عضویت یک فرمانده سپاه در کلاب هاوس/ پلت فرم جدید مشارکت در انتخابات را افزایش می دهد؟

کدخبر: ۴۰۲۴۵۱
وب سایت خبری-تحلیلی Amwaj.media در گزارشی به محبوبیت روز افزون پلت فرم گفتگوی آنلاین "کلاب هاوس" و بویژه اتاق های گفتگوی با محوریت موضوعات سیاسی این پلت فرم، در میان کاربران ایرانی و در نتیجه، پتانسیل و احتمال تاثیرگذاری این پلت فرم بر میزان مشارکت و نتایج انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران پرداخته است.
عضویت یک فرمانده سپاه در کلاب هاوس/ پلت فرم جدید مشارکت در انتخابات را افزایش می دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سایت قرن نو، در گزارش وب سایت خبری-تحلیلی Amwaj.media آمده است که کلاب هاوس به عنوان یک برنامه گفتگوی آنلاین صوتی که در ماه آپریل سال 2020 راه اندازی شده، در حال بدست آوردن محبوبیتی روزافزون در ایران است. در این میان، به نظر می­رسد که اتاق­های گفتگوی با محوریت موضوعات سیاسی، از جذابیت بیشتری برای کاربران ایرانی برخوردار است و همین امر سبب گمانه زنی در باب تاثیر احتمالی این پلت­فرم بر انتخابات آینده ریاست جمهوری در ایران شده است. در این رابطه، نویسنده گزارش اشاره کرده که بویژه حضور  رستم قاسمی، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین، از کاندیداهای بالقوه انتخابات، در این شبکه اجتماعی، قابل توجه است. در حقیقت و بر مبنای این گزارش، هر دو دسته محافظه کاران و اصلاح طلبان در ایران در حال شناخت ظرفیت های فرهنگی کلاب هاوس هستند و از این شبکه برای تبلیغ کاندیدای مد نظر خود و گفتگو درباره کاندیداهای رقیب استفاده می­کنند. 

در ادامه این گزارش به این موضوع پرداخته شده که طی دو دهه گذشته، انتخابات ریاست جمهوری در ایران به شدت تحت تاثیر افزایش استفاده از شبکه ­های اجتماعی بوده است. در این رابطه در سال 2009، فیس بوک، توئیتر و دیگر وب سایت ها، نقش بسزایی در انتخابات و البته در ناآرامی های پس از آن داشتند؛ موضوعی که به ادعای نویسنده این گزارش، سبب شد تا حاکمیت، دسترسی به فیس بوک و توئیتر را مسدود کند. در ادامه و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 و به دنبال کاهش اقبال عمومی به رسانه های رسمی، فیس بوک، بویژه در جمع آوری رای برای اصلاح طلبان بسیار موثر بود. اما نفوذ رسانه های اجتماعی در انتخابات سال 2017 به اوج خود رسید و حسن روحانی و تیم انتخاباتی اش از لایوهای اینستاگرامی و همچنین، کانال های تلگرامی، بهره بسیار بردند. بنا به اعلام وزارت فرهنگ ایران، در سال 2017، بیش از 7/5 میلیون کاربر 16 تا 35 سال ایرانی عضو شبکه اینستاگرام بودند و در سال 2018، قریب به 40 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام حضور داشتند.

اما اهمیت کلاب هاوس به عنوان یک بستر گفتگوی آنلاین در چیست و این شبکه چه قابلیت جدیدی ارائه میدهد؟ در پاسخ در این گزارش اشاره شده  که فراهم آوردن امکان کنار هم قرار گرفتن و گفتگوی افراد با دیدگاه­های سیاسی مختلف، مهم­ترین ویژگی این پلت فرم است. در انتهای گزارش نیز نویسنده به این موضوع اشاره میکند که  که هر چند کلاب هاوس در حال حاضر تنها برای کاربران اپل در دسترس بوده و بنابراین، تعداد کاربران آن محدود است اما ارائه قریب الوقوع نسخه اندروید این شبکه اجتماعی، تعداد کاربران آن و پتانسیل تاثیرگذاری اش بر انتخابات ریاست جمهوری در ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید