نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 15مهر

مرغ در میادین شهر فروخته می‌شود

کدخبر: ۵۲۵۶۰۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مرغ در میادین شهر فروخته می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 مهر 1352؛ تقلیل قیمت کالاها مورد تایید بخش خصوصی قرار گرفت

مدیران صنایع و تولیدکنندگان داخلی در یک جلسه فوق‌العاده و مهم که در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برپا شد، با پایین آوردن قیمت‌ها به فرمایشات دیروز شاهنشاه پاسخ مثبت دادند. در جلسه مدیران صنایع و تولیدکنندگان داخلی، آقایان هویدا نخست‌وزیر، وزرای اقتصاد، کشاورزی تعاون، مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس‌کل بانک مرکزی و چند تن دیگر از مقامات اقتصادی شرکت کردند.

کاهش قیمت هر کالا مربوط به وضع خاص آن کالا خواهد بود. اتاق بازرگانی از یک طرف و سازمان‌های دولتی از جانب دیگر مدت‌ها است که رشد قیمت‌ها را در جهان و ترقی بهای تولیدات داخلی را که ناشی از فشارهای تورمی جهان است تحت بررسی و مطالعه داشتند. به همین جهت در اجتماع بعد از ظهر، درباره کاهش قیمت هر کالا تصمیمات مطالعه‌شده و معقولی اتخاذ گردید.

تاکنون دولت در مورد گوشت مرغ، تخم‌مرغ، روغن‌نباتی، بعضی از مصالح ساختمانی، یک نوع اتومبیل ساخت داخل و چند کالای مصرفی دیگر قیمت‌گذاری کرده و آنها را اعلام نموده است ظاهرا این قیمت‌ها در اجلاسیه امروز به همان میزان قبلی خواهد ماند. گفته می‌شود در بعضی از کالاها کاهش قیمت به قدری زیاد است که ممکن است بهای فعلی دوباره به بهای چند ماه قبل بازگردد.

مرغ در میادین شهر فروخته می‌شود

اولین پارتی گوشت گوسفند خریداری شده از نیوزلند در هفته اول آبان‌ماه به تهران خواهد رسید.

براساس قرارداد خرید گوشت از نیوزلند که در مسافرت اخیر رئیس سازمان گوشت کشور به استرالیا به امضا رسید در سال 52 و 53 جمعا 14 هزار تن گوشت گوسفند از نیوزلند وارد خواهد شد.

دکتر علومی، رئیس سازمان گوشت کشور تایید کرد که به‌منظور رفع بحران گوشت ترتیبی داده شده است که هر ماه یک کشتی حامل گوشت به بندر شاهپور وارد شود.

مهندس منصور روحانی، وزیر کشاورزی دستور داد که ذخیره گوسفندهای زنده در مناطق مختلف کشور افزایش داده شود و بدین ترتیب در مجاور میدان دام تهران، حدود 10 هزار راس گوسفند زنده و در «خورین» ورامین 15 هزار گوسفند، در مغان 10 هزار گوسفند و در مجمع صنعتی گوشت فارس نیز 10 هزار گوسفند زنده آماده گردیده است.

سازمان گوشت کشور روزانه 10 تن گوشت مرغ به قیمت کیلویی 100 ریال در میادین مختلف شهر به مردم فروخته می‌شود.

مرغ‌های مذکور به وسیله کامیون‌های یخچال‌دار به میادین حمل می‌شود.

همچنین سازمان گوشت هر روز 30 تا 40 تن گوشت مرغ بین مغازه‌های مرغ‌فروشی توزیع می‌کند.

15 مهر 1382؛ بزرگ‌ترین سکوی دریایی ساخت کشور به آب انداخته شد

بزرگ‌ترین سکوی نفتی ساخت داخل کشور برای توسعه میادین سروش و نوروز از بندر قشم به آب انداخته شد.

طبق برآوردهای انجام‌شده قرار است از این دو میدان نفتی روزانه 200-190 هزار بشکه نفت برداشت شود. ظرفیت این مخزن هشت میلیارد بشکه است که یک میلیارد آن قابل‌برداشت است.

عملیات ساخت این سکو در شرکت نفت سازه قشم انجام شده است.

بر پایه این گزارش از 8 سکوی موجود پروژه توسعه میادین سروش و نوروز 6 سکو در ایران و 2 سکو در امارات متحده عربی ساخته شده است.

قیمت ماکسیما 3 برابر بهای جهانی است

خودروهای ماکسیما و موسو که در ایران مونتاژ می‌شود، چند برابر قیمت جهانی آن به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. به عبارتی دیگر دو خودروی مذکور مظهر اجحاف به مصرف‌کننده ایرانی است.

مهندس احمد رهبری،  عضو کمیسیون صنایع و معادن ضمن اعلام این مطلب افزود: مدیران پارس‌خودرو مرتب از مونتاژ سوء‌استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مونتاژکنندگان خودروهای لوکسی مثل ماکسیما و موسو میزان تولید را از 10 دستگاه در روز بالاتر نمی‌برند تا بتوانند متقاضیان را در صف خرید نگه دارند و خودروهای مونتاژشده را به چند برابر قیمت جهانی بفروشند. این مساله به نظر من چیز خوبی نیست جز سوءاستفاده از مونتاژ برای پنهان کردن ضعف مدیریت و کسب سود بیشتر.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اضافه کرد: قیمت ماکسیمای 2003 در بازار جهانی 16 هزار دلار است در صورتی که در ایران مدل 2001 آن مونتاژ شده و به 50 هزار دلار فروخته می‌شود. همچنین قیمت آخرین مدل موسو در بازار جهانی حدود 20 هزار دلار است که در ایران مونتاژ شده آن را 60 هزار دلار می‌فروشند و اگر شرکت تولیدکننده آن در ایران بخواهد تولید انبوه کند، مسلما تعداد خریداران آن کم خواهد شد و به ناچار قیمت آن نیز در بازار کاهش می‌یابد.

ایران رکوردار ساخت‌وساز مسکن در جهان شده است

با تولید بیش از یک مترمربع فضای مسکونی برای هر شهروند در سال رکورد بزرگی در ساخت‌و‌ساز جهان را به عهده دارد.

مهندس علی عبدالعلی‌زاده، وزیر مسکن و شهرسازی در نخستین همایش روز بتن و بزرگداشت استاد احمد حامی، پدر مهندس عمران ایران گفت: این کمیت بزرگ که در دنیا کم‌سابقه است، اگر با کیفیت پایدار همراه باشد، از ثروت‌های ملی خواهد بود که اشتغال و گردش سرمایه را تضمین می‌کند.

وی با اشاره به افزایش میانگین عمر ساختمان از 29 سال در گذشته به 42 سال در حال حاضر اظهار امیدواری کرد: در سرشماری سال 85 میانگین عمر ساختمان‌های کشور به 50 سال برسد.

وزیر مسکن تاکید کرد: گرچه راه بسیار طولانی برای پایداری ساختمان‌های کشور در پیش داریم، ولی از ابزارهای آن بهره‌مندیم که یکی از آنها بتن است.

15 مهر 1392؛ صفدر حسینی، رئیس و عضو هیات‌عامل صندوق توسعه ملی شد

 حسن روحانی، رئیس‌جمهور در حکمی سید صفدر حسینی را به سمت «رئیس و عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی» منصوب کرد. متن حکم روحانی به این شرح است:

جناب آقای دکتر سیدصفدر حسینی، به استناد ماده هشتاد و چهارم قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و با عنایت به مصوبه مورخ 1392.7.3 هیات امنای صندوق توسعه ملی، نظر به مراتب تعهد، توان علمی و سوابق جنابعالی به موجب این حکم شما را به‌عنوان رئیس و عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی برمی‌گزینیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید