نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 30 مهر

پژو، شروط ایران را پذیرفت

کدخبر: ۶۰۵۰۵۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
پژو، شروط ایران را پذیرفت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

 

فروش اقساطی این خودروها را از دست ندهید+ شرایط

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

خبرهای جدید از خودروهای وارداتی / زمان عرضه مشخص شد

 

0 مهر 1353؛ دولت گندم ارزان به همه می‌فروشد

دولت به بخش خصوصی و بازار آزاد گندم را خرواری 300 تومان (تنی هزار تومان) عرضه می‌کند. قیمت گندم سهمیه نانوایان تنی 750 تومان برای مصرف صنوف تولیدکننده شیرین، بیسکویت، نان بلکی، ماکارونی و نظیر آن تنی هزار تومان بخش خصوصی و بازار آزاد تنی 1100 تومان خواهد بود.

حسین علیزاده، معاون وزارت بازرگانی و رئیس سازمان غله و قند و شکر و چای کشور گفت: دولت علاوه‌بر 2.5 میلیون تن گندم 100 هزار تن آرد نیز خریداری کرده است که ظرف 10 روز آینده از طریق ترکیه به آذربایجان خواهد رسید و در این استان عرضه و مصرف خواهد شد.

به این ترتیب دولت، گندم مصرفی تا آخر مهرماه سال آینده را تامین و خریده است.

قیمت نفت ایران 10 دلار می‌شود

فردا نماینده ایران طرح ایران را برای لغو «قیمت اعلان‌شده» و برقراری «قیمت پایه» به کمیسیون خاص اوپک تسلیم خواهد کرد.

آموزگار، رئیس هیات نمایندگی ایران در کنفرانس وزرا در اجلاسیه قبلی پیشنهاد شاهنشاه آریامهر مبنی‌بر لغو «قیمت اعلان‌شده» و برقراری «قیمت پایه» را تسلیم کنفرانس کرده بود و کنفرانس در همان جلسه پیشنهاد را به کمیسیون اقتصادی ارجاع کرد تا موضوع از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد. براساس همین توصیه کمیسیون فردا تشکیل جلسه می‌دهد و نماینده ایران طرح نهایی را تسلیم خواهد کرد.

در حال حاضر قیمت نفت براساس فرمول خاصی به نام «قیمت اعلان‌شده» تعیین می شود.

این فرمول سال های بسیار دور توسط کمپانی‌ها به خاطر حفظ منابع خود و کشورهای استعماری غرب تضمین گردیده است.

«قیمت اعلان‌شده» کلا قابل وصول یا پرداخت نیست.

با تصویب طرح «قیمت اعلان‌شده» 11.65 دلار لغو قرارداد قراردادهای نفتی اصلاح می‌گردد.

سهم کمپانی‌های نفتی به طور متوسط 45 تا 47 سنت و کل قیمت نفت حداکثر 10.50 دلار خواهد شد.

30 مهر 1373؛ جنتی: با عاملان گرانفروشی باید به شدت برخورد شود

آیت‌الله جنتی، عضو فقهای شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه از اقدامات اخیر دولت در امر مبارزه با گرانی و گرانفروشان قدردانی و تشکر کرد.

وی افزود: در حال حاضر تمامی مسوولان و دستگاه‌های دولتی بسیج شده‌اند تا با مشکل گرانی برخورد جدی کنند که امیدواریم این امر تا برطرف شدن این مشکل ادامه یابد.

امام جمعه موقت تهران افزود: گرانی‌های اخیر در کشور دلایل مختلفی دارد که می‌بایست ریشه‌های آن شناخته و با عاملان آن برخورد قاطع شود.

وی علت گرانی را دو منشأ دولتی و مردمی ذکر کرد و گفت: منشأ دولتی اشتباهاتی بود که در سیاست‌ها و ارائه گزارش‌های غلط صورت گیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: نباید به راحتی از کنار گرانفروشان و عاملان گرانی گذشت و می‌بایست با مدیریت‌های آلوده و مسببان گرانی به شدت برخورد کرد.

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های مبارزه با گرانی کنترل صادرات و واردات کشور است که می‌بایست با نظارت جدی مسوولان صورت پذیرد.

امام جمعه موقت تهران گفت: واردات بی‌رویه اتومبیل، خود یکی دیگر از عوامل گرانی است؛ به طوری که در حال حاضر تعداد زیادی اتومبیل خارجی در گمرک تهران متوقف است.

وی افزود: با گرانفروشان و متخلفان بهتر است در مرکز گران‌فروشی و در همان مکان برخورد قاطع شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: یکی دیگر از راه‌حل‌های مبارزه با گرانی، صرفه‌جویی در مصرف است که اگر این مهم به‌خصوص از جانب اقشار مرفه رعایت شود، کمبودها نیز برطرف خواهد شد.

30 مهر 1383؛ گرانی محور گفت‌و‌گوی دولت و مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در جلسه مشترک دولت و مجلس که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار شد، تاکید نمایندگان بر کنترل سریع افزایش قیمت ها و جلوگیری از افزایش روزافزون بیکاری در کشور بود.

احمد توکلی افزود: عمده نگرانی و اعتراض نمایندگان مجلس در جلسه مشترک با دولت، بحث گرانی و عدم توجه به قوانین خصوصا در بخش کشاورزی بود.

وی گفت: متاسفانه دولت طی سال‌های اخیر همواره بدون توجه به تبعات گرانی، اجراکننده برخی سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: با توجه به سیاست‌های پیشنهادی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که نشات‌گرفته از نظریه اقتصاد سرمایه‌داری غرب است، توسعه در مرحله اول با خود افزایش نابرابری خواهد آورد اما با گذشت زمان و در بلندمدت وضعیت مردم بهتر خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: محور گفت‌و‌گوی دومین جلسه مشترک بین دولت و مجلس بحث گرانی بود.

دانش‌جعفری افزود: با توجه به موارد مطرح‌شده دولت موظف شد تا در هزینه‌های غیرضروری صرفه‌جویی کند تا مجبور به گران کردن کالاهای اساسی نشود.

30 مهر 1393؛ پژو، شروط ایران را پذیرفت

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از شروط ایران برای مشارکت با خودروسازان خارجی ازجمله پژو و رنو رمزگشایی کرد و گفت: علاوهبر اینکه این خودروسازان باید در ایران سرمایه‌گذاری کنند، نوع قرارداد باید به گونه‌ای تنظیم شود که طرف مقابل اجازه ترک ایران را به راحتی نداشته باشد، بازارهای صادراتی محصولات مشترک تولیدی خود در ایران را در اختیار ما بگذارد، تولید محصول مشترک صورت گیرد و مرکز تحقیقاتی نیز در کشور راه‌اندازی شود.

هاشم یکه‌زارع گفت: در قراردادهای جدیدی که با خودروسازان خارجی منعقد خواهیم کرد، حتما ما منافع ملی را لحاظ می‌کنیم. این در حالی است که شرط سرمایه‌گذاری 50-50 را ایران‌خودرو با شرکت پژو مطرح کرده، اما ممکن است بسته به نوع قرارداد و تیراژ تولید، نوع سرمایه گذاری‌ها در قراردادهای دیگر به صورت 40-60 یا 30-70 باشد؛ بنابراین عدد ثابتی را نمی‌توان برای مشارکت با خارجی‌ها در سرمایه گذاری تعیین کرد و این به تناسب نوع و شرط قرارداد متفاوت خواهد بود.

یکه زارع در پاسخ به این سوال که پژو و رنو و سایر خودروسازانی که هم‌اکنون پای میز مذاکره با آنها برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران هستید، آیا این پیش‌شرط را پذیرفته‌اند، خاطرنشان کرد: پژو در مذاکرات خود این پیش‌شرط را پذیرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید