نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۲ بهمن

برداشت از حساب ذخیره ارزی برای کمک به نیازمندان

کدخبر: ۶۲۵۶۷۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
برداشت از حساب ذخیره ارزی برای کمک به نیازمندان

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 بهمن 1353؛ چانه زدن برای تعیین نرخ میوه و تره‌بار منسوخ می‌شود

رئ جناب متقی 021112 یس کمیسیون تعیین نرخ میوه و تره‌ میدان از صبح فردا رسما کار خود را آغاز می‌کند و بلافاصله طرح جدید تعیین نرخ میوه و تره‌بار را به موقع اجرا خواهد گذاشت.

شاه‌حسینی، مدیرکل منطقه 5 شهرداری تهران که با حفظ سمت از جانب هیات عالی نظارت به ریاست کمیسیون تعیین نرخ میوه و تره‌بار در میدان منصوب شده است، گفت: نحوه نرخ‌گذاری میوه و تره‌بار از این پس مثل سابق نخواهد بود و فرم کار به کلی عوض خواهد شد. نرخ‌ها قبلا به وسیله کارشناسان بررسی و تعیین می‌شود و سپس به مورد اجرا درخواهد آمد.

این فرم و شکل کار فعلی که عده‌ای بنشینند و در حد سابق نرخ‌گذاری کنند و روی تعیین نرخ‌ها هم چانه بزنند، منسوخ خواهد شد، به طوری کلی امر نرخ گذاری و نظارت و کنترل از یکدیگر تفکیک می شود.

 

12 بهمن 1373؛هر 6 ماه یک بار در نرخ کالاها تجدیدنظر می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اسماعیل شوشتری، وزیر دادگستری و سخنگوی ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: اولین مجمع عمومی هیات موسس فروشگاه های زنجیره‌ای رفاه، 24 بهمن‌ماه در سالن شهید افراسیابی ورزشگاه شهید شیرودی با شرکت سهامداران و اعضای هیات موسس تشکیل خواهد شد.

وی گفت: برای تثبیت قیمت‌ها هر 6 ماه یک بار قیمت‌ها، هر 6 ماه یک بار قیمت‌ها تجدیدنظر می‌شود که ملاک و معیار تعیین قیمت 15 فروردین و 15 مهرماه هر سال خواهد بود.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه سازمان تعزیرات حکومتی، مسوول رسیدگی به تخلفات اقتصادی است، گفت: امیدواریم تخلفی روی ندهد که مجبور به رسیدگی به آن شویم.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد، مسیر تخلفات در اقلام عمده کاهش یافته است.

وی گفت: ستاد تنظیم بازار با همکاری ارگان‌های مسوول در تلاش است کالاها و مایحتاج عمومی مردم را تامین کنند و از هم‌اکنون با تامین سهمیه ارزی برای سال آینده کالاهای موردنیاز مردم را تامین خواهند کرد.

وی گفت: برای قیمت‌گذاری هر کالا که مشمول طرح قرار گیرد، جوانب مختلف آن را در نظر می گیریم از جمله منابع ارزی، شبکه توزیع و...

وی گفت: بالا رفتن قیمت سکه و ارز بر روی قیمت بسیاری از کالاها  تاثیر گذاشته است که باید در این قبیل موارد ارگان‌های مسوول تمامی جوانب آن را در نظر بگیرند.

12 بهمن 1383،برداشت از حساب ذخیره ارزی برای کمک به نیازمندان

با تصویب طرح اصلاح ماده 60 قانون برنامه سوم توسعه مجلس به دولت اجازه داد برای کمک به قشرهای نیازمند و کم‌درآمد جامعه یک هزار و 20 میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

این مجوز در جلسه علنی دیروز مجلس در قالب «طرح اصلاح ماده 60 قانون سوم توسعه جهت تامین اعتبار کمک به معیشت اقشار نیازمند و کم درآمد» به تصویب رسید.

به موجب این مصوبه، دولت باید مبلغ 500 میلیارد ریال برای ایجاد فرصت‌های شغلی، کارآفرینی و اشتغال افراد نیازمند براساس سرانه مصوب شورای عالی اشتغال و بر مبنای 16 هزار و 500 فرصت شغلی به صندوق اشتغال نیازمندان کمیته امداد امام خمینی اختصاص دهد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید