق برای 10 سال آینده در دست دارد، طی برنامه ششم عمرانی کشور اقدام به نصب یک راکتور اتمی تولید انرژی برق خواهد شد و این نیروگاه ضمن اینکه نیم میلیون مگاوات برق تولید می‌کند، می‌تواند برای شیرین کردن آب هم مورد استفاده قرار گیرد.

محتملا این نیروگاه در بندرعباس نصب شود و وزارت آب و برق پس از تصویب طرح فوق مقدمات نصب نیروگاه اتمی تولید برق را در بندر مذکور فراهم خواهد کرد.

19 مهر 1371؛ امضای قرارداد 300 میلیون دلاری ایران و فرانسه

«برونو دریو» وزیر بازرگانی خارجی فرانسه که در راس هیاتی از مدیران شرکت‌های نفتی و بازرگانی فرانسه به کشورمان سفر کرده است با آقای آقازاده، وزیر نفت کشورمان در محل وزارت نفت دیدار و مذاکره کرد.

در این دیدار طرفین با ابراز رضایت از روند توسعه همکاری‌ها و مناسبات اقتصادی و نفتی در کشور، این همکاری‌ها را عامل نیرومندی در بسط و تحکیم روابط دوجانبه دانستند. همچنین قرارداد خرید دانش فنی و تجهیزات موردنیاز مجتمع پتروشیمی تبریز با حضور وزیر نفت کشورمان و وزیر بازرگانی خارجی فرانسه توسط مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی تبریز و رئیس هیات مدیره شرکت «تکنیپ» فرانسه به امضا رسید.

براساس این قرارداد 300 میلیون دلاری، شرکت تکنیپ فرانسه دانش فنی و تجهیزات موردنیاز برای احداث خطوط تولید انواع پلی استایرن، استن و فنل مورد مصرف در صنایع پلاستیک، ساخت بدنه و لوازم برقی و خانگی، حلال‌ها و مواد شیمیای موردمصرف در صنیع رنگ‌سازی را در اختیار مجتمع پتروشیمی تبریز قرار می‌دهد.

19 مهر 1391؛ اولویت‌بندی ارزی کالاها تغییر کرد

اولویت‌های 10گانه کالایی که به تازگی برای ساماندهی عرضه و تقاضای ارز اعلام شده بود، بار دیگر تغییر کرد تا محدودیت‌های تازه ارزی برای واردات اعمال شود.

این تغییر در بسته‌بندی کالاهای واجد شرایط دریافت ارز مرجع و ارز توزیع‌شده در اتاق مبادلات ارزی به منظور مدیریت واردات و خروج کالاهای «غیرضرور» از فهرست دریافت‌کنندگان ارزهای دولتی انجام شده است.

روند محدود کردن دایره مشمولان دریافت ارز دولتی که با تعیین اولویت‌های 10 گانه ارزی، دست‌کم تاکنون دو بار تغییر کرده است، واردکنندگان را با نگرانی‌هایی نسبت به آینده تامین ارز برای واردات مواجه کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: کاهش تعداد کالاهای برخوردار از ارز دولتی موضوعی است که بانک مرکزی خواستار آن شده است.

در اولویت‌بندی جدیدی که ازسوی معاون کل سازمان توسعه تجارت برای  کالاهای مشمول دریافت ارزهای دولتی اعلام شده است، تغییرات قابل‌اعتنایی نسبت به اولویت‌های قبلی اعمال شده است. بسیاری از اقلام که پیش از این ارز دولتی می‌گرفتند به گروه‌های آخر سقوط کردند و در اولویت‌های نخست نیز بسیاری از کالاها حذف شده‌اند و بسیاری از کالاها نیز درگیر در 10 گروه کالایی به چشم نمی‌خورند.

به گفته کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون کل سازمان تجارت ایران این اقدام در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور برای غربالگری اولویت‌های ارزی انجام شد.

آغاز سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی

بانک مرکزی با هدف کنترل روند رو به رشد نقدینگی قصد دارد در نیمه دوم سال 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کند. براساس اعلام این بانک فاز اول این سیاست انقباضی از هفته آخر مهرماه آغاز می‌شود.

بانک مرکزی از بیست و دوم مهرماه سال‌جاری به مدت یک هفته، جمع‌آوری نقدینگی با سازوکار فروش 2500 میلیارد تومان اوراق مشارکت را شروع می‌کند.

براساس آنچه که روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است، برای اوراق مشارکت منتشرشده نرخ سود علی‌الحساب 20 درصد سررسید زمانی آن نیز یک سال تعیین شده است. این در حالی است که در کل سال گذشته مجموع اوراق مشارکت فروش‌رفته نزدیک به 4212 میلیارد تومان بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید