قطب تولید خودروهای برقی در آسیای جنوب شرقی

آرزوهای بزرگ تایلندی‌ها برای 2027

کدخبر: ۶۱۶۹۳۵
تایلندی‌ها آرزوهای بزرگی برای سال 2027 در سر می‌پرورانند. آنها در راستای هدف خود یعنی به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050، قصد دارد به قطب تولید خودروهای الکتریکی تبدیل شود.
آرزوهای بزرگ تایلندی‌ها برای 2027

به گزارش اقتصادنیوز ، تایلند اعلام کرده برای رسیدن به هدف جاه‌طلبانه تبدیل‌شدن به قطب تولید خودروهای الکتریکی، تا سال 2027 میلادی، 34 میلیارد بات (970 میلیون دلار) برای این هدف اختصاص خواهد داد.

به نوشته بلومبرگ، قوانینی که تایلند تصویب کرده به شرکت‌های خارجی تولیدکننده خودروهای الکتریکی اجازه می‌دهد تا 40 درصد در عوارض واردات تخفیف بگیرند. همچنین مالیات بر تولید این خودروهای الکتریکی که سال‌های 2024 و 2025 به تایلند وارد می‎‌شوند به 2 درصد کاهش می‌یابد؛ در عوض، سازندگان خودروهای الکتریکی خارجی باید تا سال 2027 خط تولید خود در تایلند را راه‌اندازی کنند.

رئیس هیئت سرمایه‌گذاری تایلند اعلام کرده این قوانین باعث ترغیب سازندگان خودروهای الکتریکی خارجی به ایجاد خط تولید در این کشور می‌شود.

این قوانین همچنین در راستای جاه‌طلبی‌های دولت تایلند در زمینه خودروهای الکتریکی است تا دومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا بتواند تا سال 2050 میزان آزادسازی گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند.

تایلند از دیرباز یک قطب تولید خودرو بوده و به عنوان «دیترویت آسیا» شناخته می‌شود. این کشور می‌خواهد تا سال 2030 میلادی، 30 درصد از سهم خودروهای تولیدشده در این کشور را به خودروهای برقی اختصاص دهد تا بتواند جایگاه خود را به عنوان یک تولیدکننده بزرگ منطقه‌ای در عصر خودروهای الکتریکی حفظ کند.

تایلند از سال 2022 نخستین مرحله از تغییر به سوی تولید خودروهای برقی را آغاز کرد و توانست تعداد زیادی از سازندگان خودروهای الکتریکی چینی از قبیل شرکت‌های «بی‌وای‌دی»، «گریت وال موتورز»،‌ «سایک موتور» و «چانگان موتورز» را به این کشور جذب کند. این خودروسازان اصلی چین به سرعت در حال به چالش کشیدن سلطه خودروسازان ژاپنی و غربی در تایلند هستند که در سال‌های اخیر مشغول تولید و صادرات خودروهای بنزینی از تایلند بوده‌اند.

قوانین جدید تایلند برای شرکت‌های سازنده خودروهای الکتریکی از 2 ژانویه (12 دی) آغاز خواهد شد و دولت این کشور انتظار دارد در چهار سال آینده 830 هزار خودروی الکتریکی از جمله 454 هزار خودروی سواری برقی، از این قوانین نفع ببرند.

دولت تایلند 7/1 میلیارد بات بودجه اضافی را برای تأمین مالی برنامه‌های تشویقی خریداران فعلی تصویب کرده است.

همچنین در جهت ترغیب خرید خودروهای برقی، خریداران محلی یارانه‌هایی که حداکثر 100 هزار بات (2 هزار و 858 دلار) برای هر خودرو الکتریکی است،‌ دریافت خواهند کرد و این برنامه قرار است از سال آینده تا سال 2025 اجرا شود. شایان ذکر است که میزان یارانه جدید کمتر از یارانه فعلی است که 150 هزار بات تعیین شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید