نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 24 فروردین

نخستین محموله گل ایران به هلند صادر شد

کدخبر: ۵۶۶۹۸۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
نخستین محموله گل ایران به هلند صادر شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 فروردین 1353؛ در حاشیه پارچه داخلی مارک «ساخت ایران» چاپ می‌شود

پارچه‌های بافت کارخانه‌های نساجی ایران از اول خردادماه آینده با مارک «ساخت ایران» هنگام تولید پارچه در حاشیه آن به وسیله کارخانجات نساجی نوشته خواهد شد.

در جلسه‌ای که با حضور اعضای سندیکای صاحبان نساجی کارخانجات صنعت پشمبافی ایران در مرکز بررسی قیمت‌ها تشکیل شد، مدیران کارخانجات نساجی عضو سندیکای مذکور، کتبا تعهد کردند حداکثر تا آخر اردیبهشت‌ماه سال 53 با تهیه وسایل لازم عبارت «ساخت ایران» یا مشابه آن در حاشیه پارچه‌های بافت کارخانه‌های ایران را چاپ خواهند کرد.

این گروه تعهد کردند از آخر اردیبهشت‌ماه از به کار بردن علامات خارجی استفاده از نام ممالک یا شهرهای خارجی روی پارچه‌های تولید داخلی خودداری خواهند کرد.

24 فروردین 1373؛ نخستین محموله گل ایران به هلند صادر شد

شرکت گل شهر تهران، نخستین محموله انواع گل و گیاه ایران را به هلند صادر کرد.

غلامحسین خواجه تبریزی، مدیرعامل شرکت «گل‌شهر» گفت: در شرایطی که ما با مشکل ارزی مواجه هستیم، می‌توانیم از طریق صدور گل و گیاه، ارز موردنیازمان را تامین کنیم.

وی افزود: از ماه‌ها قبل اقدام به تحقیقات بازاریابی در کشورهای اروپایی، به‌خصوص در هلند کرده است. از این رو به سبب شرایط مناسب و همکاری خوب برخی شرکت‌های خارجی، پس از یک سال تلاش موفق شدیم نخستین محموله انواع گل و گیاه ایران را امسال به هلند ارسال کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با استقبالی که از این محموله توسط کارشناسان هلندی به عمل آمده است، با همکاری ارکان‌های ذیربط، این اقدام استمرار یابد.

مدیرعامل شرکت «گل‌شهر» با اشاره به اینکه هلند در سال 92، 59 درصد صدور گل و گیاه جهان را به خود اختصاص داد، افزود: کلمبیا دارای رتبه دوم صادرات گل و گیاه در جهان، تنها 10 درصد صادرات گل و گیاه جهان را در اختیار دارد.

فروش بلیت پرواز خارجی به ارز ممنوع است

سازمان هواپیمایی کشوری به تمامی شرکت‌های هواپیمایی خارجی اخطار کرد که از فروش بلیت مسیر پروازهای خارجی به ارز خودداری کنند.

در نامه سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: نظر به اینکه براساس اطلاع واصله برخی از شرکت‌های هواپیمایی در نظر دارند بلیت‌های خود را در مسیرهای خارج از کشور به ارز به فروش برسانند.

این امر معارض با حق حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران و مغایر با مفاد متون کنوانسیون‌های بین‌المللی و موافقت‌ نامه‌های هوایی فی ما بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها است.

شرکت‌هایی که در این نامه به آنها اشاره شده است، عبارتند از: هواپیمایی ژاپن، سوریه، کویت، ایرفرانس، گلف ایر، بریتیش ایرویز، ک.ال.ام، لوفت‌هانزا، آلیتالیا، امارات، آزال، ایرفلوت.

24 فروردین 1383؛ تغییرات کابینه بیشتر در حوزه تیم اقتصادی خواهد بود​

به دنبال اعلام خبر ترمیم احتمالی کابینه توسط محمدعلی ابطحی، منابع آگاه اعلام کردند که تغییرات کابینه بیشتر در حوزه تیم اقتصادی خواهد بود.

در روزهای اخیر منابع آگاه از تغییر و جابه‌جایی وزرای امور اقتصاد و دارایی، کار و امور اجتماعی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت کشور پیش از آغاز به کار مجلس هفتم خبر دادند. یک منبع نزدیک به وزیر اقتصاد گفت که وی از مسوولیت خود استعفا نخواهد داد، بلکه از سمت خود برکنار خواهد شد.

مظاهری در مورد خبر برکناری خود از وزارت اقتصاد که با تعجب و شگفتی محافل اقتصادی کشور نیز روبرو شده است، گفت: هنوز هیچ خبر رسمی درخصوص تغییر ترکیب کابینه اعلام نشده و اخباری که درخصوص جابه‌جایی و برکناری برخی وزرا منتشر می‌شود، شایعه  است.

از صفدر حسینی، وزیر کار و امور اجتماعی به‌عنوان جایگزین طهماسب مظاهری نام برده می‌شود و از حمیدرضا برادران شرکا، معاون اقتصادی فعلی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان جانشین آینده محمد ستاری‌فر به عدم توانایی وی در اصلاح نظام بودجه‌ریزی و تشدید کسری بودجه مربوط می‌شود.

24 فروردین 1393؛ چشم‌انداز اقتصاد ایران پس از توافق جامع هسته‌ای

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از 13 شاخص کلان اقتصاد ایران در سال 2013 اعلام کرد که اقتصاد ایران در این سال 32 میلیارد دلار کوچک‌تر شد و بدهی ناخالص دولت به 96 هزار میلیارد تومان رسید.

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال 2012 را منفی 5.6 درصد اعلام کرده و از کاهش این رقم به منفی 1.66 درصد در سال 2013 خبر داده است.

صندوق بین‌المللی پول میزان تورم در ایران طی سال 2013 را بالغ‌بر 35 درصد اعلام کرده که با افزایش نسبت به رقم 30.5 درصدی سال قبل از آن مواجه شده است.

پیش از این رئیس صندوق بین‌المللی پول روند شرایط اقتصادی در ایران را بسیار مثبت و امیدوارکننده دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید