سالنامه تجارت فردا به بازار آمد

تحلیلی ترین ویژه نامه نوروزی منتشر شد / آینده اقتصاد ایران به کدام سو می رود؟

کدخبر: ۱۱۳۳۴۴
این سالنامه که مطابق معمول هرسال در هفته آخر اسفندماه منتشرشده است، در 436 صفحه، مهم ترین رویدادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و دیپلماسی در سال 93 را تحلیل کرده و در عین حال به پیش بینی برخی احتمال ها در سال 1394 پرداخته است.

اگر می خواهید آرشیوی از وضعیت امروز و دورنمایی از وضعیت فردای اقتصاد ایران را یک جا داشته باشید،سالنامه معروف تجارت فردا را تهیه کنید.این سالنامه که مطابق معمول هرسال در هفته آخر اسفندماه منتشرشده است،در 436 صفحه،مهم ترین رویدادهای اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و دیپلماسی در سال 93 را تحلیل کرده و در عین حال به پیش بینی برخی احتمال ها در سال 1394 پرداخته است.

تحلیل اقتصاد ایران
به گزارش اقتصاد نیوز در ویژه نامه نوروزی هفته نامه تجارت فردا،کارشناسان،اقتصاددانان،جامعه شناسان و سیاستمداران پنج حوزه عمومی ایران را در دو سطح تحلیل کرده‌اند. رویکرد تحلیلی طراحی شده در سطح نخست به بررسی چهره‌ها و رویدادهای سال جاری پرداخته و در سطح دوم سال کنونی را پایه‌ای برای پیش‌نگری سال آینده قرار داده است. این تحلیل‌ها از سوی سه ضلع جامعه مرجع ایران انجام شده است. سیاست‌گذاران، صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی به رصد اتفاقات در حوزه‌های سیاست، دیپلماسی، اقتصاد، جامعه و فرهنگ پرداخته‌اند. در کنار رصد تحولات، این سه گروه از زاویه دید خود به آنالیز سال 94 در حوزه مورد اشاره پرداخته‌اند.

مرور اقتصاد ایران
تجارت فردا در این شماره به صورت مفصل فراز و فرودهای بورس را مرور کرده و درباره آینده بازار سرمایه با کارشناسان صاحب نام گفت وگو کرده است.حسین عبده تبریزی در این شماره به مقایسه بازدهی بازارها در سال 93 پرداخته و با دبیرکل بورس در باره آینده بازار سرمایه گفت وگو کرده است.میزگردی با حضور رضا ویسه(معاون معاون اول)،شاپور محمدی(معاون وزیر اقتصاد) و حسین پناهیان(مدیرعامل بورس کالا) نیز برگزار شده که در آن سه مقام سرشناس،در باره آینده بازارهای مالی ایران سخن گفته اند. وضعیت صنعت فولاد و نیز دلایل قاچاق کالا اختصاص دارد و در ادامه آن، وضعیت بازار مسکن و چشم انداز اقتصاد ۹۴ با صاحبنظران به بحث گذاشته شده است.

میزگردی با مهر تجارت فردا
تجارت فردا معمولا در شماره های ویژه،میزگردی با حضور اعضای سرشناس شورای سیاست گذاری اش برگزار می کند.درمیزگرد این شماره،عباس آخوندی از موسی غنی نژاد،محمدمهدی بهکیش و فرهاد نیلی میزبانی کرده و با آنها در باره اقتصاد ایران در سال 1394 به بحث و گفت وگو نشسته است.این میزگرد یکی از خواندنی ترین مطالب این شماره تجارت فردا است.

سیاست گذار چه می گوید؟
ضلع اول را سیاست‌گذاران و دولتمردان تشکیل می‌دهند. در رأس این ضلع اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس‌جمهور قرار دارد.این مقام ارشد با مرور کارنامه کاری دولت در ماه‌های گذشته به تشریح اولویت‌ها و راهبردهای دولت در دو حوزه دیپلماسی و اقتصاد پرداخته است. مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده نیز از دیگر چهره‌های دولتی است که به ارائه تحلیل هایی درباره مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. در کنار چهره‌های دولتی، کارشناسان نیز به ارائه نگاه درخصوص سیاست خارجی ایران در سال 94 پرداخته‌اند. البته در گفت‌و‌گو با معاون اول رئیس جمهور سیاست‌های اقتصادی و مالی سال آینده نیز بررسی شده است. آقای جهانگیری در این بخش به اعلام موضع دولت در بخش پولی و اعتباری پرداخته و از مشی دولت برای خروج کامل از رکود سخن گفته است. همچنین وزرای اقتصاد،صنعت،مسکن و ورزش به تحلیل مشکلات وچالش های حوزه خود پرداخته ودر باره آینده نیز سخن گفته اند.

سیاستمداران چه گفته اند؟
حوزه سیاست به دلیل اثری که برفرآیندهای اقتصاد ایران دارد از نگاه‌ دست‌اندرکاران سالنامه تجارت فردا دور نمانده است. مهم‌ترین چرخش حوزه سیاست در سال آینده انتخابات مجلس شورای اسلامی است. تجارت فردا کوشش کرده از زوایه بازیگران سیاسی و صاحب‌نظران به اولویت‌های مجلس و گمانه زنی در باره ترکیب احتمالی مجلس آینده بپردازد.صادق زیباکلام، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران نیز در مقام یک چهره دانشگاهی و فعال مدنی و صادق خرازی، دیپلمات پیشین که این روزها ردای سیاست را با هویت حزبی گره زده است، دو چهره جنجالی سال 93 بودند. این دو در گفت‌و‌گویی رودررو از دلایل و ریشه‌های اقداماتی می‌گویند که در سال93 انجام داده‌اند. بررسی پرونده هسته ای ایران نیز از دیگر بخش های این شماره است و در آن، علی واعظ، تحلیلگر گروه بحران، توافق هسته ای را کار مشترک دیپلماتهای ایرانی و آمریکایی ارزیابی کرده است. در پرونده سیاسی این شماره تجارت فردا، موضوع شفاف سازی درآمدهای انتخاباتی هم مرور شده و محمدرضا باهنر از نامزدها خواسته در اعلام منابع مالی ستادهایشان پیش قدم شوند.

میزگرد متفاوت موسی غنی نژاد و مسعود کیمیایی
در حوزه فرهنگ و جامعه چنین قاعده‌ای رعایت شده و با همین چینش به مختصات این دو حوزه پرداخته شده است. در کنار ترسیم و دورنگری حوزه‌های مختلف، میزگردهایی نیز با محوریت روشنفکران، هنرمندان، سیاستمداران و کارشناسان انجام شده است. یکی از میزگرد‌ها به مناظره دکتر موسی غنی‌نژاد و مسعود کیمیایی اختصاص دارد. تصویر درونی این میزگرد را می‌توان مناظره حس و فکر ترسیم کرد.مسعود کیمیایی از زوایه یک چهره هنری که توانسته دو قطب تجارت و هنر را در اواخر دهه 40 به هم پیوند دهد مقابل دکتر موسی غنی‌نژاد قرار گرفته است که یک جریان فکری اقتصادی را در ایران نمایندگی می‌کند. جریانی که اندیشه و نگاهش با شخصیت‌های اصلی فیلم‌های کیمیایی کاملا زوایه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید