نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 23 آبان

ابرهای تهران «نازا» هستند!

کدخبر: ۵۳۳۸۱۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ابرهای تهران «نازا» هستند!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 آبان 1352؛ ابرهای تهران «نازا» هستند

سازمان آب تهران با تمام تجهیزات و امکانات فنی «باروری ابرها» در انتظار ابرهای «باران‌زا» است و کارشناسان وزارت آب و برق هر روز حجم ابرها را دقیقا تحت بررسی قرار می‌دهند تا در صورت وجود شرایط لازم، موجبات بارور ساختن ابرها را فراهم سازند و از این طریق ذخایر آب سطح‌الارضی و تحت‌الارضی منطقه تهران را افزایش دهند.

سازمان آب تهران ظرف دو سال اخیر به سیستم بارور کردن ابرها مجوز شده و عده‌ای از کارشناسان هواشناسی در زمینه تبدیل ابرها به باران در  این سازمان فعالیت دارند.

پیش از ظهر امروز یکی از مدیران وزارت آب و برق در مورد بارور کردن ابرها گفت: ابرهایی که طی 5 ماه اخیر مشاهده شده، متاسفانه دارای حجم کافی برای ریزش باران نبوده و به صورت پراکنده در فضای تهران جریان داشته است و به همین جهت اقداماتی که تاکنون انجام شده موثر نبوده است و به‌عبارت دیگر ابرهای تهران «نازا» هستند.

این مقام یادآور شد: با اینکه در ماه‌های اخیر برخلاف سال قبل در تهران باران نیامده معهذا پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آذر و دی میزان بارندگی این کمبود را جبران کند و آب موردنیاز اهالی تهران در سدهای لتیان «فرحناز» کرج «امیرکبیر» ذخیره شود.

کمبود باران سبب تقلیل رطوبت هوای تهران شده و علاوه‌بر این به کشاورزی استان مرکز و میزان ذخایر آب این منطقه لطمه وارد ساخته است.

23 آبان 1372؛ انتقاد وزیر صنایع از کمیته تنظیم بازار ارز

هادی‌نژاد حسینیان، وزیر صنایع سنگین در مورد پیامدهای منفی تصمیمات اخیر کمیته تنظیم بازار ارز در تولید واحدهای بزرگ صنعتی کشور هشدار داد.

وی گفت: تصمیم‌های اخیر کمیته تنظیم بازار ارز مشکلات بسیاری را برای واحدهای بزرگ تولیدی کشور ایجاد کرده که اگر اجرای این تصمیمات تداوم یابد در آینده نزدیک شاهد کاهش تولید در واحدهای تولیدی بزرگ دولتی و درنهایت توقف کامل تولید این واحدها خواهیم بود.

وزیر صنایع سنگین گفت: براساس تصمیم کمیته تنظیم بازار ارز، واحدهای بزرگ دولتی برای خرید مواد اولیه و قطعات موردنیاز فقط باید به بانک مرکزی مراجعه کرده و از طریق گشایش اعتبار اسنادی، موارد موردنیاز را تامین کنند. درحالی‌که در این صورت نه شرکت‌های خارجی به اینها پروفورما می‌دهند و نه گشایش اعتبار اسنادی توسط بانک‌ها را قبول می کنند و تنها راه این است که به صورت بدون انتقال ارز مواد اولیه و قطعات موردنیاز را خریداری کنند که این را هم کمیته تنظیم بازار ارز برای شرکت‌های دولتی منع کرده است.

وی تاکید کرد: اگر این روند ادامه یابد کارخانه‌ها مجبور به کاهش میزان پرسنل و تولید و درنهایت ناچار به توقف تولید خواهند شد.

دکتر نژادحسینیان یادآور شد: هدف کمیته تنظیم بازار ارز از اتخاذ چنین تصمیمی تنظیم و کنترل نرخ ارز در بازار بوده در حالی که من معتقدم برای کنترل نرخ ارز در بازار، ابزار و سیاست‌های خارجی لازم است که مهم‌ترین آن وضع تعرفه‌های گمرکی مناسب برای محدود کردن میزان کالاهای وارداتی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید